Λίγες ημέρες, πλην απροόπτου, μας χωρίζουν από την επιλογή των εταιριών που θα προμηθεύσουν τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ με 650 πράσινα λεωφορεία, καθώς το Υπουργείο Υποδομών, έχοντας κλείσει με το ζήτημα των προσφυγών της κινεζικής Build Your Dreams, περνάει από «κόσκινο» τους υποψήφιους μνηστήρες.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση στη Διαύγεια του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, το Υπουργείο καταλήγει στους ενδιαφερόμενους των οποίων οι προσφορές γίνονται δεκτές.

Γεγονός και το οποίο, όπως αναφέρουν πηγές του Υπουργείου, σημαίνει πως είναι ζήτημα 10 ημερών να γνωρίζουμε ποιοι είναι έστω οι μειοδότες για κάθε ένα από τα τμήματα του διαγωνισμούς που «σπάει» σε πέντε υπό-έργα.

Η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως είναι εφικτό οι πρώτες υπογραφές να πέσουν στα τέλη Μαρτίου ή τις αρχές Απριλίου, και τα πρώτα λεωφορεία να καταφτάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη εντός του τρέχοντος εξαμήνου.

Υπενθυμίζεται πως ο εν λόγω διαγωνισμός αποτελεί το πρώτο από τα δύο σκέλη για την προμήθεια περισσότερων από 1200 νέα λεωφορεία και με την ολοκλήρωσή του, το Υπουργείο έχοντας πάρει τα απαραίτητα μαθήματα, θα προχωρήσει άμεσα στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τη Β΄ Φάση.

Ποιοι μνηστήρες περνούν στην επόμενη φάση

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση διευκρινίζεται ποιες προσφορές ισχύουν και ποιες κόβονται καθώς οι ενδιαφερόμενοι δε ζήτησαν παράταση της ισχύος των εγγυητικών επιστολών.

Επομένως, οι διαγωνισμοί και οι μνηστήρες διαμορφώνονται στην παρούσα φάση ως εξής:

  • Στο δεύτερο τμήμα που αφορά στην αγορά 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) εκτιμώμενου κόστους 59 εκατ. Ευρώ η μοναδική προσφορά που ισχύει είναι η ιταλική Industria Italiana Autobus, ενώ η ολλανδική IVECO, κόβεται.
  • Στο τρίτο τμήμα (100 λεωφορεία CNG με εκτιμώμενο κόστος 43 εκατ. ευρώ) συνεχίζει η IVECO, η οποία έχει υποβάλει και τη μοναδική προσφορά.
  • Στο τέταρτο υπο-έργο, δεν προχωρούν η ισπανική IRIZAR, η IVECO, και η βελγική VAN Hool, ενώ μόνη της βρίσκεται η BYD, η οποία ωστόσο είχε αποκλειστεί από το πέμπτο τμήμα στο στάδιο της αποσφράγισης των τεχνικών προσφορών της.
  • Στο πέμπτο και τελευταίο τμήμα μάχη θα δώσουν δύο κινεζικές εταιρείες (250 ηλεκτρικά λεωφορεία κόστους 124,6 εκατ. ευρώ) οι οποίες είναι η Yutong και η BYD.

Ο διαγωνισμός

Ο διαγωνισμός για την προμήθεια περισσότερων από 600 λεωφορείων με στόχο την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ προκηρύχθηκε στα τέλη του 2021 και αποτελεί την πρώτη από τις δύο φάσεις για την προμήθεια 1300 νέων οχημάτων.

Πρόκειται για ένα διαγωνισμό, ο οποίος εξελίχθηκε σε σήριαλ με ευθύνη κυρίως των ενδιαφερομένων.

Πιο συγκεκριμένα, ύστερα από προσφυγές της Mercedes και της Solaris, οι οποίες δεν προχώρησαν είχαμε καθυστερήσεις στο πρώτο τμήμα του διαγωνισμού (38,4 εκατ. Ευρω 100 υβριδικά οχήματα), που εν τέλει κηρύχθηκε άγονο, καθώς δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά.

Υπενθυμίζεται πως και στο πέμπτο μέρος είχαμε σημαντικές καθυστερήσεις, καθώς παρά τον αποκλεισμό της η κινεζική BYD είχε διαμηνύσει μέσω του Έλληνα εκπροσώπου της, Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, πως θα κινηθεί νομικά. Το οποίο και έκανε μέσω της προσφυγής της στην ΕΑΔΗΣΥ τον περασμένο Νοέμβριο, η οποία εν τέλει δεν τελεσφόρησε, καθώς η αρμόδια αρχή απέρριψε σιωπηρά το αίτημα.