Τουλάχιστον τρεις εν εξελίξει διαγωνισμούς για οδικά έργα εκτιμώμενου κόστους άνω του 1 δισ. ευρώ αναμένεται να βρει η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, τα οποία και αναμένεται να προσελκύσουν τους μεγάλους εγχώριους κατασκευαστικούς Ομίλους, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos.

Πρόκειται για τα οδικά έργα Ιωάννινα-Κακαβιά, Δράμα-Αμφίπολη και Θεσσολίνικη-Έδεσσα, που έχει ωριμάσει και δημοπρατήσει η παρούσα ηγεσία και εντάσσονται στο πακέτο των έργων 13 δισ. ευρώ που είχε καταρτίσει η παρούσα ηγεσία για την τετραετία 2019-2023.

Το πιο προχωρημένο από τα έργα αυτά είναι το Ιωάννινα-Κακαβιά καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο με αποτέλεσμα να χρειάζονται λίγοι μήνες ύστερα από την υποβολή των προσφορών για την επιλογή του αναδόχου και την υπογραφή. Με αποτέλεσμα να μην αποκλείεται να εγκατασταθούν τα εργοτάξια εντός του τρέχοντος έτους.

Όσον αφορά τα άλλα δύο έργα είναι ΣΔΙΤ και το επόμενο βήμα είναι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Το πιο πιθανό είναι τα έργα να ξεκινήσουν εντός του 2024. Σε οποιαδήποτε περίπτωση και οι τρεις άξονες αναμένεται να έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2028.

Ιόνια Οδός: Ιωάννινα-Κακαβιά

To οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά θα προσελκύσει αναμφίβολα  τους μεγάλους «παίκτες» καθώς η αξία κατασκευής του έχει εκτιμηθεί στα 310 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι δε θα περιμένουμε αρκετά για να μάθουμε ποια είναι τα σχήματα που «κτυπούν» το έργο καθώς ως ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών έχει οριστεί η 22η Ιουνίου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι υπάρχει παρασκήνιο στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, καθώς αρχικά η υποβολή των προσφορών είχε οριστεί για τις 9 Μαΐου, αλλά ύστερα από προσφυγή της κοινοπραξίας Δομική Κρήτης-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)  και την έγκριση του αιτήματος από την Αρχή αυτός διεκόπη και προκηρύχθηκε εκ νέου. Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες είχαν αναφέρει ότι οι όροι του διαγωνισμού παραβίαζαν τις αρχές της αναλογικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Στα του έργου ο ανάδοχος θα αναλάβει την κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα σύνορα με την Αλβανία. Σημειώνεται ότι το project «σπάει» σε δύο τμήματα (Ιωάννινα-Καλπάκι και Καλπάκι Κακαβιά) και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2028 εφόσον το Υπουργείο έχει επιλέξει τον ανάδοχο και έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση στις αρχές του 2024.

Τα δύο ΣΔΙΤ σε Βόρεια Ελλάδα

Ταυτόχρονα, τρέχουν, επίσης, δύο διαγωνισμοί για οδικά ΣΔΙΤ συνολικής αξίας άνω των 700 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για το Δράμα-Αμφίπολη αξίας 248,5 εκατ. ευρώ και το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα αξίας 445 εκατ. ευρώ.

Τα έργα αυτά είχαν μείνει για αρκετό συρτάρι του Υπουργείου Υποδομών και τελικά επανήλθαν στο προσκήνιο τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν και προκηρύχθηκαν, ενώ στα τέλη του 2022 υποβλήθηκαν οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Μέχρι στιγμής τα σχήματα που έχουν δημιουργηθεί είναι τα εξής:  η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο ΑΒΑΞ, η Intrakat και η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-Mytilineos.

Το Δράμα-Αμφίπολη είναι ένα οδικό έργο που αναμένεται να ενισχύσει τις διαβαλκανικές μεταφορές. Αυτό συμβαίνει, καθώς θα αναβαθμιστούν οι εμπορικές μεταφορές από και προς τη Βουλγαρία μέσω της κατασκευής ενός οδικού άξονα μήκους 43 χλμ. Αυτός «σπάει» σε δύο τμήματα: Παλαιοκόμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα.

Το έτερο έργο, που είναι το  Θεσσαλονίκη-Έδεσσα,  είναι ένα αρκετά σημαντικό για την Κεντρική Μακεδονία και εντάσσεται στην αναβάθμιση του οδικού άξονα Ε02, ο οποίος περιλαμβάνει τα τμήματα Μαυρβούνι-Έδεσσα, την Παράκαμψη Γιαννιτσών και αυτή της Χαλκηδόνας.

Μέσω αυτού αναμένεται να  βελτιωθεί το επίπεδο οδικής ασφάλειας, ενώ θα συμβάλει και στην τουριστική αναβάθμιση της περιοχής μέσω της παροχής γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων. Επίσης, αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το κόστος των μεταφορών.

Διαβάστε επίσης:

Υπουργείο Υποδομών: Μάχη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Mytilineos-Ιntrakat για έργο αξίας 220 εκατ. Ευρώ

ΒΟΑΚ: Ολοκληρώθηκε η δημοπράτηση του μεγαλύτερου οδικού έργου της Ελλάδας – Ποιοι όμιλοι πρωταγωνιστούν