ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην προκήρυξη νέων διαγωνισμών συνολικού προϋπολογισμού 790 εκατ. Ευρώ αναμένεται να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών με στόχο την ενίσχυση των υφιστάμενων λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ και την απόκτηση επιπλέον 650 λεωφορείων.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, ο πιο προχωρημένος διαγωνισμός αφορά στη διαχείριση 63 γραμμών του ΟΑΣΑ και αναμένεται να βγει στον αέρα εντός του τρέχοντος μήνα.
Ο διαγωνισμός για την απόκτηση νέων λεωφορείων βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας και θα βγει στον αέρα την ερχόμενη άνοιξη, όταν δηλαδή θα έχουν καταφτάσει τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στη χώρα μας.
Ο διπλός διαγωνισμός του ΟΑΣΑ
Ο ΟΑΣΑ βρίσκεται στο τελικό στάδιο προετοιμασίας ενός διπλού διαγωνισμού που έχει κοστολογηθεί στα 390 εκατ. ευρώ και αφορά στην εκτέλεση των δρομολογίων από ιδιώτες για τα επόμενα επτάμισι έτη.
Να σημειωθεί ότι ύστερα από τα όσα έχουν καταγραφεί ως παρατηρήσεις στη σχετική διαβούλευση που ολοκληρώθηκε το περασμένο καλοκαίρι, ένα βασικό σημείο που φαίνεται να αλλάζει είναι το γεγονός ότι τα λεωφορεία που θα διαθέσουν οι ιδιώτες για την εκτέλεση των δρομολογίων του ΟΑΣΑ θα πρέπει να είναι καινούργια και όχι μεταχειρισμένα.
Πιο συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΑ ολοκληρώνει τα τεύχη δημοπράτησης και αναμένεται να βγάλει σύντομα τον αέρα δύο διαγωνισμούς προκειμένου να δώσει λύση σε ένα χρόνο ζήτημα, το οποίο είναι η αδυναμία κάλυψης δρομολογίων σε όλη την Αττική.
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και τρία χρόνια, δηλαδή από τον Οκτώβριο 2020 έως και σήμερα, αυτό είχε λυθεί προσωρινά μέσω των απευθείας αναθέσεων από τα ΚΤΕΛ. Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές αντιδράσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο στην απευθείας ανάθεση και τις επεκτάσεις της με αποτέλεσμα ο ΟΑΣΑ να πρέπει να τρέξει τους διαγωνισμούς.
Ο πρώτος διαγωνισμός έχει κοστολογηθεί στα 188,4 εκατ. Ευρώ και θα καλύψει 24 γραμμές στην Ανατολική Αττική. Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία (εκ των οποίων τα 61 πρέπει να είναι 12 μέτρων, τα 30 να είναι 18 μέτρων και τα 5 να είναι 8 μέτρων).
Ο δεύτερος έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρώ και αφορά στην κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, δηλαδή 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία (τα 112 πρέπει να είναι 12 μέτρων και τα υπόλοιπα 38 μέτρων).
Υπενθυμίζεται ότι οι ανάδοχοι θα πρέπει να έχουν βαθιές τσέπες με αρκετά «νέο» στόλο λεωφορείων, που θα είναι σε θέση να εγκαταστήσουν άμεσα τα απαραίτητα συστήματα. Αυτό συμβαίνει, καθώς οι υποψήφιοι καλούνται να διαθέτουν ή να έχουν προμηθευτεί (μέσω αγοράς ή leasing) καινούργια λεωφορεία με κινητήρα diesel και τύπου EURO VI που να έχουν κατασκευαστεί το αργότερο 2018.
Νέος διαγωνισμός 400 εκατ. Ευρώ για πράσινα λεωφορεία
Το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών στην προσπάθειά του να βελτιώσει τις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, εκτός από τον διαγωνισμό για τις γραμμές του ΟΑΣΑ, είναι έτοιμο να προκηρύξει τη Β’ Φάση για την απόκτηση νέων πράσινων λεωφορείων.
Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της προχθεσινής ενημέρωσης από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, καθώς από τις αρχές του προηγούμενου μήνα έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για το νέο διαγωνισμό για την προμήθεια 650 πράσινων λεωφορείων.
Πηγές του υπουργείου ανέφεραν ότι επιδιώκεται να υπάρξει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 400 εκατ. Ευρώ (σ.σ. Ο προϋπολογισμός της Α’ Φάσης είχε ανέλθει στα 383 εκατ.ευρώ), αλλά για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται τα νέα λεωφορεία να είναι ηλεκτρικά ή υδρογόνου.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Υποδομών έχει θέσει ως στόχο να κυκλοφορούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη 1.300 νέα πράσινα λεωφορεία, ενώ πρόκειται για τον πρώτο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων οχημάτων από το 2007.
Για τα νέα λεωφορεία ο υπουργός Υποδομών ανέφερε ότι δεν πρόκειται να προστεθούν επιπλέον οχήματα, αλλά θα αντικατασταθούν τα πιο γερασμένα οχήματα.
Μάλιστα ανέφερε ότι από τα 1.600 οχήματα που διαχειρίζεται η Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) Α.Ε. μόνο τα 1.050 είναι λειτουργικά.
Διαβάστε επίσης
Πράσινα Λεωφορεία: Υπογράφεται η σύμβαση για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία με τον Όμιλο Κοπελούζου
ΟΑΣΑ: Ξεπέρασαν τα προ πανδημίας επίπεδα τα έσοδα από τα εισιτήρια και τις κάρτες για το 2022
Πράσινα Λεωφορεία: Υπογράφεται η σύμβαση για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία με τον Όμιλο Κοπελούζου