ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Από τις αρχές του 2024 αναμένεται να τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις στα διόδια σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, αποκλείοντας με αυτό τον τρόπο το ενδεχόμενο αυξήσεων εντός της τρέχουσας χρονιάς.
Πιο συγκεκριμένα, ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ανέφερε κατά διάρκεια της χθεσινής ενημέρωσης δημοσιογράφων, ότι οι αυξήσεις του 2024 δε θα περιλαμβάνουν αθροιστικά και τις αυξήσεις του 2023, οι οποίες παραμένουν παγωμένες μέχρι και σήμερα. Επομένως, η αύξηση σε όλα τους αυτοκινητόδρομους πλην την Αττικής Οδού αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα του 3,6%, καθώς ως σημείο αναφοράς για τον υπολογισμό των ανατιμήσεων λαμβάνεται ο πληθωρισμός του 2023.
Υπενθυμίζεται, ότι οι αυξήσεις στα διόδια για το 2023 είχαν εκτιμηθεί στο 14% λόγω της κατακόρυφης αύξησης του πληθωρισμού κατά τη διάρκεια του 2022, αλλά ύστερα από διαπραγματεύσεις με την ηγεσία του υπουργείου υποδομών αυτές δεν εφαρμόστηκαν για το Α’ Εξάμηνο του 2023. Να σημειωθεί ότι το καλοκαίρι το ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο με τους παραχωρησιούχους να ζητούν αυξήσεις, αλλά η καταστροφική κακοκαιρία Daniel έβαλε το θέμα σε πάγο και σύμφωνα με τα όσα πρόσθεσε χθες ο κ. Ταχιάος δε θα υπάρξουν αυξήσεις εντός της χρονιάς.
Η στάση των παραχωρησιούχων
Σχετικά με τη στάση των παραχωρησιούχων για το πάγωμα των αυξήσεων ο υφυπουργός σχολίασε ότι «οι έλληνες κατασκευαστές είναι πολύ σοβαροί και έλαβαν υπόψη την κατάσταση που διαμορφώθηκε με τις πλημμύρες στη Θεσσαλία».
Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι δε συμπεριέλαβε στο σχόλιο αυτό τους διεθνείς ομίλους των παραχωρήσεων, δηλαδή τη γαλλική Vinci και τη γερμανική Hochtief, οι οποίοι συμμετέχουν στις παραχωρήσεις της Ολυμπίας Οδού, της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και φέρονται να ήταν αυτοί που είχαν εγείρει το θέμα των αυξήσεων.
Αναλυτικότερα, η γαλλική Vinci αποτελεί το μεγαλύτερο μέτοχο της Ολυμπίας Οδού (30%) και την παραχώρηση της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου (72,3%) και συμμετέχει κατά 15,3% στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Όσον αφορά τη Hochtief αποτελεί το μεγαλύτερο μέτοχο του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (38,9%) και έχει συμμετοχή 17% στην Ολυμπία Οδό.
Εγνατία Οδός και Αττική Οδός
Στη συνέχεια η ηγεσία του υπουργείου υποδομών αναφέρθηκε στις δύο μεγάλες παραχωρήσεις οδικών αξόνων που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή την Εγνατία Οδό και την Αττική Οδό ξεκαθαρίζοντας, ωστόσο, ότι συνομιλητής των προτιμητέων επενδυτών είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει πλήρη γνώση των όρων της κάθε σύμβασης.
Σχετικά με την Εγνατία Οδό, με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης μεταξύ του αναδόχου (σ.σ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis) και το Ελληνικό Δημόσιο να εκκρεμεί για περισσότερα από δύο έτη, ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι το θέμα των διοδίων φαίνεται να μην αλλάζει και η τιμή να καθορίζεται στα 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο βάζοντας τέλος στο θέμα της έκδοσης της σχετικής ΚΥΑ για την υπογραφή της σύμβασης. Πρόσθεσε, ότι όσον αφορά την αδειοδότηση των σηράγγων, αυτή έχει προχωρήσει από την προηγούμενη ηγεσία καθώς είχαν βγει οι σχετικές προδιαγραφές με τη συμμετοχή συμβούλων, ενώ με την παρούσα ηγεσία έγινε ανασυγκρότηση της αρμόδιας αρχής λόγω συνταξιοδοτήσεων.
Όσον αφορά το σενάριο της επαναδιαπραγμάτευσης της χρηματοδότησης για την Εγνατία Οδό, ο υφυπουργός ανέφερε ότι το ζήτημα αφορά τον παραχωρησιούχο και το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ σχολίασε ότι οι παραχωρήσεις συνδέονται με το επενδυτικό ρίσκο. Αυτό σημαίνει ότι στην πρόταση του προτιμητέου επενδυτή θα έπρεπε να έχουν προβλεφθεί αλλαγές όπως η άνοδος του κόστους δανεισμού.
Επ΄αυτού ο υπουργός υποδομών και μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πρόσθεσε, ότι υπάρχουν γενικότερα αλλαγές στην υλοποίηση υφιστάμενων συμβάσεων λόγω εξωγενών παραγόντων και είναι λογικό ο ιδιώτης να θέλει να μετριάσει το κόστος ζητώντας αποζημιώσεις ή αναθεωρήσεις τιμών. Ωστόσο, για χρειαστεί το υπουργείο να προχωρήσει σε αναθεωρήσεις και να δώσει αποζημιώσεις στους αναδόχους, οι αλλαγές θα πρέπει να προκύπτουν από ευθύνη του Δημοσίου. Τόνισε, εν τούτοις, ότι υπάρχει εκ μέρους του υπουργείου διάθεση για αντιμετώπιση των προβλημάτων στα μεγάλα έργα, χωρίς όμως να υπάρξει επιβάρυνση των φορολογούμενων, κάνοντας λόγο για burden-sharing μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Για την Αττική Οδό ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι ο παραχωρησιούχος (σ.σ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο, διαφορετικά ο οδικός άξονας θα επιστρέψει στο υπουργείο υποδομών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός προχωράει και στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η σύμβαση να έχει υπογραφεί εντός του ερχόμενου καλοκαιριού. Ωστόσο, στα τέλη του περασμένου μήνα η κοινοπραξία Vinci-Mytilineos, που είχε δώσει τη δεύτερη καλύτερη προσφορά, προσέφυγε στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) με τη σχετική απόφαση να αναμένεται εντός του επόμενου μήνα. Εάν αυτή είναι υπέρ της κοινοπραξίας, τότε ο διαγωνισμός θα μπει σε νέες περιπέτειες και θα υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις.
Από την άλλη πλευρά, εάν η Αρχή απορρίψει το αίτημα της κοινοπραξίας, τότε αυτή έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στο ΣτΕ. Στο σενάριο αυτό θα πρέπει περιμένουμε τουλάχιστον ένα εξάμηνο μέχρι να βγει η σχετική απόφαση και να καθαρογραφεί με αποτέλεσμα να πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες για το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή εντός του ερχόμενου Μαΐου.
Διαβάστε επίσης