Δυόμιση χρόνια ύστερα από την ανάληψη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από τον Κώστα Αχ. Καρμανλή, ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που θα γίνουν στη χώρα μας παίρνει σάρκα και οστά.

Πρόκειται για τους διαγωνισμούς που «τρέχουν» αυτή την περίοδο και αφορούν στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (BOAK), ο οποίος θα καλύπτει ένα μεγάλο οδικό δίκτυο μήκους άνω των 200 χιλιομέτρων και ο προϋπολογισμός των έργων θα ξεπεράσει 1,6 δισ. Ευρώ.

Συγκεκριμένα ύστερα από τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Κώστα Αχ. Καρμανλή και του Υφυπουργού Υποδομών, Γ. Καραγιάννη, τις επισκέψεις τους στην Περιφέρεια Κρήτης και τις σχετικές αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν το Δεκέμβριο στη Διαύγεια, προκύπτει πως το έργο στο σύνολο του έχει «πάρει» για τα καλά μπρός, διότι δύο τμήματα τελούν υπό δημοπράτηση, ενώ το τρίτο θα δημοπρατηθεί εντός του έτους.

Ο στόχος του Υπουργείου, ο οποίος παραμένει εφικτός παρά τις παρατάσεις λόγω αιτημάτων των ενδιαφερομένων σχημάτων και της πρόσφατης επέλασης της μετάλλαξης Όμικρον, είναι οι σχετικές συμβάσεις να έχουν έχουν υπογραφεί έως τα τέλη του 2022. Αυτό σημαίνει πως οι ανάδοχοι θα μπορούν να ξεκινήσουν τα έργα εντός του Α’ Εξαμήνου του επόμενου έτους, μετατρέποντας την Μεγαλόνησο σε ένα απέραντο εργοτάξιο.

Ως εκ τούτου η ολοκλήρωση του κομβικού αυτού άξονα τόσο για τις μετακινήσεις όσο και για την οδική ασφάλεια, καθώς θα μειωθούν σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα, τοποθετείται εντός του 2028 ή στις αρχές του 2029.

Αναμφισβήτητα και τα τρία έργα έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων ελληνικών και διεθνών κατασκευαστικών Ομίλων, οι οποίοι δοκιμάζουν τις δικές τους δυνάμεις ή προχωρούν σε κοινοπραξίες.

‘Οπως έχει προκύψει από την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα δύο από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ οι εγχώριοι Όμιλοι που θα δώσουν σκληρή μάχη για τα έργα είναι η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, η ΑΒΑΞ, η Intrakat, η Mytilineos, ενώ οι ξένοι Όμιλοι και funds που «χτυπούν» τους διαγωνισμούς είναι οι Intertoll Europe ZRt, Acciona και το Fund Marguerite.

Το δημόσιο έργο των 150 εκατ. ευρώ

Οι πρόσφατες εξελίξεις αφορούν το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος συνολικής αξίας 147 εκατ. Ευρώ. Πρόκειται για το μικρότερο τμήμα του ΒΟΑΚ μήκους 14 χιλιομέτρων με τη δημοπράτηση του ως δημόσιου έργου να προκηρύσσεται εντός της προηγούμενης εβδομάδας.

Για το εν λόγω τμήμα προτιμήθηκε η δημοπράτηση του ως δημόσιου έργου, καθώς με αυτό τον τρόπο επιταχύνονται οι διαδικασίες για την ανάδειξη του αναδόχου και την υπογραφή της σύμβασης.

Ως τελική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών εκ μέρους των ενδιαφερομένων σχημάτων έχει οριστεί η 22η Φεβρουαρίου, ενώ την ίδια ημέρα θα γίνει και η αποσφράγιση των φακέλων.
Εφόσον δεν υπάρξουν νομικά κωλύματα μέσω προσφυγών των ενδιαφερομένων προς την Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών, είναι αρκετά πιθανό η σύμβαση να έχει υπογραφεί εντός του έτους. Επίσης, δεν αποκλείεται να στηθούν τα εργοτάξια και να «μπουν» οι μπουλντόζες από τα τέλη του τρέχοντος έτους ή τις αρχές του επομένου.

Το ΣΔΙΤ των 360 εκατ. ευρώ

Το δεύτερο υπό δημοπράτηση τμήμα του ΒΟΑΚ αφορά το οδικό δίκτυο από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη (22,5 χιλιόμετρα). Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που «τρέχει» μέσω της μεθόδου των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με την αξία του να εκτιμάται στα 360 εκατ. Ευρώ και την τελική υποβολή των προσφορών να τοποθετείται στις 24 Ιανουαρίου.

Τότε θα διαμορφωθούν οι τελικές προσφορές για το εν λόγω έργο η διάρκεια του οποίου ανέρχεται στα 30 έτη.

Καθώς πρόκειται για ΣΔΙΤ είναι ήδη γνωστό ποιοι μεγάλοι Όμιλοι επωφθαλμιούν το έργο. Τα σχήματα που έχουν μέχρι στιγμής προκύψει είναι τα εξής: ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Κοινοπραξία Mytilineos-Intertoll Europe ZRt, η θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, και η Κοινοπραξία «Ένωση Προσώπων Αριάδνη» που αποτελείται από τον Όμιλο της ΑΒΑΞ και το Fund Marguerite.

Υπενθυμίζεται πως αρχικός στόχος του Υπουργείου ήταν οι προσφορές για το ΣΔΙΤ να έχουν υποβληθεί εντός των τελευταίων ημερών του προηγούμενου έτους, αλλά εν τέλει δόθηκε παράταση ύστερα από αίτημα των συμμετεχόντων, αλλά και της επέλασης του νέου πανδημικού κύματος της μετάλλαξης ‘Ομικρον.

Η εξέλιξη αυτή δεν καθυστερεί σημαντικά τα χρονικά ορόσημα που έχει θέσει το Υπουργείο, ενώ και οι ενδιαφερόμενοι «κερδίζουν» χρόνο για την καλύτερη προετοιμασία τους, ώστε να αποκτήσουν περισσότερα εφόδια στη μάχη για το σημαντικό αυτό έργο.

Το τρίτο τμήμα του ΒΟΑΚ (Χανιά-Χερσόνησος με προαίρεση και για το τμήμα Κίσαμος-Χανιά) αποτελεί το «ακριβότερο» και μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση έργο του σημαντικού οδικού άξονα της Μεγαλονήσου. Η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται στα 30 χρόνια και η κατασκευαστική διάρκεια του έργου εκτιμάται στα τέσσερα έτη.

Η παραχώρηση του 1,1 δισ. ευρώ

Για το εν λόγω τμήμα συνολικού μήκους 157 χιλιομέτρων και εκτιμώμενης αξίας 1,1 δισ. Ευρώ έχει προτιμηθεί η μέθοδος της δημοπράτησης μέσω παραχώρησης. Προς το παρόν αναμένεται η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος.

Η ΑΕΠΟ εκτιμάται πως θα έχει εκδοθεί εντός του Α’ Τριμήνου του τρέχοντος έτους και πιθανότα κατά τον Μάρτιο. Ύστερα το Υπουργείο Υποδομών θα μπορεί να προχωρήσει άμεσα στην τελική φάση του διαγωνισμού, που είναι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών εκ μέρους των ενδιαφερομένων σχημάτων. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως η υπογραφή της σύμβασης τοποθετείται περί τα τέλη του 2022 ή τις αρχές του 2023

Και το εν λόγω έργο έχει μαγνητίσει το ενδιαφέρον μεγάλων εγχώριων και διεθνών κατασκευαστικών ομίλων, καθώς τα σχήματα που έχουν προκύψει κατά την πρώτη Φάση του διαγωνισμού είναι τα εξής: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Mytilineos-Acciona-Intertoll, AKTΩΡ Παραχωρήσεις, και η γαλλική Vinci.

Διαβάστε επίσης

BOAK: Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης άνοιξε τον δρόμο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο