• Business

    Υπουργείο Υποδομών: Διαφορετικές ταχύτητες για οδικά έργα άνω των 2 δισ. ευρώ

    Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας

    Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας


    Με διαφορετικές ταχύτητες τρέχουν τρεις διαγωνισμοί του υπουργείου Υποδομών συνολικής αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ οι οποίοι αποτελούν την αφρόκρεμα των οδικών έργων που δημοπρατούνται αυτή την περίοδο. Αυτό συμβαίνει καθώς μόνο ένας εκ των διαγωνισμών προχωράει χωρίς εμπόδια, ενώ οι άλλοι δύο κινδυνεύουν να βρεθούν στις καλένδες διότι υποφέρουν από το γνωστό «βάσανο» των προδικαστικών προσφυγών.

    Πρόκειται για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, που έχει προσελκύσει το βαρύ πυροβολικό των εγχώριων αλλά και των γαλλικών ομίλων, καθώς και τα οδικά έργα Ιωάννινα-Κακαβιά και Καρπενήσι-Λαμία, τα οποία έχουν σκοντάψει στο εμπόδιο των προσφυγών από το γνωστό μπλοκ των ΕΚΤΕΡ-Δομική Κρήτης-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ που διεκδικούν από κοινού πλήθος έργων του υπουργείου υποδομών.

    Το κοινό χρονικό σημείο για την πορεία και των τριών έργων θα είναι ο Σεπτέμβριος καθώς τότε το πρώτο αναμένεται να προχωρήσει στο τελικό στάδιο, ενώ για τα υπόλοιπα δύο θα ληφθούν οι αποφάσεις που θα σφραγίσουν τη μοίρα τους.

    Η παραχώρηση του ΒΟΑΚ

    Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) εκτιμώμενου κόστους άνω των 1,7 δισ. ευρώ βρίσκεται ένα βήμα πριν από το τελικό στάδιο όσον αφορά το ζήτημα των προσφορών.

    Όσον αφορά τους μνηστήρες, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αποφασίσει να δοκιμάσει τις ίδιες δυνάμεις της και δεν έχει προχωρήσει σε κάποια συμμαχία. Από την άλλη πλευρά οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και Mytilineos έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους, ενώ το ίδιο κάνει και η ΑΒΑΞ που συνεργάζεται με τη γαλλική Meridiam (με την οποία «κατεβαίνει» μαζί με την ΑΚΤΩΡ στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό) και την Egis, η οποία αναμένεται έως τα τέλη του έτους να έχει υπογράψει τη σύμβαση για την Εγνατία Οδό (σ.σ. αποτελεί μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τον προτιμητέο επενδυτή που έχει επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ).

    Στην παρούσα φάση το υπουργείο Yποδομών ολοκλήρωσε την εξέταση των δικαιολογητικών συμμετοχής των παραπάνω μνηστήρων, ενώ πρόσφατα έδωσε το πράσινο φως για τις αλλαγές που έγιναν στα σχήματα καθώς δεν ήταν αυτή η αρχική μορφή τους, αφού  αποχώρησαν από την κούρσα της διεκδίκησης η γαλλική Vinci και η ACCIONA CONCESIONES.

    Επιπλέον, δεν αποκλείεται να δούμε και άλλους μεγάλους εγχώριους ομίλους σε ένα από τα τελευταία έργα που συνδυάζουν κατασκευή και διαχείριση/λειτουργία. Αυτό συμβαίνει, καθώς στο ενδεχόμενο της επικράτησης του σχήματος Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και Mytilineos δεν αποκλείεται να προστεθεί και η Intrakat, όπως έχει δηλώσει μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης, Αλέξανδρος Εξάρχου, κατά τη διάρκεια της τελευταίας τακτικής γενικής συνέλευσης της εταιρείας. Η προσθήκη αναμένεται να γίνει μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία ύστερα από την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat (σ.σ. Εντός του φθινοπώρου) θα καλεί τη δεύτερη προκειμένου να αναλαμβάνει το κατασκευαστικό αντικείμενο των έργων.

    Όσον αφορά το επόμενο βήμα του διαγωνισμού, εκτιμάται ότι οι φάκελοι με τις οικονομικές προσφορές θα αποσφραγιστούν εντός του Σεπτεμβρίου και δεν αποκλείεται να γνωρίζουμε τον ανάδοχο μέχρι τα τέλη του 2023 ή τις αρχές του 2024. Σημειώνεται ότι το υπουργείο εκτός από το τίμημα που θα δώσει το κάθε σχήμα θα λάβει υπόψη και το κόστος των διοδίων που θα ζητηθεί καθώς μέρος αυτών θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

    Πρόκειται για το «σκιώδες» διόδιο μέσω του οποίου η χρέωση θα γίνεται χιλιομετρικά (σ.σ. Στα 0.067 ευρώ/χλμ). Το υπουργείο θα καλύπτει μέσω κρατικής επιχορήγησης τη διαφορά μεταξύ της τιμής που θα προτείνει το κάθε σχήμα, ώστε να του «βγαίνει» το χρηματοδοτικό μοντέλο, για να μπορεί να ανταπεξέλθει στα δάνεια που θα έχει αναλάβει ώστε να χρηματοδοτήσει το έργο.

    Στα του έργου ο ανάδοχος καλείται να υπογράψει μία σύμβαση διάρκειας 30 ετών με κατασκευαστικό αντικείμενο διάρκειας τεσσάρων ετών, ενώ η περίοδος συντήρησης και λειτουργίας του οδικού άξονα μήκους 157 χιλιομέτρων θα ανέρχεται στα 26 έτη.

    Αναλυτικότερα το σχήμα που κερδίσει τη «μάχη της Κρήτης» καλείται να κατασκευάσει και να διαχειριστεί τα κάτωθι:

    • Αυτοκινητόδρομο μήκους 157,5 χλμ (εάν λάβουμε υπόψη και την επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
    • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
    • 26 σήραγγες
    • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
    • 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

    Τα έργα που βραχυκυκλώνουν

    Στον αντίποδα του διαγωνισμού για το ΒΟΑΚ που προχωράει χωρίς εμπόδια και δυσάρεστες εκπλήξεις βρίσκονται οι οδικοί άξονες Ιωάννινα-Κακαβιά αξίας 310 εκατ. ευρώ και Καρπενήσι-Λαμία προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, οι οποίοι έχουν μπλοκάρει ύστερα από προσφυγές στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) με αποτέλεσμα να «βραχυκυκλώνουν» οι σχετικές διαγωνιστικές  διαδικασίες.

    Επομένως, και εδώ ο Σεπτέμβριος αναμένεται να είναι κομβικός μήνας καθώς το υπουργείο υποδομών θα πρέπει να αποφασίσει για το εάν θα δημοπρατήσει εκ νέου τα δύο οδικά έργα.

    Το πιο προβληματικό είναι το Ιωάννινα-Κακαβιά, καθώς η γνωστή τετράδα προσέφυγε δύο φορές στην ΕΑΔΗΣΥ. Η κοινοπραξία δικαιώθηκε και στις δύο περιπτώσεις, στις οποίες επικαλούνταν το γεγονός ότι οι όροι της διακήρυξης του διαγωνισμού παραβιάζουν τις αρχές της αναλογικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού με την προσθήκη πρόσθετων όρων χωρίς αιτιολογία. Το παραπάνω είχε ως αποτέλεσμα να ακυρωθεί δύο φορές ο σχετικός διαγωνισμός.

    Όσον αφορά το έτερο έργο, δηλαδή το Λαμία-Καρπενήσι η ίδια κοινοπραξία έχει προσφύγει στην ΕΑΔΗΣΥ με τη σχετική απόφαση να μην έχει καθαρογραφεί ακόμα, αλλά σε οποιαδήποτε περίπτωση το έργο κινδυνεύει με καθυστερήσεις ή ακόμα και με ακύρωση, στο ενδεχόμενο που η ΕΑΔΗΣΥ γνωμοδοτήσει υπέρ των τεσσάρων εταιριών.

    Διαβάστε επίσης:

    Κατασκευές: Τα μπλόκα στα μεγάλα έργα από μικρούς και η ανάδυση νέων δυνάμεων

    ΒΟΑΚ: Αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού αξίας €1,7 δισ.

    Κοινή δήλωση Ελλάδας-Ουκρανίας για την είσοδο του Κιέβου στο NATO



    ΣΧΟΛΙΑ