Τουλάχιστον 1900 νέα λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σε βάθος τετραετίας καθώς τόσο το υπουργείο Υποδομών, όσο και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (ΟΑΣΑ) και ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΕΣΘ), ολοκληρώνουν ή έχουν προκηρύξει και θα βγάλουν νέους διαγωνισμούς για την απόκτηση και τη μίσθωση οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον.

Οι τεχνολογίες που αναμένεται να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο είναι τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ σταδιακά θα αρχίζουν να κερδίζουν έδαφος και τα λεωφορεία που χρησιμοποιούν πράσινο υδρογόνο καθώς στη χώρα μας έχει δημιουργηθεί ήδη η πρώτη κοιλάδα υδρογόνου από τη Motor Oil στους Αγίους Θεόδωρους, ενώ δρομολογούνται και νέες παρόμοιες υποδομές στην Ακράτα και τα Λιόσια.

1

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 3ο JIVE Roadshow, που πραγματοποιήθηκε χθες στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στο Ρέντη, η Α΄ Φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση πράσινων λεωφορείων οδεύει προς το κλείσιμό της. Αυτό συμβαίνει καθώς μέχρι τα τέλη Ιουνίου αναμένεται να έχουν κυκλοφορούν στην Αθήνα τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής Yutong, ενώ από τα τέλη Ιουλίου θα κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα τα πρώτα 10 18μετρα λεωφορεία φυσικού αερίου της IVECO, τα οποία είναι στο σύνολο τους (μαζί με αυτή της ιταλικής Industria Italiana Autobus) 300 και θα έχουν παραδοθεί τμηματικά έως τα μέσα του 2025.

Ταυτόχρονα, το υπουργείο σχεδιάζει και το νέο διαγωνισμό για τη Β Φάση της προμήθειας οχημάτων νέας τεχνολογίας, τα οποία μοιράζονται σε  380 ηλεκτρικά λεωφορεία αργής φόρτισης και 140 ταχείας φόρτισης, ενώ θα αποκτηθούν και 180 τρόλεϊ. Ο εν λόγω διαγωνισμός, σύμφωνα με τον κ. Ξιφαρά θα πραγματοποιηθεί, όπως η Α΄ Φάση, δηλαδή  θα γίνει ένας ενιαίος διαγωνισμός που θα χωριστεί σε μέρη ανάλογα το μήκος των οχημάτων και τη τεχνολογία, με τη διαβούλευση να αναμένεται να βγει στον αέρα έως τα μέσα του Ιουνίου. Επομένως, αν λάβουμε ως παράδειγμα τον προηγούμενο διαγωνισμό, τότε η Β’ Φάση θα έχει προκηρυχθεί έως τα τέλη του 2024, και τα νέα οχήματα θα καταφθάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εντός τριετίας ή και νωρίτερα, εάν αποφευχθούν τα λάθη της Α΄ Φάσης, στην οποία δύο τμήματα βγήκαν άγονα, ένας μειοδότης «κόπηκε» από το υπουργείο υποδομών, και ένα τμήμα είχε κολλήσει στο ΣτΕ.

Η στροφή στους ιδιώτες και το σύνολο των 1300 λεωφορείων  εντός του 2025 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Εκτός όμως από την απόκτηση νέων οχημάτων ύστερα από 15 χρόνια το υπουργείο προχωρά στη μίσθωση οχημάτων μέσω φορέων ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ.  Ο πιο προχωρημένος διαγωνισμός είναι αυτός του ΟΑΣΑ καθώς η σχετική σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται να έχει υπογραφεί εντός του Ιουνίου. Το κόστος της ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ και αφορά στην κάλυψη 63 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική με 211 νέα λεωφορεία για τα επόμενα οκτώ έτη. Ανάδοχος είναι η  κοινοπραξία έξι εταιριών ΚΤΕΛ (Κορίνθου, Άργους, Θήβας, Χανίων, Σαλαμίνας και Μαγνησίας) με δύο τουριστικά γραφεία (Smile Acadimos του ομίλου Panolympia και Maroulis Travel), η οποία είχε υποβάλει και τη μοναδική προσφορά.

Από την άλλη πλευρά η Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ), η οποία είναι η θυγατρική του ΟΑΣΑ για τη λειτουργία και συντήρηση των λεωφορείων προκήρυξε πρόσφατα τον διαγωνισμό για τη μίσθωση 300 οχημάτων για την επόμενη δεκαετία με την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται εντός του 2024. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 180 εκατ. ευρώ με ορίζοντα λήξης το 2034 με τη δυνατότητα εξαγοράς των λεωφορείων, και τα νέα οχήματα θα βρίσκονται στα αμαξοστάσια της ΟΣΥ εντός του 2025. Σημειώνεται ότι μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση και να καταφθάσουν τα νέα οχήματα στην Αθήνα, ο ΟΑΣΑ επέλεξε μέσω απευθείας διαπραγμάτευσης τα ΚΤΕΛ Κορίνθου για να πραγματοποιούν τα δρομολόγια στην Ανατολική Αττική, με αρκετούς Δήμους ωστόσο να εκφράζουν παράπονα για το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Όσον αφορά τη συμπρωτεύουσα ο ΟΣΕΘ έχει προκηρύξει διαγωνισμό για την μίσθωση και λειτουργία 250 λεωφορείων για διάστημα 15 ετών (μαζί με την προαίρεση) και η αξία του ανέρχεται στα 798 εκατ. ευρώ. Οι ιδιώτες  θα αναλάβουν το έργο περίπου  45 γραμμών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη με το έργο να ξεκινά εντός του 2025.

Διαβάστε επίσης

Κ. Μιτζάλης (ΑΒΑΞ): Πόλεμος με τους εργαζόμενους της ΑΒΑΞ

ΟΣΕ: Νέος διαγωνισμός για τους «βουβούς» ασύρματους – Στα 100 εκατ. ευρώ το συνολικό κόστος

Ποιες κινήσεις φέρνουν την επανεμφάνιση στα έργα απορριμμάτων