Το γόρδιο δεσμό για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση για τις Αποθήκες Καβάλας,…έκοψε το Υπουργείο Ενέργειας, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με ΔΕΣΦΑ, ΤΑΙΠΕΔ και ΡΑΕ.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, ο υπουργός, ανέδειξε ότι ανάλυση κόστους – οφέλους, με βάση τα τελευταία δεδομένα, δείχνει σημαντικά οφέλη από την ολοκλήρωση της επένδυσης στις Αποθήκες Καβάλας, και ότι το κόστος των 400 εκατ. ευρώ για την κατασκευή τους, μπορεί να καλυφθεί ακόμη και εξολοκλήρου από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δηλαδή το έργο να κοινωνικοποιηθεί.

Ωστόσο, τώρα το θέμα βρίσκεται στα χέρια της ΡΑΕ, που πρέπει να καταλήξει σε τι ποσοστό πρέπει να κοινωνικοποιηθεί το έργο και πόσο να συνεισφέρει ο επενδυτής,  αλλά και τι απόδοση θα έχει το χρόνο. Και το στοίχημα, βέβαια, είναι όταν αυτά τα καθορίσει και δημοσιεύσει τον Κανονισμό Τιμολόγησης, οι όροι να είναι τέτοιοι ώστε να παραμείνει το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Δύο διαπιστώσεις που φέρνουν πιο κοντά την ιδιωτικοποίηση

Η καθυστέρηση στην ιδιωτικοποίηση δημιουργήθηκε λόγω των στοιχείων που παρουσίασε ο ΔΕΣΦΑ αυξάνοντας το κόστος του έργου από τα 400 στα 900 εκ. ευρώ, αύξηση που συνδέεται με τους πρόσθετους αγωγούς που απαιτούνται. Έτσι, η  διαπίστωση ότι η επένδυση δεν ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ και ότι μπορεί να καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τους καταναλωτές με αμελητέα αύξηση, έβαλε και πάλι την ιδιωτικοποίηση στις ράγες.

Ειδικότερα, στη συνάντηση στο υπουργείο Ενέργειας παρουσιάστηκε από το ΔΕΣΦΑ η Ανάλυση Κόστους Οφέλους (CBA) διαφορετικών σεναρίων υλοποίησης ενεργειακών υποδομών.

Ο υπουργός, σύμφωνα με πληροφορίες, για να προσδιορίσει, αν τα σύνοδα έργα, όπως ο διπλασιασμός του αγωγού Θεσσαλονικής-Κομοτηνής, αποτελούν μέρος της επένδυσης για τις Αποθήκες Καβάλας, ρώτησε “τί αναβάθμιση δικτύου θα έπρεπε να γίνει, αν δε γίνει το έργο των Αποθηκών;“. Και όταν του είπαν ότι ούτως ή  άλλως οι αγωγοί πρέπει να γίνουν,  κατέληξε ότι δεν αποτελούν μέρος της επένδυσης και επομένως η επένδυση δεν ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ.

Επίσης, διαπίστωσε ότι αν το σύνολο της επένδυσης καλυπτόταν από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δηλαδή είχαμε κοινωνικοποίηση του έργου, η επιβάρυνση στους λογαριασμούς θα ήταν αμελητέα. Ειδικότερα, αποδείχθηκε ότι αν κοινωνικοποιηθεί στο σύνολό της η επένδυση για τις Αποθήκες Καβάλας, ύψους 400 εκατ. ευρώ, και δεν έχει κανένα εμπορικό έσοδο, άρα πληρώνεται όλο το κόστος λειτουργίας, τότε θα αυξηθεί για τους καταναλωτές, μόνο κατά 0,45 ευρώ η ρυθμιζόμενη χρέωση που είναι 20 ευρώ στη ΔΕΔΑ, 13 ευρώ στην Αθήνα και κάτω από 10 ευρώ στη Θεσσαλονίκη.

Το όφελος όμως από την ύπαρξη της δεξαμενής θα ήταν πολύ μεγαλύτερο, για την επάρκεια, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και το κόστος του φυσικού αερίου.

Σημειώνεται ότι το κόστος της επένδυσης και η βιωσιμότητά της, η οποία εξαρτάται από τον Κανονισμό Τιμολόγησης, τον οποίο ετοιμάζει η ΡΑΕ  είναι καθοριστικό σημείο για τους  υποψήφιους επενδυτές, για να  πραγματοποιήσουν τις αποτιμήσεις, τα επιχειρηματικά τους σχέδια και τις προσφορές τους.

Αρχική άποψη της ΡΑΕ σύμφωνα με πληροφορίες ήταν το ύψος της επένδυσης να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις δηλαδή τους καταναλωτές, 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή. Άποψη του ΔΕΣΦΑ είναι το σύνολο της επένδυσης για το έργο να καλύπτεται από ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δηλαδή να καλυφθεί από τον καταναλωτή.

 Το χρονικό της ιδιωτικοποίησης

Σημειώνεται, ότι για την  ιδιωτικοποίηση των Αποθηκών Καβάλας έχει γίνει εκδήλωση ενδιαφέροντος… πριν ένα χρόνο τον Οκτώβριο του 2020 και ακόμη, μέχρι σήμερα, δεν έχουν ζητηθεί οι  προσφορές από τους ενδιαφερόμενους.

 Να υπενθυμίσουμε πως τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει αρχικό  ενδιαφέρον  για τις Αποθήκες Καβάλας  είναι οι ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Oil & Gas, η οποία ήδη λειτουργεί το εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου.

Στη σημερινή συγκυρία, της μεγάλης ανόδου των τιμών του φυσικού αερίου, αν οι Αποθήκες Καβάλας είχαν λειτουργήσει και είχαν γεμίσει με φθηνό αέριο θα συνέβαλαν σημαντικά στην εξοικονόμηση ενεργειακού κόστους.

Υπενθυμίζεται, ότι ο Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) είχε σημειώσει πρόσφατα: “Αν είχαμε σε λειτουργία την υποθαλάσσια αποθήκη αερίου της Νότιας Καβάλας, θα είχαμε ένα σημαντικό όπλο έναντι των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών του αερίου και ετήσια εξοικονόμηση της τάξης των 400 εκατ. – με βάση τα τρέχοντα επίπεδα τιμών του φυσικού αερίου”.

Ο υπολογισμός αυτός, βέβαια, βασίζεται στην υπόθεση οι αγορές αερίου, θα είχαν γίνει πριν ξεκινήσει το ράλι των τιμών. Σημειώνεται, ότι η χωρητικότητα της Αποθήκης Καβάλας είναι 1 bcm ή 12 εκ. MWh και αν για να γεμίσει με φυσικό αέριο χρειαζόταν 600 εκατ ευρώ με την τιμή του αερίου στα 50 ευρώ η MWh,  με τιμή αερίου στα 100 ευρώ ανά MWh θα χρειάζεται 1,2 δισ….

Για να ξεκινήσει να λειτουργεί η αποθήκη αρκούν 800 εκ. κυβικά φυσικού αερίου ή 9,6 MWh και με ενδεικτική τιμή φυσικού αερίου στα 100 ευρώ/MWh χρειάζεται περίπου 1 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση