Στοπ στους κακοπληρωτές του ενεργειακού κλάδου, που πρώτα φεσώνουν τις εταιρείες που τους προμηθεύουν ρεύμα και μετά τις εγκαταλείπουν, επιδιώκει να βάλει το υπουργείο Ενέργειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες το θέμα απασχολεί τόσο το υπουργείο Ενέργειας όσο και τη διοίκηση της ΔΕΗ και σε συνεργασία με τη ΡΑΕ αναζητείται η φόρμουλα που δεν θα επιτρέπει σε όποιους έχουν οφειλές σε κάποια εταιρεία ενέργειας να μετακινούνται σε άλλη.

Το ζήτημα είναι επιτακτικό, αλλά παρουσιάζει νομικές δυσκολίες καθώς άπτεται προσωπικών δεδομένων.

Όταν είχε ξανατεθεί το 2011, το μπλόκαρε στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, που απέρριψε τη σχετική πρόταση των προμηθευτών ρεύματος.

Tο θέμα, τότε, είχε θέσει πρωτίστως η ΔΕΗ, η οποία σε μια προσπάθεια να ελέγξει το κύμα φυγής πελατών προς τους ιδιώτες προμηθευτές είχε εισηγηθεί στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την κατάρτιση μητρώου των κακοπληρωτών που θα λειτουργεί κατά τα πρότυπα του τραπεζικού «Tειρεσία».

Την πρόταση της ΔΕΗ «προσυπέγραψαν» και οι ιδιώτες του κλάδου, ωστόσο η ΡΑΕ δήλωσε αναρμόδια και παρέπεμψε την πρόταση για περαιτέρω διερεύνηση στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Στη γνωμοδότησή της η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) τότε είχε  αναφέρει ότι η δημιουργία κοινού αρχείου με δεδομένα πελατών από τις εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας ενέχει σοβαρούς κινδύνους ως προς τον περιορισμό της ιδιωτικότητας του ατόμου, όπως η δημιουργία αρνητικού προφίλ, ο αποκλεισμός των ατόμων από υπηρεσίες καίριες για την καθημερινή τους ζωή κλπ.

Αλλάζουν προμηθευτές και μοιράζουν φέσια

Σήμερα όμως το ζήτημα επανέρχεται πιο επιτακτικά, με δεδομένη την κατάσταση της ΔΕΗ και το πλήθος των ληξιπρόθεσμων οφειλετών της που  μεταπήδησαν σε άλλο προμηθευτή ρεύματος, ξεχνώντας τις οφειλές προς αυτήν. Σημειώνεται ότι η ΔΕΗ στους ληξιπρόθεσμους οφειλέτες που δεν είναι πια πελάτες της δεν κάνει διακανονισμό και δόσεις αλλά απαιτεί το σύνολο της οφειλής.

Μάλιστα πολλοί από τους κακοπληρωτές της ΔΕΗ, που αφήνοντας χρέη στη ΔΕΗ, άλλαξαν πάροχο, ακολούθως άφησαν χρέη και στον επόμενο πάροχο και ξανά-άλλαξαν πηγαίνοντας σε άλλον, κάνοντας έναν ιδιότυπο τουρισμό από πάροχο σε πάροχο, μοιράζοντας φέσια στην αγορά. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο της ελληνικής αγοράς, στην Ιταλία λέγεται energy tourism  και απαιτεί θεσμική παρέμβαση για τον περιορισμό του.

Μια ενδεχόμενη λύση που εξετάζεται  είναι κάποιου είδους μαύρης λίστας, ή Ενεργειακού Τειρεσία, κοινού για όλον τον κλάδο που θα περιλαμβάνει τους ληξιπρόθεσμους οφειλέτες και δεν θα τους επιτρέπει να αλλάζουν πάροχο, αν έχουν οφειλές. Ωστόσο πρέπει να βρεθεί η κατάλληλη  νομική φόρμουλα, ώστε να ληφθεί η έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Κυνήγι κακοπληρωτών

Ο περιορισμός των κακοπληρωτών αποτελεί μια από τις προτεραιότητες της νέας διοίκησης της ΔΕΗ που έχει δώσει ρητή εντολή στο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. για εντατικοποίηση των αποκοπών σε πελάτες που έχουν εντοπιστεί ότι συστηματικά αποφεύγουν να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, συσσωρεύοντας μεγάλα ποσά οφειλής.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει σε σχετική της ανακοίνωση, με βάσει τα στοιχεία που έχουν ήδη συγκεντρωθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ο αριθμός των στρατηγικών κακοπληρωτών που οφείλουν ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 6 μηνών ανέρχεται σε 582.000 περιπτώσεις και οι οφειλές τους φτάνουν το ποσό των 545 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα οι περιπτώσεις των τελικών λογαριασμών ανέρχονται σε 895.000, συνολικών ληξιπρόθεσμων 1 δισ. ευρώ. Το δε τελευταίο δίμηνο έχουν προωθηθεί προς τον ΔΕΔΔΗΕ περίπου 30.000 αιτήματα αποκοπών αυτής της κατηγορίας.

Όπως αναφέρεται, η διοίκηση της ΔΕΗ δεσμεύεται να εντατικοποιήσει τις προσπάθειες και στο πλαίσιο αυτό θα ενημερώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα την κοινή γνώμη για τα αποτελέσματα της εκστρατείας που ξεκινά άμεσα. Υπογραμμίζεται ότι η εκστρατεία για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, δεν αφορά ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, για τις οποίες άλλωστε υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις στο πλαίσιο του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, δήλωσε σχετικά:«Το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών, πρωτίστως θίγει και πλήττει τα εκατομμύρια συνεπών πελατών της επιχείρησης. Στέλνουμε ηχηρό μήνυμα ότι τέτοιες συμπεριφορές πλέον δε θα γίνονται αποδεκτές. Είναι χρέος μας απέναντι στην επιχείρηση αλλά και στη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών που παρά τις δεδομένες οικονομικές δυσκολίες και τα προβλήματα, δίνουν μάχη και παραμένουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους».