Ο νόμος για τον πληθωρισμό, γνωστός και ως IRA, προέβλεπε παχυλές επιδοτήσεις στις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν στις ΗΠΑ στην καθαρή ενέργεια.

Πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη δημιουργία ενός νέου βιομηχανικού οικοσυστήματος σε στρατηγικούς τομείς καθαρής ενέργειας και μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των επιδοτήσεων φαίνεται να το διεκδικούν εταιρείες από τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Κίνα, με τους αμερικάνικους κολοσσούς όπως η Tesla και η Ford να μένουν πίσω.

1

Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, 15 από τις 20 μεγαλύτερες επενδύσεις που αφορούν εργοστάσια μπαταριών, προέρχονται από ξένες επιχειρήσεις. Οι επενδύσεις αυτές προβλέπουν τεράστιες φοροελαφρύνσεις για τις εταιρείες, οι οποίες αυξάνονται ανάλογα με το μέγεθος επένδυσης.

Οι κερδισμένοι

Μεταξύ αυτών είναι η Panasonic, η οποία υπολογίζεται ότι θα κερδίσει πάνω από 2 δισ. δολάρια σε φοροελαφρύνσεις σε ετήσια βάση. Η ιαπωνική εταιρεία λειτουργεί ήδη ένα εργοστάσιο και κατασκευάζει ένα ακόμα στις πολιτείες της Νεβάδα και του Κάνσας.

Με τις ΗΠΑ να στοχεύουν στην εθνική επάρκεια, ώστε να αποφύγουν τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού που αντιμετώπισαν την περίοδο της πανδημίας, ο νόμος του 2022 πέτυχε να δημιουργήσει τα ιδανικά κίνητρα για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, από εταιρείες που έχουν τεράστια εμπειρία σε κομβικούς κλάδους της καθαρής ενέργειας, όπως η κατασκευή μπαταριών και εξοπλισμός των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τουλάχιστον 10 από τα έργα που αντιπροσωπεύουν επενδύσεις ύψους σχεδόν 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων που περιλαμβάνονται στην ανάλυση της WSJ αφορούν εταιρείες που είτε εδρεύουν στην Κίνα είτε έχουν σημαντικούς δεσμούς με την Κίνα μέσω των κύριων δραστηριοτήτων τους ή μεγάλων επενδυτών.

Μεταξύ των εταιρειών που πρωταγωνιστούν σε επενδύσεις άνω των 5 δισ. δολαρίων είναι η νοτιοκορεάτικη LG με εργοστάσιο στην Αριζόνα και η Hyundai στην Τζόρτζια.

H προσέλκυση των εταιρειών, δεν γίνεται χωρίς αντιδράσεις, με τις σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας να μην είναι οι καλύτερες, κι αρκετές εταιρείες, κυρίως όμως μικρότερες και με στόχο μικρών επενδύσεων να έχουν απορριφθεί από τις ΗΠΑ, λόγω των σχέσεών τους με τη Κίνα.

Ακολουθούν οι αμερικανικές εταιρείες

Οι αμερικανικές εταιρείες προσπαθούν να ακολουθήσουν τις ξένες, οι οποίες διεκδικούν το μερίδιο του λεόντος στις φοροελαφρύνσεις, με τη Tesla, την εταιρεία κατασκευής ηλιακών πάνελ First Solar και την εταιρεία παραγωγής υδρογόνου Air Products and Chemical να επενδύσουν σε ήδη υπάρχοντα ή νέα εργοστάσια με τα έργα να μην ξεπερνούν τα 3,6 δισ. δολάρια.

Στον αντίποδα η LG θα προχωρήσει σε επενδύσεις άνω των 5,6 δισ. δολαρίων, η Hyundai των 5 δισ. δολαρίων και η Honda των 4,4 δισ. δολαρίων.

Οι αυτάρκεια με εγχώριες αλυσίδες εφοδιασμού για μπαταρίες ή ηλιακούς συλλέκτες αποτελεί ένα στοίχημα που θα πάρει πολλά χρόνια για τις ΗΠΑ, καθώς οι ξένες εταιρείες, κυρίως αυτές από Ιαπωνία, Κίνα και Νότια Κορέα κυριαρχούν σχεδόν σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, από τις πρώτες ύλες έως τα εξελιγμένα εξαρτήματα.

Διαβάστε επίσης:

Tesla: Στα 24,93 δισ. δολάρια τα έσοδα στο δεύτερο τρίμηνο

Αυτοκίνητα: Αυξήθηκαν κατά 19% οι πωλήσεις στην Ευρώπη τον Ιούνιο

BlackRock: Στο διοικητικό συμβούλιο εντάσσεται ο CEO της Aramco