Τους τελευταίους μήνες, σφραγισμένα ξύλινα κιβώτια καταφθάνουν με εμπορικές πτήσεις από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη, δεμένα και σφιχτά συσκευασμένα. Όταν προσγειώνονται στις ΗΠΑ, συλλέγονται από φορτηγά των οποίων οι οδηγοί, κατά κανόνα, δεν γνωρίζουν τι μεταφέρουν.

Αυτό που υπάρχει μέσα είναι στοίβες από ράβδους ασημιού, τις οποίες οι traders, φοβούμενοι ότι επίκεινται δασμοί από την αμερικανική κυβέρνηση, φορτώνουν σε αεροπλάνα για να τις μεταφέρουν από τώρα στην Αμερική.

1

Πρωτόγνωρη κατάσταση για τη μεταφορά του ασημιού

Μέχρι τώρα το σύνηθες ήταν ο χρυσός να μεταφέρεται αεροπορικώς μεταξύ των βασικών παγκόσμιων εμπορικών κέντρων, όπως το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη, η Ζυρίχη, το Χονγκ Κονγκ και η Σαγκάη, ενώ αντίθετα το  φθηνότερο και ογκωδέστερο ασήμι μεταφερόταν συνήθως με πλοία.

Ωστόσο, οι απειλές της κυβέρνησης Τραμπ για επιβολή δασμών έχουν δημιουργήσει πρωτοφανείς διαταραχές. Τα προθεσμιακά συμβόλαια του ασημιοπύ των ΗΠΑ έχουν εκτοξευθεί, με ασφάλιστρο άνω του 1 δολαρίου ανά ουγγιά, δίνοντας ώθηση στις αεροπορικές μεταφορές των μετάλλων, καθώς οι Αμερικανοί έμποροι σπεύδουν να τα μεταφέρουν  στις ΗΠΑ πριν από την ανακοίνωση των νέων εμπορικών μέτρων, σύμφωνα με τους ίδιους τους traders.

«Είναι εξαιρετικά, εξαιρετικά ασυνήθιστο», δήλωσε ο Philip Newman, βετεράνος του κλάδου, συνιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Metals Focus. «Είναι η πρώτη φορά που ακούω κάτι τέτοιο όσον αφορά τη διαδρομή Λονδίνο-Νέα Υόρκη».

Ο χρυσός και ο χαλκός εισρέουν επίσης στις ΗΠΑ. Τα προθεσμιακά συμβόλαια έχουν εκτιναχθεί πάνω μετά την εκλογική νίκη του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ τον Νοέμβριο, δημιουργώντας μια ευκαιρία για τους λίγους οίκους και τις τράπεζες που είναι σε θέση να μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες μετάλλων στις ΗΠΑ σε σύντομο χρονικό διάστημα, και τεράστιους κινδύνους για τους επενδυτές που δεν μπορούν.

Χρυσός αξίας 38 δισ. δολαρίων μεταφέρθηκε στις ΗΠΑ από την ημέρα της νίκης Τραμπ

Σχεδόν 14 εκατομμύρια ουγγιές χρυσού, αξίας 38 δισεκατομμυρίων δολαρίων, έχουν εισρεύσει στα αποθετήρια του προθεσμιακού χρηματιστηρίου Comex της Νέας Υόρκης από την ημέρα των εκλογών, μαζί με 45 εκατομμύρια ουγγιές ασημιού. Τεράστιες ποσότητες χρυσού εξήχθησαν από την Ελβετία, ενώ η βιασύνη για ράβδους χρυσού οδήγησε σε ουρές εβδομάδων για την ανάληψη του μετάλλου από το θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας της Αγγλίας στη φύλαξη ιδιωτικών τραπεζών, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Ο χρυσός σημείωσε ιστορικό υψηλό αυτή την εβδομάδα, καθώς οι έμποροι αναζήτησαν ασφαλή καταφύγια, καθώς οι δασμοί της κυβέρνησης Τραμπ απειλούνταν.

Αυτές οι σπάνιες ροές αποκαλύπτουν πώς ο κλάδος των εμπορευμάτων ανατρέπεται από τις εμπορικές πολιτικές του Τραμπ, ακόμη και προτού υλοποιήσει τις επανειλημμένες προεκλογικές του υποσχέσεις να επιβάλει βαριές δασμολογικές επιβαρύνσεις σε εμπορικούς εχθρούς και συμμάχους. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει υπονοήσει πως οι δασμοί θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ από τις αρχές Φεβρουαρίου, δημιουργώντας ένα επιπλέον κίνητρο για κάποιους να μεταφέρουν το γρηγορότερο δυνατόν το πολύτιμο μέταλλο στις ΗΠΑ, πριν κλείσει το παράθυρο ευκαιρίας.

Ο Τραμπ έχει απειλήσει με δασμούς ύψους 25% στο Μεξικό και τον Καναδά και έχει επίσης δηλώσει ότι σκοπεύει να επιβάλει οριζόντιους δασμούς που είναι «πολύ μεγαλύτεροι» από το ποσοστό 2,5% που είχε προτείνει προηγουμένως ο υπουργός Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ. Το Μεξικό είναι μεγάλος προμηθευτής ασημιού στις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας το 41% των αμερικανικών εισαγωγών σε όγκο το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Morgan Stanley.

Οι «δρόμοι» του χρυσού, του ασημιού και του χαλκού

Ο χρυσός συνήθως μεταφέρεται από την μια περιοχή στην άλλη στο χώρο αποσκευών των επιβατικών αεροσκαφών. Υπάρχει ένα όριο για το πόσο μπορεί να μετακινηθεί σε μια πτήση – όχι λόγω του βάρους του, αλλά λόγω της αξίας του, καθώς οι ασφαλιστές καλύπτουν μόνο μια ορισμένη ποσότητα σε κάθε αεροπλάνο. Δεν είναι ανήκουστο για τα κράτη να στέλνουν στρατιωτικά αεροπλάνα για να μεταφέρουν τον χρυσό τους σε όλο τον κόσμο, συνοδευόμενα από ένοπλους συνοδούς.

Ο χρυσός δεν μπορεί απλά να μεταφερθεί απευθείας αεροπορικώς από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη για να παραδοθεί στο Comex, επειδή οι δύο αγορές χρησιμοποιούν διαφορετικά μεγέθη ράβδων. Στην αγορά του Λονδίνου, οι ράβδοι των 400 ουγγιών είναι το πρότυπο, ενώ για στο Comex οι έμποροι πρέπει να παραδίδουν ράβδους των 100 ουγγιών. Αυτό σημαίνει ότι ο χρυσός που πρόκειται να παραδοθεί στο Comex προέρχεται συνήθως από την Ελβετία ή από εμπορικούς κόμβους στην Ασία, όπου οι ράβδοι των 100 ουγγιών είναι δημοφιλείς.

Για το ασήμι, αντίθετα, δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα μεγέθους: τόσο η αγορά του Λονδίνου όσο και το Comex της Νέας Υόρκης διαπραγματεύονται σε βαριές ράβδους των 1.000 ουγγιών. Ωστόσο,  ενώ σε κανονικές εποχές, το ασήμι έχει πολύ χαμηλή αξία για να αξίζει το κόστος της μεταφοράς του με αεροπλάνο, οι διαταραχές της αγοράς μπορούν να ανατρέψουν τα οικονομικά της εμπορίας εμπορευμάτων. Στη δεκαετία του 1980, για παράδειγμα, οι έμποροι έβαζαν ακόμη και αλουμίνιο πολύ χαμηλότερης αξίας σε αεροπλάνα προκειμένου να εκμεταλλευτούν ταχύτερα ένα αρμπιτράζ.

Πολλοί συμμετέχοντες στην αγορά αμφιβάλλουν ότι τα πολύτιμα μέταλλα θα συμπεριληφθούν σε οποιουσδήποτε δασμούς, αλλά αυτό δεν έχει εμποδίσει τους εμπόρους να επιδιώκουν να κλείσουν την έκθεσή τους. Η τελευταία φορά που οι αγορές πολύτιμων μετάλλων είδαν διαταραχές τέτοιας κλίμακας ήταν κατά τις πρώτες ημέρες της πανδημίας. Τότε, οι πτήσεις είχαν καθηλωθεί, ανατρέποντας την αγορά χρυσού και οδηγώντας σε παχυλά κέρδη για όσους μπορούσαν να παραδώσουν μέταλλο στις ΗΠΑ, και βαριές απώλειες για όσους δεν μπορούσαν.

Οι εισαγωγές χαλκού στις ΗΠΑ έχουν επίσης αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, τροφοδοτούμενες από σπάνια μαζικά φορτία από τη Χιλή και από μια μικρή ποσότητα μετάλλου που ρέει από την Αφρική, όπως δείχνουν τα ναυτιλιακά στοιχεία. Η αρχική άνοδος των εισαγωγών προήλθε από μια πρωτοφανή συμπίεση short στο χρηματιστήριο πέρυσι, και υπήρξε περαιτέρω άνοδος των αποστολών μετά τη νίκη του Τραμπ στις εκλογές.

Είτε προέρχεται από τη Χιλή είτε από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, ο κίνδυνος για τους εμπόρους με χαλκό που βρίσκεται ακόμη στη θάλασσα είναι να επιβληθούν ταχύτερα οι δασμοί και τα φορτία τους να επιβαρυνθούν με αυτούς όταν φτάσουν στις ΗΠΑ.

«Είναι ένα αρκετά επικίνδυνο εμπόριο λόγω της έλλειψης σαφήνειας σχετικά με τους δασμούς», δήλωσε η Alice Fox, αναλύτρια της Macquarie. «Είναι πολύ αργά για να μετακινήσουμε φυσικά μέταλλα στο Comex για να επωφεληθούμε από αυτό».

Αλλά στις αγορές ασημιού και χρυσού – όπου το μέταλλο μπορεί να φτάσει στις ΗΠΑ μέσα σε λίγες ώρες – οι έμποροι μπορεί να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία μέχρι τέλους.

«Η ουσία είναι ότι υπάρχει ένα τεράστιο αρμπιτράζ», δήλωσε ο Robert Gottlieb, πρώην έμπορος πολύτιμων μετάλλων της JPMorgan, του κορυφαίου εμπόρου ράβδων στον κόσμο. «Οι αγορές εξακολουθούν να είναι αναστατωμένες. Υπάρχουν ευκαιρίες, αλλά υπάρχουν και ανοίγματα».