ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση ο εγεκριμένος πρώτος ανακεφαλαιωτικός πίνακας εργασιών του εν λόγου έργου ανέρχεται στα 6.195.967,76 €. Αυτά χωρίζονται ως εξής: 3.232.503,00 € για εργασίες και 1.466.169,37 € για αποζημίωση (η οποία διαμορφώθηκε εν τέλει στο παραπάνω ποσό), 915.444,85 € για ΦΠΑ, καθώς και 581.850,54 € για Γ.Ε.&Ο.Ε.
Υπενθυμίζεται πως η Intrakat είχε αναδειχθεί ως ανάδοχος στο διαγωνισμό για το εν λόγω τμήμα μήκους 8,9 χιλιομέτρων δίνοντας έκπτωση 44,8% «κλειδώνοντας» κατ’αυτόν τον τρόπο την υλοποίηση του έργου έναντι τιμήματος 32,2 εκατ. ευρώ, ενώ η αρχική του τιμή εκτιμούνταν στα 58,4 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον η εταιρεία είχε μειοδοτήσει και στην τρίτη εκ των οκτώ εργολαβιών που αφορορούσε το τμήμα Κυλλήνη-Αμαλλιάδα με έκπτωση της τάξης του 45,5% αναλαμβάνοντας την κατασκευή έναντι τιμήματος 29,4 εκατ. ευρώ, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός είχε εκτιμηθεί στα 53,2 εκατ. ευρώ.
Το πολύπαθο έργο
Στο σύνολο του οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος είναι ένα πολύπαθο έργο, καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί έχουν μπει και βγει από το συρτάρι πολλές φορές, ενώ οι συμβάσεις έχουν πέσει θύμα συνεχών προσφυγών, έκπτωτων αναδόχων, καθώς και αδυναμίας χρηματοδότησης.
Σημειώνεται πως το 2019, όταν και ο διαγωνισμός για το Πάτρα-Πύργος είχε «σπάσει» σε 8 ξεχωριστές εργολαβίες (Πύργος-Δουναίικα, Δουναίικα-Αμαλίαδα, Αμαλιάδα-Κυλλήνη, Κυλλήνη-Βάρδα, Βάρδα-Σαγαίικα, Σαγαίικα-Κάτω Αχαΐα, Κάτω Αχαία-ΒΙΠΕ Πάτρας, και ΒΙΠΕ Πάτρας – Μιντιλόγλι), δεν είχαν ξεκινήσει οι εργασίες, ενώ δεν είχαν υπογραφεί συμβάσεις για τρεις εργολαβίες.
Επιπλέον ο διαγωνισμός είχε μπει στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG COMP) δημιουργώντας σημαντικές ανησυχίες τόσο σε κυβερνητικό όσο και σε θεσμικό επίπεδο. Ταυτόχρονα, οι προσωρινοί ανάδοχοι μάχονταν ο ένας τον άλλο μέσω προσφυγών στην συνεχών προσφυγών στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ). Γεγονός και το οποίο δημιουργούσε καθυστερήσεις για τη δημοπράτηση των έργων, την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων, ενώ προσωρινοί μειοδότες κυρήχθηκαν έκπτωτοι και τις εργολαβίες ανέλαβαν σχήματα που είχαν καταθέσει ακόμα και την τρίτη καλύτερη προσφορά.
Οι εξελίξεις αυτές οδηγήσαν τον -νεοαφιχθέντα τότε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών- Κώστα Αχ. Καραμανλή να προχωρήσει στην «ακύρωση» του διαγωνισμού μέσω της λύσης των 8 εργολαβιών με αποτέλεσμα να πρέπει να αποζημιωθούν οι ανάδοχοι για τα έργα που είχαν ξεκινήσει να υλοποιούν, καθώς και για τη λειτουργία των εργοταξιών και το προσωπικό που είχαν εγκαταστήσει σε αυτά.
Στη συνέχεια ο Υπουργός Υποδομών πραγματοποίησε έναν σκληρό κύκλο διαπραγματεύσεων με την DG COMP πετυχαίνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο έγκριση της χρηματοδότησης του έργου και μετά το 2023, ενώ η τροποποίηση της σύμβασης πήρε το πράσινο φως από τη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο.
Ποιος κατασκευάζει τον άξονα
Πλέον ο οδικός άξονας έχει επανέλθει στην ιδιοκτησία της Κοινοπραξίας της Ολυμπίας Οδού, η οποία αποτελείται από τις εξής εταιρείες: Vinci Concessions (που κατέχει το 29,9% του μετοχικού κεφαλαίου), ΑΒΑΞ (19,1%), Hochtief PPP Solutions (17%), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%), και Ελλάκτωρ (17% μέσω της θυγατρικής του ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις).
Όσον αφορά την κατασκευή του οδικού άξονα, αυτή θα πραγματοποιηθεί από τις ελληνικές εταιρείες που αποτελούν την Κοινοπραξία που διαχειρίζεται την Ολυμπία Οδό. Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής κατά τη διάρκεια της υπογραφής της τροποποιημένης σύμβασης είχε αναφέρει πως τα έργα θα ξεκινήσουν εντός του 2022 και ο χρόνος κατασκευής ανέρχεται στους 40 μήνες, γεγονός και το οποίο σημαίνει πως η ολοκλήρωση τοποθετείται εντός του 2026, ενώ τα πρώτα 56 χιλιόμετρα θα έχουν παραδωθεί εντός τριετίας.
Διαβάστε επίσης
Intrakat: Αρχική συμφωνία για χρηματοδότηση έως €120 εκατ. από τράπεζες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΣΥΡΙΖΑ για Ν. Ρωμανό: Παλιές αστυνομικές πρακτικές που δεν αρμόζουν σ’ ένα σύγχρονο κράτος δικαίου
- Ουκρανία: Οι ουκρανικές δυνάμεις έχουν χάσει το 40% των εδαφών που κατέλαβαν στο Κουρσκ, μετά τις αντεπιθέσεις
- WSJ: Την Μπρουκ Ρόλινς φέρεται να επιλέγει τελικά ο Τραμπ για το Υπουργείο Γεωργίας
- Ο ταλαντούχος Mr Φάις και οι νέες επενδύσεις του ομίλου