Ανεβαίνει το θερμόμετρο του ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας καθώς οι εταιρείες προμήθειας ενέργειας, σε μια αγορά με νέα δεδομένα,  θα αγωνίζονται να αυξήσουν τα μερίδιά τους, προσπαθώντας ταυτόχρονα να αποφύγουν τους κακοπληρωτές και τα ληξιπρόθεσμα.

Η αύξηση των μεριδίων στη Μέση τάση και στα σταθερά τιμολόγια και η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των νέων δεδομένων θα καθορίσουν τους νικητές της νέας χρονιάς. Ταυτόχρονα η προσπάθεια των εταιρειών να ενισχύσουν την παρουσία τους αναμένεται να φέρει και νέο κύκλο συγκέντρωσης.

1

Το 2024  τελειώνει με τη ΔΕΗ να κυριαρχεί στα μερίδια της στην προμήθεια ενέργειας.  Ο ελληνικός κλάδος προμήθειας περιλαμβάνει συνολικά 16 εταιρείες προμήθειας, ενώ οι εταιρείες με μετρήσιμο μερίδιο αγοράς είναι 9 έως 10, από τις οποίες εκτιμάται ότι στη φάση ωρίμανσης της ελληνικής αγοράς θα παραμείνουν περίπου οι μισές.

Η στρατηγική των εταιρειών προμήθειας κατά το 2025 έχει δύο σκέλη, τόσο την αύξηση του μεριδίου τους και της αποδοτικότητάς τους όσο και της μείωσης του κινδύνου. Κίνδυνος για τις εταιρείες είναι τα ξαφνικά κόστη, όπως αυτά που δημιουργούν οι απλήρωτοι λογαριασμοί και οι πελάτες που φεύγουν  και η συνεχής χρηματοδότηση για την ανάκτηση νέων πελατών.

Λύση για να μειώσουν τα συνεχή κόστη για την εξασφάλιση πελατών που πάλι χάνονται είναι να στοχεύσουν στο σταθερό τιμολόγιο αυξήσουν το ποσοστό των σταθερών τιμολογίων στο σύνολο των πελατών τους. Όσο μεγαλύτερο είναι το σταθερό πελατολόγιό τους οι εταιρείες ενέργειας μπορούν να μειώνουν τα κόστη ανάκτησης πελατών, να έχουν σταθερά έσοδα και να κάνουν καλύτερα διαχείριση ενέργειας. Γι αυτό και κορυφώνεται ο ανταγωνισμός για τα μπλε τιμολόγια με τιμές πολύ χαμηλότερες από αυτές τους πράσινου τιμολόγιο. Και παρότι ακριβότερο το μερίδια των πελατών που επιλέγουν πράσινο τιμολόγιο είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με όσους επιλέγουν μπλε. “Στο μπλε τιμολόγιο οι τιμές είναι κάτω του κόστους. Το χρηματοδοτούμε από τα κέρδη του πράσινου τιμολογίου”  αναφέρει εκπρόσωπος μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες ενέργειας, μιλώντας όμως για το σύνολο της αγοράς και εξηγώντας ότι ο αγώνας δρόμου για τις εταιρείες είναι να αυξήσουν τα σταθερά τους πελατολόγια.

Γιατί το πράσινο τιμολόγιο αν και πιο κερδοφόρο για τις εταιρείες προμήθειας έχει δύο μεγάλα μειονεκτήματα:  επιτρέπει κάθε μήνα στους καταναλωτές να αλλάζουν εταιρείες, αφήνοντας ληξιπρόθεσμα, και την ίδια στιγμή τις αναγκάζει στις υψηλές δαπάνες ανάκτησης πελατών.

Τα νέα δεδομένα: Τι αλλάζει στις κατηγορίες τιμολογίων από το 2025

1.Μπλε θα λεγονται μόνο τα 12μηνα σταθερά: Μόνο τα τιμολόγια ρεύματος που προσφέρουν σταθερή τιμή για 12 μήνες θα ανήκουν στην κατηγορία σταθερών μπλε τιμολογίων από τις 17 Ιανουαρίου. Όσα μπλε τιμολόγια (σήμερα) είναι εξάμηνης διάρκειας, θα πάρουν άλλο χρώμα και από το νέο έτος θα εντάσσονται στα κίτρινα τιμολόγια.

 Τα εξάμηνα ή οκτάμηνα σταθερά τιμολόγια δεν θα είναι πια μπλε  στο πλαίσιο κοινοτικής Οδηγίας, η οποία θα πρέπει μέχρι τις 17 Ιανουαρίου να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο των κρατών – μελών. Σύμφωνα με την Οδηγία, τα σταθερά τιμολόγια θα πρέπει να έχουν κλειδωμένη χρέωση για τουλάχιστον 12μηνο, κάτι που σημαίνει πως δεν μπορούν πλέον να χαρακτηρίζονται σταθερά τα προϊόντα με μη κυμαινόμενη τιμή για μικρότερη διάρκεια.

Επομένως, τα κίτρινα τιμολόγια σταθερής τιμής για λίγους μήνες, ακόμη και αν υπάρχουν δεν θα προβάλλονται σαν σταθερά και δεν θα μπορούν να προβλεφθούν στις  συμβάσεις τους, ρήτρες πρόωρης αποχώρησης.

2. Το πράσινο είναι το ακριβότερο, αλλά το πιο δημοφιλές: Το πράσινο τιμολόγιο, αν και το ακριβότερο,  παραμένει το πιο δημοφιλές συγκεντρώνοντας το 60-70% των καταναλωτών, και θα συνεχίσει να προσφέρεται.

Οι πελάτες χωρίς σύμβαση, αν δεν διαλέξουν μέσα στον Δεκέμβριο κάποιο άλλο τιμολόγιο, τότε από την 1η Ιανουαρίου θα παραμείνουν στο πράσινο τιμολόγιο. Ο προμηθευτής θα πρέπει να τους ενημερώσει άμεσα για τους συμβατικούς και τιμολογιακούς όρους που θα ισχύουν για το πράσινο τιμολόγιό του από τις αρχές του επόμενου έτους, αναρτώντας και τις σχετικές πληροφορίες στην ιστοσελίδα του.

Στο πράσινο τιμολόγιο θα μπορούν να παραμείνουν επίσης νοικοκυριά και επιχειρήσεις που έχουν υπογράψει μεν σύμβαση για το ειδικό προϊόν με τον προμηθευτή τους, η οποία ωστόσο δεν περιλαμβάνει κάποια πρόβλεψη για μετακίνηση σε άλλο τιμολόγιο από τις αρχές του 2025.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, δεδομένου ότι δεν έχει εκδοθεί νεότερη υπουργική Απόφαση που να ρυθμίζει διαφορετικά τους κανόνες εφαρμογής του Ειδικού Τιμολογίου συνάγεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2025 εξακολουθεί να προσφέρεται υποχρεωτικά από τους Προμηθευτές βάσει της δομής που περιγράφεται στην ως άνω υπουργική απόφαση και υπό τους κανόνες του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Διζωνικά τιμολόγια

 Αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το νέο διζωνικό τιμολόγιο,  με την αντικατάσταση των φθηνότερων τιμών  του νυχτερινού ρεύματος με φθηνότερες τιμές τα μεσημέρια και τα Σαββατοκύριακα, όταν και οι τιμές στη χονδρική του ρεύματος είναι μειωμένες, καθώς τότε σημειώνεται το peak της παραγωγής των φωτοβολταϊκών.

Το νέο μεικτό τιμολόγιο ρεύματος θα περιλαμβάνει μία νυχτερινή ζώνη και μια πρωινή-μεσημβρινή, που θα πάρει τη θέση του υφιστάμενου «νυχτερινού» τιμολογίου. Οι νέες ώρες, για τη χειμερινή περίοδο (Νοέμβριος-Απρίλιος) ορίζονται 12:00-15:00, το μεσημέρι και 02:00-05:00, τη νύχτα. Όσον αφορά την καλοκαιρινή σεζόν (Μάιος- Οκτώβριος), οι αντίστοιχες περίοδοι προσαρμόζονται σε11:00 – 15:00 το μεσημέρι, (ενσωματώνοντας καλύτερα την αλλαγή της ώρας και τα διαφορετικά δεδομένα της ζήτησης) και 02:00 – 04:00 τη νύχτα.

Μάλιστα, οι ζώνες θα παραμείνουν ίδιες και τις 7 ημέρες της εβδομάδας. Επομένως, π.χ. στο θερινό ωράριο, τόσο το πενθήμερο όσο και τα Σαββατοκύριακα, οι μειωμένες χρεώσεις θα ισχύουν από τις 11:00 μέχρι τις 15:00 το μεσημέρι και από τις 02:00 μέχρι τις 04:00 το βράδυ.

Πορτοκαλί τιμολόγια

Το 2025 θα κάνουν την εμφάνισή τους και τα νέα δυναμικά τιμολόγια (πορτοκαλί), στα οποία σε πρώτη φάση θα μπορούν να ενταχθούν οι καταναλωτές με έξυπνους μετρητές, ενώ προσφέρονται κυρίως για τις επιχειρήσεις της μέσης τάσης ή εταιρείες στη χαμηλή τάση με μεγάλες καταναλώσεις, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% της συνολικής ζήτησης για ρεύμα.

Οι πάροχοι που υποχρεούνται να διαθέτουν πορτοκαλί τιμολόγια και είναι αυτοί που προμηθεύουν περισσότερους από 200.000 τελικούς καταναλωτές, δηλαδή ΔΕΗ, Protergia, Ηρων, NRG, Elpedison και Zeniθ, θα πρέπει να ειδοποιούν τους πελάτες τους για τις ώρες που οι τιμές είναι υψηλότερες από 150 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, μέχρι τις 20.00 της προηγούμενης ημέρας, παροτρύνοντας τους να αποφύγουν την κατανάλωση.

Τα δυναμικά τιμολόγια θα μπορούν να περιλαμβάνουν πάγιο, στο οποίο θα υπάρχει η δυνατότητα εφαρμογής έκπτωσης. Η ωριαία τελική τιμή προμήθειας θα έχει δύο σκέλη, ξεκινώντας από τη βασική τιμή, που θα είναι σταθερή για όλη τη διάρκεια της σύμβασης και στην οποία θα μπορεί επίσης να εφαρμοστεί έκπτωση.

Το δεύτερο σκέλος θα είναι η δυναμική τιμή, η οποία θα είναι και αυτή που θα μεταβάλλεται σε ωριαία βάση. Η δυναμική τιμή θα προκύπτει με βάση έναν συντελεστή Β (ο οποίος θα ορίζεται από τον προμηθευτή), με τον οποίο θα πολλαπλασιάζεται η ωριαία χονδρεμπορική τιμή.

Σε περίπτωση εκτίναξης των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά, πάνω από τα 200 ευρώ/Μεγαβατώρα, οι πάροχοι οφείλουν να ειδοποιούν τους πελάτες τους μέσω sms ή και Viber.