Έχετε παρατηρήσει την ουρά στην οδό Βουκουρεστίου έξω από τον οίκο Louis Vuitton, κάτι απογεύματα Δευτέρας που όλα τα καταστήματα είναι κλειστά; Έχετε επιχειρήσει να δείτε τα τελευταία μοντέλα της Rolex και πορτοφόλια ή τσάντες στον οίκο Hermes στο Σύνταγμα που συχνά μοιάζει να λειτουργεί με ρυθμούς άλλης εποχής;
Βρεθήκατε στη Μύκονο το καλοκαίρι για να παρατηρήσετε αντίστοιχες εικόνες σε αναγνωρίσιμα brands που δεν προλαβαίνουν να δέχονται παραγγελίες για τα μπεστ-σέλερ τους, δηλαδή, όλα τους (πλέον) τα προϊόντα;
Η βιομηχανία της πολυτέλειας, παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς, μοιάζει να μην επηρεάζεται -για την ώρα τουλάχιστον- από την κρίση και τον Covid-19. Όχι ότι θα αλλάξει. Αν ήταν η εξέλιξη θα ήταν ήδη διαφορετική…
H εταιρία πολυτελών ειδών LVMH παρουσίασε αύξηση πωλήσεων το δ’ τρίμηνο του 2021, με ετικέτες όπως η Dior και η Louis Vuitton να οδηγούν σε άνοδο στο ταμείο της τάξεως του 28%, ξεπερνώντας τις προσδοκίες ακόμη και των πιο αισιόδοξων αναλυτών.
Ποια πανδημία; Από τους οίκους Ηermes και Louis Vuitton μέχρι την Rolex, η πολυτέλεια καταγράφει ρεκόρ πωλήσεων, ενώ ακόμη και οι τιμές των προϊόντων έχουν ανοδική πορεία, γιατί μόνο έτσι συντηρείται ο μύθος. Έχετε δει ποτέ κόκκινα και λευκά γράμματα στις βιτρίνες των ιστορικών οίκων;
H κληρονομιά κάθε επωνυμίας συντηρείται μέσα από την υπερβολή. Και την ζήτηση.
Mε την ελληνική, όπως και την παγκόσμια αγορά, να παρουσιάζει έλλειψη διαθεσιμότητας σε ρολόγια της Rolex, παρατηρείται αύξηση και στις τιμές των μεταχειρισμένων, με ένα δημοφιλές μοντέλο όπως είναι το Submariner που αγόρασε κανείς καινούργιο 9.000 ευρώ, να μπορεί να το πουλήσει σήμερα για 13.000 ευρώ.
Αν σκεφτεί κανείς ότι το εργοστάσιο παγκοσμίως παράγει 1 εκατομμύριο ρολόγια, η εικόνα δεν πρόκειται να αλλάξει. Όσο επενδύεις, κερδίζεις.
Η ανάγνωση είναι διπλή
Η μόδα συντηρεί τους μύθους, την ίδια στιγμή που όλοι μοιάζουν να κατηγορούν σχεδιαστές, καλλιτεχνικούς διευθυντές, δημιουργούς, για επαναλήψεις, ριμέικ από τα μπεστ-σέλερ του παρελθόντος, με όλες τις δεκαετίες να ξαναβγαίνουν στο μπλέντερ του στιλ, οι καταναλωτές, οι πελάτες και οι πελάτισσες, δεν μοιάζουν να πτοούνται από τις μάσκες, τα αντισηπτικά, τους περιορισμούς, την αβεβαιότητα.
Επιθυμώ, ελπίζω, αποκτώ. Και για να το αποκτήσω, πρέπει να δυσκολευτώ και λίγο.
Αυτή είναι η φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από την ιστορία κάθε πολυτελούς αξεσουάρ, είτε πρόκειται για ρολόι, είτε για τσάντα, σίγουρα για επένδυση που περνάει από γενιά σε γενιά.
Και μπορεί τα δερμάτινα είδη πολυτελείας να αλλάζουν κάθε έξι μήνες, ανάλογα με τις τάσεις, όμως όσο πιο περιορισμένος είναι ο αριθμός κυκλοφορίας τους, αλλά και το δέρμα ή η απόχρωση που τα χαρακτηρίζει, αποκτούν αυτομάτως και μεγαλύτερη αξία μεταπώλησης.
Ο οίκος Chanel για παράδειγμα, ακόμη και μετά τον θάνατο του Karl Lagerfeld, έχει αυξήσει τις τιμές στις καπιτονέ τσάντες με τις χρυσές αλυσίδες, όχι απαραίτητα επειδή παρατηρείται ρεκόρ πωλήσεων στο ταμείο, αλλά γιατί μια γυναίκα ή ένας άνδρας που θέλει να επενδύσει σε κάτι κλασικό, δεν θα πτοηθεί αν δεν ότι η petit sac Classique του οίκου Chanel πωλείται πλέον σχεδόν 2.000 ευρώ πιο ακριβή, από την εποχή προ-Covid, ειδικά αν γνωρίζει ότι δεν θα κυκλοφορήσει μαζικά.
Aν το κλασικό μοντέλο στοίχιζε πριν από τρία χρόνια 5000 ευρώ, σήμερα θα το βρούμε με τουλάχιστον 8000…
Αύξηση που μπορεί να ξεπερνά και το 60%, εντυπωσιακό -και όχι αναμενόμενο- ποσοστό για εποχή πανδημίας.
Θέλετε να ενημερωθείτε και για τους υπόλοιπους οίκους ή τα brands;
H Hermes και η Rolex έκαναν αύξηση στις τιμές σε ποσοστό που αγγίζει το 3%, η Cartier το 5%…
Kι έχει αλλάξει το τοπίο και στα vintage αξεσουάρ και κοσμήματα που ολοένα ακριβαίνουν, όσο η ζήτηση φτάνει στα όρια της υπερβολής.
Οι αγοραστές εξακολουθούν να κυνηγάνε το όνειρο, και οι κατασκευαστές να καλύπτουν το κόστος των πρώτων υλών, της εργασίας, των μεταφορικών.
«Εκλεκτικές συγγένειες», με την μόδα της υψηλής κοσμηματοποιίας και των αξεσουάρ να απευθύνεται όλο και σε πιο λίγους, αν και τελικά είναι περισσότεροι από όσοι νομίζουμε.
Γιατί κάπως έτσι μετράμε την ζωή μας πλέον. Στην εποχή που νιώθαμε απόλυτη ελευθερία, -χωρίς να το ξέρουμε-, και το τώρα που καταναλώνουμε για να αποδράσουμε, να αποδείξουμε ότι συνεχίζουμε να υπάρχουμε, να ελπίζουμε, να κακομαθαίνουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους.
Τα μοντέλα Βirkin και Κelly του οίκου Hermes παραμένουν πάντοτε δυσεύρετα και απευθύνονται σε λίγους καταναλωτές, με την ιστορία να αποκτά κροκό περιτύλιγμα. Κάπως έτσι τα έσοδα του γαλλικού οίκου υπερδιπλασιάστηκαν μέσα στο 2021.
Με ιστοσελίδες που «εκμεταλλεύονται» τους μικρούς ή μεγαλύτερους θησαυρούς που κρύβουμε στη γκαρνταρόμπα μας, η νέα τάση της βιώσιμης μόδας λειτουργεί σαν άλλοθι για να μπορούμε να αποχωριστούμε κάτι το οποίο αποκτήσαμε αλλά δεν χαρήκαμε (και τόσο) όσο το αγοράσαμε, για να το πουλήσουμε σε υψηλή τιμή και να επενδύσουμε σε κάτι καινούργιο.
Ποιο vintage; Ποια ευκαιρία; Και ποια προσφορά; Στον κόσμο της πολυτέλειας «sky is the limit».
Aν έχει και χρυσό λουράκι και στεφάνη με διαμάντια, -και χρόνο παράδοσης μήνες μετά-, ακόμη καλύτερα. Το σασπένς ξεκινάει από τη βιτρίνα. Ή το homepage.
Ας μιλήσουν καλύτερα οι τιμές λοιπόν. Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι.
Το ανδρικό μοντέλο Daytona της Rolex, το οποίο, είναι καινούργιο, και δεν έχει φορεθεί ποτέ, όπως διαβάζουμε στο γαλλικό Vestiaire Collective (στο οποίο πουλάς και αγοράζεις φωτεινά και σκοτεινά αντικείμενα πόθου), κοστίζει 200.500 ευρώ.
Στο συγκεκριμένο site μπορείς να κάνεις και προσφορά σε εκείνον που πουλάει αυτό που θέλεις, χωρίς δραματικές αλλαγές.
Για τους ενδιαφερόμενους υπάρχει και χρυσό Daytona της Rolex με πράσινη πλάκα στα 142.849 ευρώ.
Στον οίκο Hermes οι λίστες αναμονής είναι τρόπος ζωής. Και κομμάτι του μύθου. Του παραμυθιού.
Mία λευκή Birkin από δέρμα σαύρας (στην κατηγορία εξωτικά δέρματα), «μεταχειρισμένη», σε «καλή κατάσταση», αλλά σίγουρα όχι καινούργια, πωλείται αυτή τη στιγμή για 376.532 ευρώ.
Με όλα τα αποδεικτικά στοιχεία, υφασμάτινη τσάντα, δερμάτινη ετικέτα, σφραγίδα αυθεντικότητας.
Για Birkin κροκό, σε μπεζ απόχρωση, υπολογίστε 235.000 ευρώ, ενώ για την αντίστοιχη μοβ, η τιμή «πέφτει» στα 139.000 ευρώ.
Kαι είναι και οι ιστορικοί οίκοι στο παιχνίδι των επενδύσεων. Για ένα ρολόι-κόσμημα της Chanel υπολογίστε 93.100 ευρώ, για μια βραδινή τσάντα 61.000 ευρώ, ενώ για την κλασική κόκκινη από δέρμα αλιγάτορα η τιμή ξεπερνά τις 37.000 ευρώ. Στον Louis Vuitton η Αlma Bb σε μαύρη απόχρωση εκτιμάται στα 87.000 ευρώ. Έρχεται από Αμερική.
Στο Νet-a-porter, την πιο φωτογενή βιτρίνα της μόδας παγκοσμίως, θα βρει κανείς όλους τους θησαυρούς της εποχής. Η πιο ακριβή τσάντα αυτή τη στιγμή; Mία καφέ δερμάτινη Αlaia από αλιγάτορα. Mία τελευταία. Yπολογίστε περίπου 20.000 ευρώ για να την αποκτήσετε. Θα βρείτε κι ένα ρολόι Ηermes (80.000 ευρώ), ένα Cartier (77.000 ευρώ), τιάρες για πριγκίπισσες…
Kαι ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα; Σύμφωνα με διεθνείς τίτλους περιοδικών, με εξειδίκευση στην πολυτέλεια, ένα ρολόι σήμερα αποτελεί καλύτερη επένδυση από τις μετοχές, τα ομόλογα, τον χρυσό, τα ακίνητα…
Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες τσάντες; Gabrielle και Chanel 19. Pochette Monogram Canvas. Ο οίκος Louis Vuitton είχε κοστολογήσει το συγκεκριμένο μοντέλο στις αρχές του 21 στα 630 δολάρια και μέσα σε μερικούς μήνες ξεπέρασε τα 1000 δολάρια.
Σύμφωνα με τον oίκο Sotheby’s o oίκος Chanel έχει αυξήσει τις τιμές στις τσάντες τέσσερις φορές από το ξεκίνημα της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020. Και υιοθετεί πλέον το παράδειγμα του οίκου Ηermes, έτσι ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να μπορεί να αποκτήσει συγκεκριμένο αριθμό αξεσουάρ.
Κι αν θέλω πέντε Birkin; Όπως έχει πει και ο Ashton Kutcher, «έμαθα τι είναι η τσάντα Βirkin μόλις είδα την τιμή της.
Όταν την έχεις πληρώσει, δεν ξεχνάς ποτέ το όνομα της.»