Δεν πρόλαβε να διατυπώσει καλά-καλά τις ενστάσεις του ο κ. Μυτιληναίος και οι διεθνείς εξελίξεις έρχονται να τον δικαιώσουν…

«Η αμερικανική κυβέρνηση δίνει ένα καρότο στις εταιρείες προκειμένου να γίνουν πράσινες, να επενδύσουν πράσινα και ούτω καθεξής. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές αρχές λειτουργούν τιμωρητικά αν συνεχίσεις τις παλιές σου πρακτικές» είχε αναφέρει πριν λίγες ημέρες ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας MYTTILINEOS, Ευάγγελος Μυτιληναίος, καταγγέλλοντας την ευρωπαϊκή πολιτική για τη βιομηχανία.

Λίγες ημέρες μετά, οι Financial Times μεταδίδουν ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, η Volkswagen, βάζει στον «πάγο» τη λειτουργία του εργοστασίου μπαταριών στην Ανατολική Ευρώπη και στρέφεται προς τη Βόρεια Αμερική για τη δημιουργία μιας παρόμοιας εγκατάστασης.

Συγκεκριμένα, ερωτηθείς για τη μέχρι τώρα αντίδραση της ΕΕ απέναντι στο νόμο μείωσης του πληθωρισμού στις ΗΠΑ (Inflation Reduction Act), η οποία φαίνεται επίσης να είναι μια οδός από την πίσω πόρτα για την επιδότηση των ανταγωνιστών των ευρωπαϊκών εταιρειών, ο κ. Μυτιληναίος είχε απαντήσει: «Νομίζω ότι οι ΗΠΑ έκαναν το σωστό σε αυτή την περίπτωση και οι Ευρωπαίοι πάλι σέρνονται πίσω. Είναι μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση για να καταλάβουν όλοι για τι πράγμα μιλάμε: Η αμερικανική κυβέρνηση δίνει ένα καρότο στις εταιρείες προκειμένου να γίνουν πράσινες, να επενδύσουν πράσινα και ούτω καθεξής. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές αρχές λειτουργούν τιμωρητικά αν συνεχίσεις τις παλιές σου πρακτικές. Έτσι, από τη μία πλευρά έχουμε ένα δώρο από την κυβέρνηση και από την άλλη έχουμε μια ποινή για τις εταιρείες, και φυσικά οι εταιρείες προτιμούν το δώρο της αμερικανικής κυβέρνησης παρά την ποινή των ευρωπαϊκών αρχών. Αυτή είναι με πολύ απλά λόγια η διαφορά μεταξύ του ΙRA και των ευρωπαϊκών ενεργειών μέχρι στιγμής».

Τον ίδιο φόβο έχουν, βεβαίως, εκφράσει πολλάκις και άλλοι βιομήχανοι, όπως και θεσμικοί.

Ο «IRΑ» απειλεί την ευρωπαϊκή βιομηχανία

Ο λόγος είναι το πλούσιο πακέτο επιδοτήσεων που προβλέπει η αμερικάνικη κυβέρνηση για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην πράσινη τεχνολογία. Ο περίφημος νόμος «IRA» για την καταπολέμηση του πληθωρισμού που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι στις ΗΠΑ προβλέπει επιδοτήσεις και φορολογικά κίνητρα, με την VW να προσβλέπει σε μία ενίσχυση από τις ΗΠΑ που θα μπορούσε να φτάσει τα 10 δισ. ευρώ για το εργοστάσιο μπαταριών που σχεδιάζει.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι FT, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είπε σε αξιωματούχους της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα ότι αναμένει να αποκομίσει 9-10 δισ. ευρώ από επιδοτήσεις και δάνεια χάρη στον νόμο για την καταπολέμηση  του πληθωρισμού και άλλα προγράμματα των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια λειτουργίας  του εργοστασίου.

Κι ενώ σύμφωνα με τις πηγές του βρετανικού μέσου, η VW γνωστοποίησε τις προθέσεις της για να δει την αντίδραση της Ευρώπης, τα σχέδια για το εργοστάσιο στη Βόρεια Αμερική προχωρούν γρηγορότερα από το αναμενόμενο.

Η ψήφιση του αμερικανικού νόμου προκάλεσε από την πρώτη στιγμή πανικό, με τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες να βρίσκονται σε μια περίοδο που προσπαθούν να ανακτήσουν τη δυναμική τους ύστερα από τις συνέπειες που είχε ο COVID, ιδίως στην αλυσίδα εφοδιασμού, και να ανταποκριθούν στον ανταγωνισμό, ο οποίος εντείνεται λόγω Κίνας.

Απογοητεύει η Ευρώπη

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποφάσισε να απαντήσει με έναν άλλο νόμο, τον Net Zero Industry Act, ο οποίος θα παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα, επιδιώκοντας να χαλαρώσει τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις και επανεξετάζει εάν θα εφαρμόσει επιδοτήσεις σε επίπεδο ΕΕ. Ωστόσο, το προσχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας απογοήτευσε τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.

Όπως αναφέρουν οι FT, ανώτερο στέλεχος μιας άλλης ευρωπαϊκής κατασκευάστριας εταιρείας μπαταριών που ήταν παρούσα στη συνάντηση της περασμένης εβδομάδας, η οποία πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες και στην οποία παρευρέθηκε η επίτροπος ανταγωνισμού Margrethe Vestager, είπε: «Φαίνεται ότι είναι κακό, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα».

Ένα άλλο στέλεχος είπε: «Έχουμε έρθει σε επαφή με πολλές πολιτείες των ΗΠΑ και όλες αναφέρονται στον IRA. Όταν συγκρίνουμε τα στοιχεία, οι συνθήκες που προσφέρουν είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσες από τις συνθήκες που προσφέρονται από την Ευρώπη».

Η VW σημείωσε ότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις σχετικά με την τοποθεσία των εργοστασίων της στη Βόρεια Αμερική ή την Ευρώπη και δεσμεύτηκε ότι παραμένει πιστή στο σχέδιό της να χτίσει περισσότερα εργοστάσια στην Ευρώπη. «Αλλά για αυτό χρειαζόμαστε τις κατάλληλες συνθήκες και πλαίσιο. Γι’ αυτό περιμένουμε να δούμε τι θα φέρει η λεγόμενη Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ», ανέφερε η εταιρεία.

Η κριτική του Eυ. Μυτιληναίου

Στην εκπομπή Squawk Box  του CNBC με τους δημοσιογράφους Geoff Cutmore και Steve Sedwick, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος ρωτήθηκε σχετικά με την έντονη κριτική που ασκεί στην Ευρώπη.

«Έχετε μιλήσει για το κλείσιμο των μεταλλουργείων, νομίζω ότι διάβασα ένα άρθρο στο POLITICO όπου περιγράφετε την προσέγγιση της ΕΕ ως αυτοκτονική, δεδομένων των όσων συμβαίνουν. Θα λέγατε το ίδιο πράγμα για τη μέχρι τώρα αντίδραση της ΕΕ απέναντι στο νόμο μείωσης του πληθωρισμού στις ΗΠΑ (Inflation Reduction Act), η οποία φαίνεται επίσης να είναι μια οδός από την πίσω πόρτα για την επιδότηση των ανταγωνιστών των ευρωπαϊκών εταιρειών», τον ρώτησε ο δημοσιογράφος Geoff Cutmore, με τον κ. Μυτιληναίο να απαντάει:

«Φυσικά και θα το έλεγα, και σκοπεύω να το πράξω τον επόμενο μήνα στις Βρυξέλλες, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 14 Μαρτίου θα ανακοινώσει το Green Deal (Critical Raw Material Act) προκειμένου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του ΙRA που έρχονται από τις ΗΠΑ. Νομίζω ότι οι ΗΠΑ έκαναν το σωστό σε αυτή την περίπτωση και οι Ευρωπαίοι πάλι σέρνονται πίσω. Είναι μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση για να καταλάβουν όλοι για τι πράγμα μιλάμε: Η αμερικανική κυβέρνηση δίνει ένα καρότο στις εταιρείες προκειμένου να γίνουν πράσινες, να επενδύσουν πράσινα και ούτω καθεξής. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές αρχές λειτουργούν τιμωρητικά αν συνεχίσεις τις παλιές σου πρακτικές. Έτσι, από τη μία πλευρά έχουμε ένα δώρο από την κυβέρνηση και από την άλλη έχουμε μια ποινή για τις εταιρείες, και φυσικά οι εταιρείες προτιμούν το δώρο της αμερικανικής κυβέρνησης παρά την ποινή των ευρωπαϊκών αρχών. Αυτή είναι με πολύ απλά λόγια η διαφορά μεταξύ του ΙRA και των ευρωπαϊκών ενεργειών μέχρι στιγμής».

Διαβάστε επίσης:

Mytilineos: Τιμή στόχος στα 30 ευρώ από τη CITI-Περιθώρια ανόδου 9 ευρώ ανά μετοχή