Ο François Pinault, ο δισεκατομμυριούχος που βρίσκεται πίσω από σειρά πολυτελών brands όπως η Gucci και η Balenciaga, ενισχύει τις επενδύσεις του σε μια βιομηχανία πολύ διαφορετική από τη μόδα: την κρουαζιέρα.

Δέκα χρόνια αφότου η ιδιωτική επενδυτική εταιρεία της οικογένειας Pinault, Groupe Artémis, απέκτησε την ιδιοκτησία της γαλλικής εταιρείας κρουαζιέρας Ponant -η οποία διαθέτει 13 πλοία που είναι γνωστά για τα ταξίδια της στην Αρκτική και την Ανταρκτική- αγόρασε το πλειοψηφικό μερίδιο της Aqua Expeditions, μιας πολυτελούς γραμμής μπουτίκ, που είναι γνωστή για την εξερεύνηση του αρχιπελάγους Raja Ampat της Ινδονησίας και του Περουβιανού Αμαζονίου.

1

Οι όροι της συμφωνίας δεν αποκαλύφθηκαν, αλλά η ανακοίνωση έγινε στα μέσα Ιανουαρίου. Ο Περουβιανός ιδρυτής της Aqua Expeditions, Francesco Galli Zugaro, παραμένει μέτοχος και θα συνεχίσει να διευθύνει την εταιρεία.

Η εξαγορά της Aqua είναι μικρή από πλευράς περιουσιακών στοιχείων: Η εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη διαθέτει μόλις πέντε πλοία, όλα με χωρητικότητα 40 επιβατών ή λιγότερο. Όμως η κίνηση αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την αύξηση του μεριδίου της οικογένειας Pinault στον κλάδο της πολυτελούς κρουαζιέρας.

Η κίνηση αυτή έρχεται σε μία ιδιαίτερη χρονική περίοδο. Από τη μία πλευρά, οι αντίπαλοι του Pinault, ο Bernard Arnault και η LVMH, διπλασιάζουν τις επενδύσεις τους σε πολυτελή θέρετρα και ταξιδιωτικές εμπειρίες – κυρίως στη στεριά, αν και η επένδυσή τους στο εμπορικό σήμα Orient Express περιλαμβάνει το μεγαλύτερο ιστιοφόρο στον κόσμο, που αναμένεται να κάνει το ντεμπούτο του το 2026.

Από την άλλη πλευρά, οι μάρκες πολυτελών ξενοδοχείων επενδύουν σε γιοτ, με τις Ritz-Carlton, Four Seasons και Aman να κατασκευάζουν τις δικές τους εκδοχές «πλωτών ξενοδοχείων».

Με την εξαγορά της Aqua, η Artémis δεσμεύεται για περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Αυτό λέει ο Hervé Gastinel, επιχειρηματίας και ιστιοπλόος, ο οποίος εντάχθηκε στην Ponant ως διευθύνων σύμβουλος το 2021. Τον προσέλαβαν ο Pinault και ο γιος του François-Henri, ο οποίος διευθύνει από κοινού την Artémis, για να επαναφέρουν την εταιρεία κρουαζιέρας στα θετικά αποτελέσματα μετά το κλείσιμο της περιόδου του Covid.

Ο Gastinel επισημαίνει ότι στόχος των Pinaults είναι να διπλασιάσουν τα έσοδα της Ponant μέχρι το 2028, αν και δεν αποκάλυψε συγκεκριμένα στοιχεία.

«Μετά την εποχή Covid υπήρξε προφανώς μια αναδιάταξη του τοπίου της βιομηχανίας», είπε ο Gastinel, μιλώντας στο Bloomberg από το 270 επιβατών Le Commandant Charcot της Ponant. «Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας είναι ανοιχτές για συνεργασία, εξαγορές, επενδύσεις».

Τιτάνες της κρουαζιέρας;

Παρόλο που η κρουαζιέρα με μικρά πλοία σε απομακρυσμένα μέρη είναι μια εξειδικευμένη αγορά, οι Pinaults θέλουν να γίνουν τόσο αναγνωρισμένοι σε αυτόν τον τομέα όσο είναι η Kering SA στη μόδα.

«Μπορούμε να οικοδομήσουμε ηγετική θέση σε αυτό το τμήμα», λέει ο Gastinel.

Σημειώνεται ότι η Kering αντιμετωπίζει δυσκολίες στον κλάδο της μόδας τα τελευταία χρόνια, με τις πωλήσεις της Gucci το τέταρτο τρίμηνο του 2024 να μειώνονται κατά 24%.

Οι Pinaults θεώρησαν ότι ο Gastinel ήταν το κατάλληλο πρόσωπο για αυτή τη δουλειά χάρη στην επιτυχημένη πορεία του στην κλιμάκωση μικρών εταιρειών: Ως διευθύνων σύμβουλος της κορυφαίας εταιρείας σκαφών αναψυχής Groupe Beneteau, ηγήθηκε μιας τετραετούς περιόδου ανάπτυξης που είδε τα έσοδα να αυξάνονται από 970 εκατομμύρια ευρώ σε περισσότερα από 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τώρα ο Gastinel αναβαθμίζει την Ponant, με στόχο την ταχεία ανάπτυξη μέσω περισσότερων εξαγορών. Σκέφτηκε να αγοράσει την Hurtigruten Expeditions, λέει, αλλά τα πέντε πλοία της εταιρείας αυτής, τα οποία φτάνουν περίπου τους 500 επιβάτες, ήταν πολύ μεγάλα. Τα ιδανικά πλοία, λέει ο Gastinel, φτάνουν στο μέγιστο τους 300 επιβάτες.

Οι στόλοι των Aqua και Ponant ανταγωνίζονται περισσότερο τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής παρά, τα μεγαθήρια.

Τα ταξίδια 15 διανυκτερεύσεων της Ponant στο Βόρειο Πόλο ξεκινούν από 50.000 δολάρια ανά άτομο, και είναι υπερδιπλάσια για την κορυφαία σουίτα.

Τα πλοία της Aqua μπορεί να είναι ακόμη πιο ακριβά. Το 16 θέσεων Aqua Mare, το πρώτο superyacht στον κόσμο στα Γκαλαπάγκος, χρεώνει περίπου 30.000 δολάρια ανά άτομο για επτά διανυκτερεύσεις στην ευρύχωρη σουίτα του ιδιοκτήτη.

Οι καμπίνες στο Aqua Blu, ένα ξεχωριστό πλοίο 30 επιβατών που εξερευνά τη βιοποικιλόμορφη περιοχή Raja Ampat της Ινδονησίας, ξεκινούν από περίπου 10.000 δολάρια ανά άτομο για επτά διανυκτερεύσεις.

Εκτός από τα πλοία της Ponant, η εταιρεία διαθέτει ξεχωριστά το πλοίο Paul Gauguin στη Γαλλική Πολυνησία, που αποκτήθηκε το 2019.

Σε τροχιά ανάπτυξης

Η Ponant θα αποκτήσει το Aqua – ένα τρίτο πλοίο ωκεανού που είναι υπό κατασκευή και πρόκειται να κάνει ταξίδια στα νησιά έξω από τις Σεϋχέλλες και στο αρχιπέλαγος Ζανζιβάρη της Τανζανίας.

Επίσης, κατασκευάζει νέα πλοία. Την περασμένη άνοιξη προσέθεσε στο στόλο της το πρώτο της ιστιοπλοϊκό καταμαράν έξι καμπίνων, το Spirit of Ponant, για να εξερευνήσει περιοχές όπως η Κορσική και οι Σεϋχέλλες – ο Gastinel λέει ότι μπορεί να ακολουθήσουν και άλλα.

Στη συνέχεια, υπάρχει η κρουαζιέρα σε ποτάμια, ένας άλλος τομέας όπου ο Gastinel και η Artémis θέλουν να διπλασιάσουν τις δραστηριότητές τους. «Υπάρχουν πολλά όμορφα ποτάμια στον κόσμο που είναι ακόμα παρθένα και κατάλληλα για αποστολή», λέει ο Gastinel, επισημαίνοντας τον Ζαμβέζη ως μια επιλογή. «Εκεί θέλουμε να αναπτυχθούμε και να δρομολογήσουμε την επόμενη γενιά πλοίων».

Επέκταση σε στεριά και αέρα

Η εστίαση των Pinaults στην κρουαζιέρα θα επεκταθεί, στη στεριά και ακόμη και στον αέρα.

«Θέλουμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας ένα προϊόν που θα περιλαμβάνει διαμονή πριν και μετά την κρουαζιέρα, πτήσεις και ούτω καθεξής», εξηγεί ο Gastinel, περιγράφοντας ένα σχέδιο που θα καταστήσει τη γραμμή κρουαζιέρας της Artémis μια πλήρη τουριστική εταιρεία. «Αυτή είναι η κατεύθυνση που ακολουθούμε».

Όσο για τη μεγαλύτερη πρόκληση του Gastinel; Δεν είναι τα χρήματα.

Έχει δεσμευτεί να αναπτύξει τις προσπάθειες βιωσιμότητας της εταιρείας. Το 2030 ή κάπου εκεί, ελπίζει να παρουσιάσει το πρώτο πλοίο με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο, ένα πλοίο 594 ποδιών που θα μεταφέρει περίπου 200 επιβάτες και θα λειτουργεί με αιολική και ηλιακή ενέργεια σε συνδυασμό με μπαταρίες που δεν λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Θα είναι ένα πρωτότυπο για επιπλέον πλοία, οπότε ο Gastinel αναζητά συμφωνία για πολλά πλοία.

Διαβάστε επίσης:

Οικογενειακή υπόθεση: Η σύζυγος του Τζεφ Κουνς στην τέχνη

Ο περίφημος «Γρύπας πολεμιστής» για πρώτη φορά σε έκθεση

Moschoviti Manor: Από το Ρέθυμνο με αγάπη