Η σημαντικότερη εβδομάδα για τα μεγάλα έργα υποδομών και ειδικά τα οδικά έργα που έχουν εξαγγείλει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής και ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, μόλις ξεκίνησε με τη δημοπράτηση έργων αξίας 830 εκατ. ευρώ.

Επιβεβαιώνοντας, έτσι, τις εκτιμήσεις πως το 2022 θα είναι η χρονιά των υποδομών όσον αφορά τόσο τις δημοπρατήσεις έργων όσο και την εκκίνηση της κατασκευής τους με την Ελλάδα να γίνεται ένα απέραντο εργοτάξιο.

Αυτό συμβαίνει καθώς αύριο είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών για τρία δημόσια έργα. Πρόκειται για το Τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό, καθώς και την παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών.

Ποιοι θα «κτυπήσουν» τα έργα

Αδιαμφισβήτητα τα εν λόγω έργα θα αποτελέσουν πεδίο συγκρούσεων, ζυμώσεων αλλά και συνεργασιών μεταξύ των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών και ο κλάδος αναμένει να δει τα σχήματα που θα δημιουργηθούν με στόχο την επικράτηση στους διαγωνισμούς.

Επομένως, οι προβολείς θα είναι στραμμένοι στους Ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Intrakat και Mytilineos καθώς αναμένεται εντός της ημέρας η αποσφράγιση των προσφορών και η ανάδειξη των προσωρινών μειοδοτών για καθένα από τους τρεις διαγωνισμούς.

Επίσης, δεν αποκλείονται και οι εκπλήξεις όσον αφορά τις συμμετοχές αλλά και τους μειοδότες των έργων, όπως μας δίδαξε και η δημοπράτηση του Μπράλος-Άμφισσα αξίας 285 εκατ. ευρώ, όπου η Κοινοπραξία-outsider των ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου, της ΙΝΤΕΡΚΑΤ των αδερφών Πανουργιά και Μιχαήλ Παπαϊωάννου και η ιταλική CMC SpA επικράτησαν απέναντι στο σκληρό ανταγωνισμό των μεγάλων κατασκευαστών.

Μάλιστα, όπως έχει ήδη αναφέρει αποκλειστικά στο mononews ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΚΑΛ, Παναγιώτης Ψαλτάκος, η εταιρεία θα διεκδικήσει και τα τρία υπό δημοπράτηση έργα.

Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη

Πρόκειται για το πρώτο τμήμα του υπό δημοπράτηση ΒΟΑΚ. Το μήκος του προς κατασκευή τμήματος είναι 14 χιλιόμετρα και η αξία του εκτιμάται στα 186 εκατ. Ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για το εν λόγω έργο προκηρύχθηκε στις 7 Ιανουαρίου και, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν σε αρκετές δημοπρατήσεις υπήρξαν κάποιες «αναταράξεις», καθώς έγινε απόπειρα παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των προσφορών ή ακόμα και αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Συγκεκριμένα, η Κοινοπραξία των Δομική Κρήτης Α.Ε.-ΕΚΤΕΡ Α.Ε- ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε-ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε. προσέφυγε στις 24 Ιανουαρίου στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ)  επικαλούμενη τα αυστηρά οικονομικά και τεχνικά κριτήρια για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό.

Η συζήτηση για την εν λόγω προσφυγή αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 2 Μαρτίου, αλλά πηγές προσκείμενες στο Υπουργείο Υποδομών αναφέρουν ότι δε θα δοθεί καμία παράταση στον διαγωνισμό. Σε αυτό συνηγορεί η απόφαση που έλαβε η ΑΕΠΠ στις 31 Ιανουαρίου, η οποία απέρριψε το αίτημα αναστολής και παράτασης του διαγωνισμού.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα του έργου, εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές στης ΑΕΠΠ εκ μέρους των συμμετεχόντων κατά τις επόμενες δεκαπέντε ημέρες από την ανάδειξη του προσωρινού μειοδότη, είναι πολύ πιθανό ο ανάδοχος να έχει προκηρυχθεί εντός διμήνου.

Από εκεί και έπειτα θα ακολουθήσει η διαδικασία για την υπογραφή της σύμβασης, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί εντός του έτους. Αυτό σημαίνει πως η κατασκευή του πρώτου τμήματος του οδικού άξονα συνολικής αξίας 1,6 δισ.ευρώ, ενδέχεται να έχει ξεκινήσει προς τα τέλη του τρέχοντος έτους ή το Α΄ Τρίμηνο του 2023.

Επέκταση Λεωφόρου Κύμης Αττικής Οδού

Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα τεχνικά έργα που αφορούν στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι οποίες θα αποτελέσουν ξεχωριστό αντικείμενο όσον αφορά την mega-παραχώρηση του ΤΑΙΠΕΔ  που μπορεί να αγγίξει τα 2,5 δισ. Ευρώ.

Το έργο συνολικής εκτιμώμενης αξίας 434 εκατ. Ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) αφορά  την ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη). Περιλαμβάνει, επίσης τη μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητόδρομου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.

Μαζί με τη σύνδεση της ΕΟ Νο1 κόμβου Καλυφτάκη, η οποία αποτελεί αντικείμενο προαίρεσης, το μήκος της λεωφόρου θα ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.

Η επέκταση δημοπρατείται ως δημόσιο έργο, γεγονός και το οποίο σημαίνει ταχύτερους χρόνους ανάδειξης μειοδότη, αναδόχου και υπογραφής σύμβασης με πιθανή και σε αυτή την περίπτωση την εκκίνηση των εργασιών έως τα τέλη το 2022.

Σχετικά με τις υπόλοιπες τρεις επεκτάσεις προς Ελληνικό, Ραφήνα και Λαύριο, το Υπουργείο Υποδομών αναμένει τη μελέτη που συντάσσουν οι KPMG και Hill International από όπου και θα προκύψει το τελικό μοντέλο δημοπράτησης.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr τα σενάρια που συζητούνται στο Υπουργείο είναι τα εξής: Πρώτον οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού να τρέξουν ως ΣΔΙΤ ή δημόσια έργα (όπως γίνεται ήδη με την υπό δημοπράτηση επέκταση) ή να τρέξει μία δεύτερη παραχώρηση που θα περιλαμβάνει μόνο τα απαραίτητα έργα που δεν έχουν ενταχθεί σε αυτή του ΤΑΙΠΕΔ.

Παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών

Πρόκειται για ένα «αιώνιο» οδικό έργο το οποίο «ξεμπλόκαρε» το Υπουργείο Υποδομών. Αφορά την παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών Ευβοίας συνολικής αξίας 205 εκατ. ευρώ με το κυρίως αντικείμενο του έργου να κοστολογείται στα 120 εκατ. ευρώ , ενώ στη σύμβαση περιλαμβάνεται και δικαίωμα προαίρεσης ύψους επιπλέον 85 εκατ. ευρώ.

Το κυρίως έργο που αφορά στην κατασκευή της παράκαμψης Χαλκίδας-Ψαχνών, η οποία αποτελεί ένα σημαντικό έργο για την Εύβοια, χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο ξεκινά από τη Νέα Λάμψακο και καταλήγει στη Σήραγγα Βαρθολομαίου, ενώ το δεύτερο ξεκινά από τη Σήραγγα Βαθροβουνίου και καταλήγει στα Ψαχνά.

Επιπλέον, η προαίρεση περιλαμβάνει τα έργα για  τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «Α. Κ. Σχηματαρίου – Νέα Λάμψακος», μήκους περίπου 4,0 χλμ, την παράκαμψη Ψαχνών, καθώς και την αρτηρία σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.

Πρόκειται για ένα έργο που είχε εξαγγελθεί από το 2014, αλλά «χώλαινε» στο κομμάτι της κοινοτικής χρηματοδότησης, καθώς δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις για  την εξασφάλιση ευρωπαϊκών πόρων.

Στόχος του Υπουργείου ήταν το έργο να δημοπρατηθεί στις αρχές του 2022, γεγονός και το οποίο πραγματοποιήθηκε. Επιπλέον, τόσο ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, όσο και ο Υφυπουργός Υποδομών, Γεώργιος Καραγιάννης, έχουν τονίσει αρκετές φορές πως το Υπουργείο δεν προκηρύσσει έργα, εάν δεν έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Εφόσον επιτεύχθηκε η ένταξη του εν λόγω έργου στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και προκύψει ο προσωρινός μειοδότης αύριο, τότε εκτιμάται πως οι εργασίες και για αυτό το έργο θα ξεκινήσουν προς τα τέλη του τρέχοντος ή τις αρχές του επόμενου έτους.

Καραγιάννης: Αποχαιρετούμε το 2021 με οδικά έργα προϋπολογισμού άνω των 6 δισ. ευρώ