Το ξέσπασμα της επιδημίας κορονοϊού έπληξε την ναυλαγορά, καθώς «όταν η Κίνα φταρνίζεται, ο κόσμος κολλάει γρίπη». Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις ναυτιλιακές αγορές, οι οποίες εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα, τόσο από πλευράς εισαγωγών όσο και εξαγωγών, αναφέρει σε μια ανάλυση της η Bimco.

Η εξάπλωση του ιού συμπίπτει με το νέο κινεζικό έτος, το οποίο σηματοδοτεί μια παραδοσιακά περίοδο αδυναμίας στις ναυτιλιακές αγορές. Έτσι, οι πραγματικές επιπτώσεις του ιού από την εποχιακή συγκυρία είναι δύσκολο να ξεχωρίσουν μέχρι στιγμής. Ωστόσο, παραμένει σαφές ότι η παρατεταμένες «διακοπές» στην Κίνα, μετά την πρωτοχρονιά των Κινέζων, θα πλήξει σκληρά τους ναύλους.

Κάθε εβδομάδα, που η Κίνα παραμένει «κλειστή» θα σηματοδοτήσει περαιτέρω επιβράδυνση της οικονομικής της ανάπτυξης. Η κρίση του υγειονομικού τομέα της Κίνας θα περιορίσει τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, και ενδεχομένως να επηρεάσει και την ετήσια αύξηση του ΑΕΠ, τονίζει η ανάλυση.

Οι καταναλωτικές δαπάνες, που συνδέονται με τις εορταστικές εκδηλώσεις του νέου έτους, έχουν σίγουρα επηρεασθεί αρνητικά. Επίσης οι περιορισμοί στις μεταφορές έχουν μειώσει την κατανάλωση πετρελαίου και τα διυλιστήρια έχουν μειώσει τις εισαγωγές αργού. Οι εισαγωγές μεταποιημένων προϊόντων από τις ανεπτυγμένες οικονομίες από την Κίνα παραμένουν ο κύριος μοχλός της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων με επτά από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως να βρίσκονται στην Κίνα.

Όμως οι εκτεταμένες διακοπές λειτουργίας των εργοστασίων καταλήγουν στην επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής. Το ενδοασιατικό εμπόριο containers αισθάνθηκε ήδη τα αποτελέσματα από τον κορονοϊό, ενώ αναμένεται να επηρεαστούν και τα δρομολόγια προς τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.

Πάντως σημειώθηκαν και οι πρώτες ακυρώσεις δρομολογίων από τις εταιρείες τακτικών γραμμών προκειμένου να αντιμετωπισθεί η χαμηλή ζήτηση.

Εκτός από την ενίσχυση των προσπαθειών τους για περιορισμό του ιού, οι κινεζικές αρχές έχουν επίσης δρομολογήσει δημοσιονομικά κίνητρα για την καταπολέμηση των οικονομικών επιπτώσεων από τον κορονοϊό, χωρίς ιδιαίτερα αποτελέσματα στη ναυτιλία μέχρι στιγμής.

Επίσης αρκετές χώρες έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζουν μέτρα για την καταπολέμηση της διάδοσης του ιού από τους ναυτικούς. Στις 3 Φεβρουαρίου 2020, η Αυστραλία εισήγαγε καραντίνα 14 ημερών για τα πλοία που έρχονται από λιμάνια της Κίνας και ακολούθησε και η Σιγκαπούρη.

Χύδην ξηρό φορτίο

Οι κινεζικές εισαγωγές εμπορευμάτων όπως σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας, σιτηρά, αποτελούν τον κύριο κινητήριο μοχλό για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Με την επιβράδυνση της κινεζικής βιομηχανικής παραγωγής βραχυπρόθεσμα, οι προοπτικές για το πρώτο τρίμηνο του 2020 δεν διαμορφώνονται ιδιαίτερα καλές, υπογραμμίζει η Bimco. Οι ναύλοι θα παραμείνουν χαμηλά, έως ότου οι Κινέζοι έμποροι επιστρέψουν πλήρως στην αγορά.

Το 1ο τρίμηνο κάθε έτους είναι παραδοσιακά μία περίοδος χαμηλής πτήσης για τους ναύλους στο χύδην ξηρό φορτίο. Ωστόσο, με τον κορονοϊό που δεν ελέγχεται ακόμη, η πτωτική περίοδος θα είναι αναπόφευκτα πιο παρατεταμένη. Εάν μεγάλα τμήματα της Κίνας παραμείνουν σε καραντίνα, είναι πιθανό ότι οι ναύλοι θα συνεχίσουν να μειώνονται. Σημειώνεται ότι ο δείκτης των capes, ο BCI, βρίσκεται σε αρνητικό έδαφος, προσθέτει η Bimco.

Δεξαμενόπλοια

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο, με 506 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου που εισάγονται το 2019. Η πτωση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας φέρνει πτώση των εισαγωγών αργού πετρελαίου.

Η αγορά από την περίοδο που οι ναύλοι στα VLCC ήταν στα 103.274 δολάρια την ημέρα (3 Ιανουαρίου 2020) στα 18.351 δολάρια την ημέρα στις 3 Φεβρουαρίου 2020.

Ο κορονοϊός αλλά και η άρση των κυρώσεων των ΗΠΑ, σε κινεζικά δεξαμενόπλοια, προσγείωσαν τους ναύλους.

Η Bimco καταλήγει επισημαίνοντας ότι καθώς ο ιός εξακολουθεί να εξαπλώνεται, παραμένει εξαιρετικά δύσκολο να προβλεφθούν οι μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, ωστόσο οι βραχυπρόθεσμες συνέπειες είναι σαφείς: η ζήτηση και οι ναύλοι μειώνονται.

Μετά τις επιδημίες του παρελθόντος, οι αγορές ανέκαμψαν απότομα σε λίγους μήνες, οπότε το ερώτημα είναι ουσιαστικά το πόσο καιρό θα παραμείνει η Κίνα κλειδωμένη σε καραντίνα;