Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που οι ελβετικές μάρκες πολυτελών ρολογιών απολάμβαναν ένα ασυγκράτητο ράλι στις τιμές των προϊόντων τους.

Το πιο επιβλητικό σύμβολο κύρους για τους ισχυρούς άνδρες ήταν ένα απαραίτητο αξεσουάρ, για το οποίο δεν είχαν κανένα πρόβλημα να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

1

Πλέον όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει.

Κρατική στήριξη στις ελβετικές ωρολογοποιίες

Brands όπως τα Girard-Perregaux και Ulysse Nardin ήταν τα πρώτα που επιβεβαίωσαν, σύμφωνα με το Bloomberg, ότι αξιοποιούν ένα κρατικό πρόγραμμα για να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας και να αποφύγουν βαριές  .

Η Sowind Group, στην οποία ανήκουν τα δύο brands,  έχει θέσει ήδη 50 εργαζόμενους, δηλαδή το 15%, των συνολικά 320 εργαζομένων της στη λεγόμενη εργασία βραχείας απασχόλησης ή σε άδεια, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Patrick Pruniaux. Σημειώνεται ότι η Sowind ανήκε στην Kering  από το 2022. Παράγει ρολόγια υψηλών προδιαγραφών, με ορισμένα σπάνια μοντέλα της Girard-Perregaux να στοιχίζουν στους αγοραστές έως και 500.000 δολάρια.

«Πρόκειται για μια μικρή κρίση ρολογιών μέχρι στιγμής, ελαφρώς αποσυνδεδεμένη από την οικονομία», δήλωσε ο Pruniaux σε συνέντευξή του στην έκθεση Geneva Watch Days την περασμένη εβδομάδα.

Η φετινή χρονιά είναι μια πρόκληση για την ελβετική ωρολογοποιία τους προμηθευτές ρολογιών να επωφελούνται κι αυτοί με τη σειρά τους από την κυβερνητική στήριξη για να ανταπεξέλθουν στις μειωμένες καταγγελίες.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, το ελβετικό κράτος καταβάλλει έως και το 80% των μισθών των εργαζομένων, καθώς οι εταιρείες καταργούν βάρδιες και ώρες εργασίας ανάλογα με την πτώση της ζήτησης στα προϊόντα τους. Το πρόγραμμα αυτό ενεργοποιείται από το κράτος κάθε φορά που μια βιομηχανία παραγωγής περνάει κρίση με στόχο να αποτρέψει απολύσεις.

Πλήθος αιτημάτων στήριξης

Στην περιοχή της Γιούρα στην Ελβετία, ένα σημείο συνάντησης για τους κατασκευαστές εξαρτημάτων ρολογιών, περίπου 40 εταιρείες έχουν υποβάλλει αίτημα για αποζημίωση βραχυχρόνιας εργασίας μέσα στο καλοκαίρι, δήλωσε ο Pierre-Alain Berret, επικεφαλής του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Jura, στην εφημερίδα NZZ τον περασμένο μήνα.

Στις αρχές του έτους, ο αριθμός των εταιρειών δεν ξεπερνούσε τις πέντε.

Πίσω και από αυτή τη κρίση στην πολυτέλεια, βρίσκεται η κατακόρυφη μείωση στην ζήτηση από την Κίνα, μία αγορά που στο παρελθόν εκτόξευσε τους οίκους πολυτελείας στις πιο πολύτιμες εταιρείες της Ευρώπης.

Μετά από τρία συνεχόμενα έτη όπου κατεγράφησαν εξαγωγές-ρεκόρ, στην χονδρική πλέον οι εξαγωγές έχουν υποχωρήσει κατά 2,4% σε αξία τους πρώτους επτά μήνες του έτους, καθώς οι καταναλωτές έχουν βάλει φρένο στην «δίψα» τους για ακριβά ρολόγια.

Πιο ανθεκτικές αποδείχθηκαν οι μεγάλοι παίκτες όπως η Rolex και η Patek Philippe, ενώ brands με πιο φθηνά ρολόγια δέχθηκαν το πιο ισχυρό πλήγμα.

Μεταξύ των «χαμένων» και εταιρείες όπως η  Richemont, ο όμιλος που βρίσκεται πίσω από τις Vacheron Constantin και IWC, και την ιδιοκτήτρια εταιρεία της Omega, Swatch Group , οι οποίες είδαν τις πωλήσεις τους να βουλιάζουν στην Κίνα.

Για τους αισιόδοξους, η κρίση είναι πιθανόν αν ανατραπεί μέσα στο 2025.

Αισιοδοξία

Πάντως οι εκπρόσωποι της ελβετικής ωρολογοποιίας προσπαθούν να διατηρήσουν την αισιοδοξία τους.

Στις Geneva Watch Days, οι επικεφαλής ορισμένων από τις μεγαλύτερες μάρκες εμφανίστηκαν «γενναίοι».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Breitling ,  Georges Kern ανέφερε: «Το ταλέντο είναι να ισορροπείς και να διαχειρίζεσαι την ανάπτυξή σου τόσο όταν ανεβαίνει όσο και όταν πέφτει. Η Breitling αναμένει να αυξήσει ελαφρώς τις πωλήσεις φέτος».

Ο Jean-Christophe Babin, ο διευθύνων σύμβουλος του κοσμηματοπωλείου Bulgari που ανήκει στην LVMH, εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η κρίση στην Κίνα θα συνεχιστεί για κάποιους μήνες.

Η Bulgari βέβαια φημίζεται για την παρουσία της  στην -λιγότερο ευμετάβλητη- αγορά γυναικείων ρολογιών και το γεγονός ότι κατασκευάζει την πλειονότητα των περιβλημάτων, των καντράν και των μηχανισμών της μόνη της, της επιτρέπει να προσαρμόσει την παραγωγή και να ξεπεράσει την επιβράδυνση

Ο Rolf Studer, διευθύνων σύμβουλος της Oris, δήλωσε ότι το brand που είναι γνωστό για τα καταδυτικά του ρολόγια ελπίζει να περιορίσει τη μείωση των πωλήσεων φέτος σε μονοψήφιο ποσοστό.

Διαβάστε επίσης:

Ποια είναι τα αγαπημένα πολυτελή ρολόγια των τραπεζιτών

Ποιο είναι το Rolex Rainbow Daytona που αναμένεται να πουληθεί πάνω από 3,5 εκατ. δολάρια

LVMH: H Tag Heuer βρίσκεται σε συνομιλίες για την Χορηγία της Formula 1 – Πλήγμα για τη Rolex