ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αρχές Ιουλίου του 2001. Ένα ζεστό μεσημέρι και στην υπόγεια, κλιματιζόμενη αίθουσα της «Αίγλης» του Ζαππείου είχε μόλις ολοκληρωθεί η παρουσίαση της Motor Oil για την, επικείμενη τότε, δημόσια εγγραφή και τη συνακόλουθη εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης κατέβηκε από το πάνελ και άρχισε να τα λέει χαλαρός και στο όρθιο σε ένα από τα «πηγαδάκια» που είχαν στηθεί.
Καπνιστής τότε, άναψε τσιγάρο κι αμέσως πλάι του έτρεξαν δυο-τρείς, κρατώντας τασάκια στα χέρια τους.
Ο «πατριάρχης» της μεγαλύτερης επιχειρηματικής οικογένειας της χώρας, αφού τα είπε για λίγο με τους επενδυτές, έκανε να φύγει.
Κοντοστάθηκε όμως και ξαναγυρίζοντας έσπευσε να προσθέσει: «Ένα πράγμα θέλω να ξέρετε. Η Motor Oil θα είναι πάντα κοντά στους μετόχους και ποτέ δε θα παραλείψει να τους δίνει μερίσματα. Όσοι μείνουν μαζί μας θα το καταλάβουν καλύτερα».
Αν αναλογιστεί κάποιος ότι αυτά ειπώθηκαν σε μια περίοδο κατά την οποία η επενδυτική κοινότητα συνέχιζε ακόμη να μετρά τις πληγές από το βίαιο σκάσιμο της μεγάλης χρηματιστηριακής «φούσκας», του ’99, τότε γίνεται ευνόητη και σπουδαιότητά τους. Στην πορεία των χρόνων μάλιστα, η ίδια η πραγματικότητα έχει δείξει ότι οι δεσμεύσεις Βαρδινογιάννη τηρήθηκαν κατά γράμμα. Η Motor Oil, έχοντας 18 συναπτά έτη παρουσίας στον αθηναϊκό «ναό» του χρήματος, δεν παρέλειψε ποτέ να κάνει χρηματικές διανομές. Είτε αυτές είναι μερίσματα είτε επιστροφές κεφαλαίου.
Μάλιστα το γεγονός αυτό αποκτά ακόμη πιο βαρύνουσα σημασία, καθώς δεν υπήρξαν αποκλίσεις ούτε στη διάρκεια της πολύχρονης και εξοντωτικής κρίσης. Το εκπληκτικό είναι ότι αν κάποιος ιδιώτης Έλληνας επενδυτής ακολουθούσε πιστά τη Motor Oil από την αρχή του 2009 μέχρι τώρα, τότε θα μπορούσε να μετράει αποδόσεις που φτάνουν μέχρι τα επίπεδα του…426%. Επανεπενδύοντας κάθε φορά τα διανεμόμενα μερίσματα , προμερίσματα , επιστροφές κεφαλαίου και συνυπολογίζοντας τις υπεραξίες από την άνοδο της τιμής της μετοχής.
Για έναν πιο κλασικό επενδυτή, που εισπράττει κάθε φορά τις χρηματικές διανομές, διατηρώντας παράλληλα σταθερό, το μετοχικό του χαρτοφυλάκιο, οι αποδόσεις μεταφράζονται σε κέρδη 277,2%. Κι όλα αυτά στην τελευταία δεκαετία της κρίσης ( για την ακρίβεια 10,5 χρόνια) όπου ο Γενικός Δείκτης καταγράφει απώλειες 53,%, ενώ από τις μέρους μετοχές, περίπου 50 είναι αυτές που έχουν άνοδο και κάπου 110, βρίσκονται στο κόκκινο των ζημιών.
Χρηματικές διανομές 758,9 εκατ. ευρώ
Ξεκινώντας από τη χρήση του 2009 (όταν άρχισε να αποκαλύπτεται η δημοσιονομική τραγωδία της χώρας) και φτάνοντας μέχρι και το πρώτο τρίμηνο της εφετινής χρονιάς, η Motor Oil έχει παράξει καθαρά κέρδη 1,6 δισ. σε επίπεδο ομίλου και 1,4 δισ. ευρώ σε εταιρικό επίπεδο.
Η διεύρυνση της επιχειρηματικής εμβέλειας του επιχειρηματικού ομίλου έχει επεκταθεί στην πορεία των χρόνων. Με τον τζίρο των πωλήσεων να έχει πλέον διπλασιαστεί και κατά παραπάνω από το 70% πλέον, να προέρχεται από το εξωτερικό.
Στη διάρκεια της κρίσης ο πετρελαϊκός όμιλος είχε δύο ζημιογόνες χρήσεις (το 2013 και το 2014) ενώ ως εταιρεία είχε μόνο μία αρνητική χρονιά, αυτήν του 2014.
Οι συνολικές χρηματικές διανομές που έχει κάνει η Motor Oil ανέρχονται στα 758,9 εκατ. ευρώ, αν συμπεριληφθούν και τα 105,2 εκατ. ευρώ πρό φόρων που θα αρχίσουν να διανέμονται από τις 3 Ιουλίου. Από αυτά τα ποσά, τα 49,6 εκατ. ευρώ περίπου έχουν δοθεί με τη μορφή της επιστροφής κεφαλαίου, που δεν φορολογείται. Λαμβάνοντας υπόψη τους εκάστοτε συντελεστές φορολόγησης των μερισμάτων, τότε το συνολικό καθαρό ποσό που αναλογεί σε όλους τους μετόχους, μαζί με την επιστροφή κεφαλαίου, διαμορφώνεται αθροιστικά στα 653,6 εκατ. ευρώ.
Πρακτικά, το χρήμα που έχει μοιραστεί είναι περισσότερο, καθώς πέραν των ιδιωτών Ελλήνων, υπάρχουν και άλλες κατηγορίες μετόχων (ξένες εταιρείες, funds, αλλοδαποί επενδυτές) οι οποίοι στο πλαίσιο των νομοθετικών ρυθμίσεων, πληρώνουν από λιγότερο έως… μηδενικό φόρο.
Σε κάθε περίπτωση, οι συνολικές χρηματικές διανομές που έχει κάνει η Motor Oil την τελευταία δεκαετία (2009 έως και 2018) αντιστοιχούν στα 5,90 ευρώ ανά μετοχή, η οποία έκλεισε χθες στα 22,92 ευρώ.
Αν προστεθεί και το μέρισμα που πρόκειται να δοθεί σε 10 μέρες, (0,95 ευρώ προ φόρου, ο οποίος τώρα έχει πέσει στο 10%) τότε τα συνολικά ανα μετοχή έσοδα για τους μετόχους, φτάνουν στα 6,85 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, αν θεωρηθεί ότι ισχύουν για όλους οι φορολογικές παρακρατήσεις, τότε το καθαρό ποσό που έχει δοθεί στην τελευταία δεκαετία ανέρχεται στα 5,045 ευρώ ανα μετοχή. Εκ των οποίων τα 0,45 ευρώ, αφορούν τις τρεις επιστροφές κεφαλαίου. Σε αυτά τα συνολικά, καθαρά έσοδα ανά μετοχή, μένει να προστεθούν και άλλα 0,855 ευρώ από το προς καταβολή μέρισμα, ανεβάζοντας στα 5,9 ευρώ το σχετικό «κοντέρ» των εισπραχθέντων.
Το επενδυτικό «οικόσημο» που δίνει παχυλά κέρδη
Αν μη τι άλλο, με όλα αυτά, η Motor Oil αποδεικνύει ότι δεν είναι μόνο η επιχειρηματική «ναυαρχίδα» της εμβληματικής οικογένειας Βαρδινογιάννη, αλλά και ένα ξεχωριστό «οικόσημο» για τους επενδυτές.
Αν για παράδειγμα, κάποιος από αυτούς είχε αγοράσει 1.000 μετοχές του πετρελαϊκού ομίλου, στην τελευταία χρηματιστηριακή συνεδρίαση του 2008, θα έπρεπε να πληρώσει 7.640 ευρώ (7,64 ευρώ η τιμή κλεισίματος της μετοχής εκείνη την ημέρα).
Αν ο ίδιος επενδυτής χρησιμοποιούσε κάθε φορά τα λεφτά που έπαιρνε από τα μερίσματα για να αγοράσει τα αναλογούντα «χαρτιά» της Motor Oil, με βάση τις εκάστοτε τρέχουσες τιμές, σήμερα θα είχε φτάσει να κατέχει 1.690 μετοχές. Η αγοραία αξία των οποίων είναι τώρα στα 38.735 ευρώ (22,92 ευρώ η μετοχή). Μένει όμως να εισπραχθούν και άλλα 1.445 ευρώ καθαρά. Από την επικείμενη διανομή μερίσματος. Οπότε και η αξία του χαρτοφυλακίου ανεβαίνει στα 40.180 ευρώ, έναντι των 7.640 ευρώ που είναι το κόστος κτήσης.
Πρόκειται για απόδοση που αγγίζει το 426%. Σαν κάποιος δηλαδή να παίρνει σταθερά 50% κάθε χρόνο, επί του αρχικά τοποθετημένου κεφαλαίου του…
Υπάρχει βεβαίως και η δεύτερη εκδοχή, όπου ένας επενδυτής έχει διατηρήσει επί 10,5 χρόνια το ίδιο χαρτοφυλάκιο των 1.000 μετοχών, του οποίου η σημερινή αξία είναι 22.920 ευρώ.
Όλα αυτά τα χρόνια όμως έχουν εισπραχθεί καθαρά 5.900 ευρώ από τις χρηματικές διανομές, συνυπολογίζοντας κι εκείνα που θα εισπραχθούν από τις 3 Ιουλίου.
Οπότε στην περίπτωση αυτή, τα συνολικά οφέλη μεταφράζονται σε 28.820 ευρώ, που με τη σειρά τους αντιστοιχούν σε απόδοση 277,2% επί του αρχικά επενδεδυμένου κεφαλαίου…
Μόνο τα λεφτά από τα μερίσματα, είναι σαν να παίρνει κάποιος σταθερά 7,4% ετησίως από το 2009 έως τώρα, με βάση τα κεφάλαιο που χρησιμοποίησε στην αρχή…
Το ξεκίνημα στην αγορά και οι 9.500 μέτοχοι
Η εισαγωγή της Motor Oil στο χρηματιστήριο πριν από 18 χρόνια έγινε με τιμή μετοχής, στο σημερινό ισοδύναμο των 10,3 ευρώ. Από τις νέες μετοχές που παραχωρήθηκαν στο κοινό, αντλήθηκαν 54,3 εκατ. ευρώ, με τη ζήτηση να υπερκαλύπτει κατά 33,5 φορές την προσφορά. Παραχωρήθηκαν όμως και υφιστάμενες μετοχές της Motor Oil (αξίας 130,4 εκατ. ευρώ) η οποία πέραν της πλευράς της οικογένειας Βαρδινογιάννη, είχε συμμέτοχο και την Αramco. H σαουδαραβική εταιρεία αποχώρησε από το μετοχικό σχήμα το 2005, πουλώντας το 41,9% που κατείχε, σε χαρτοφυλάκιο του Έλληνα μεγαλοεπιχειρηματία, ο οποίος βαθμιαία , εκχώρησε μεταγενέστερα ένα σημαντικό τμήμα, σε διεθνή Funds.
Σήμερα, σε εταιρεία συμφερόντων Βαρδινογιάννη (Petroventure) βρίσκεται το 40% της Motor Oil, με τη δεδηλωμένη πρόθεση του ιστορικού ηγέτη του ομίλου να μην πέσει ποτέ κάτω από το ποσοστό αυτό.
Ένα επιπρόσθετο 0,1% κατέχεται από άλλη εταιρεία, ιδίων συμφερόντων, η συμμετοχή της οποίας «παίζει» αναλόγως των συγκυριών.
Επίσης, ποσοστό της τάξεως του 5,7% είναι σε εταιρεία (Doson Investments) συμφερόντων των παιδιών του αείμνηστου Θεόδωρου Βαρδινογιάννη, Νίκου και Ιωάννη.
Από το υπόλοιπο 54,2% της ελεύθερης διασποράς που βρίσκεται σε περίπου 9.500 μετόχους, σχεδόν το 70% κατέχεται από ξένους και το υπόλοιπο 30% από Έλληνες ιδιώτες και θεσμικούς.
Αναμφίβολα, η Motor Oil συνιστά ένα από τα επιφανέστερα δείγματα των αρετών της μακροχρόνιας επένδυσης, συνδυασμένο με τη συνεπή, οικονομική ανταμοιβή των μετόχων.
Άλλωστε οι βασικοί και οι υπόλοιποι μέτοχοι έχουν μοιραστεί σχεδόν κατά το ήμισυ τις χρηματικές διανομές.
Με την πλευρά Βαρδινογιάννη να έχει λόγω του συγκεντρωμένου μεγάλου ποσοστού, την αυτοδίκαιη πρωτοκαθεδρία, έναντι των διάσπαρτων μετόχων της μειοψηφίας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Έσοδα 6,42 εκατ. δολαρίων από ναύλωση πλοίου
- Κώστας Αγοραστός: Στο νοσοκομείο πέρασε το βράδυ του, μετά την επίθεση από συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών
- Volkswagen: Πλησιάζει σε συμφωνία με τα συνδικάτα – Στόχος να μην κλείσουν τα εργοστάσια στη Γερμανία
- Αυξήθηκαν οι εισαγωγές κοντέινερ των ΗΠΑ από τις ασιατικές χώρες