ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με τέσσερα έργα και έναν φορέα τόσο το υπουργείο υποδομών και μεταφορών όσο και οι μεγάλοι κατασκευαστικοί κλάδοι προσπαθούν να δώσουν λύσεις στο συγκοινωνιακό κορεσμό της περιφέρειας Αττικής.
Πρόκειται για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού τις οποίες έχουν προτείνει οι τρεις κατασκευαστικές ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, οι οποίες αφορούν τρεις σημαντικές οδικές αρτηρίες που θα συνδέουν τον άξονα με το Λαύριο, τη Ραφήνα και το Ελληνικό.
Από την άλλη πλευρά το υπουργείο υποδομών και μεταφορών, όπως είχε αναφέρει αρκετές φορές ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος στα τέλη του 2023, προωθεί την οδική σύνδεση της Ελευσίνας με τα Οινόφυτα, το οποίο έχει επίσης προταθεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Επίσης, σε στάδιο υλοποίησης, αλλά κάπως κολλημένος παραμένει ο Μητροπολιτικός Φορέας Μεταφορών.
Οι επεκτάσεις της Αττική Οδού
Οι τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού αποτελεί το νέο κατασκευαστικό έργο του οδικού άξονα, το οποίο δεν εντάχθηκε στον διαγωνισμό της παραχώρησης που έτρεξε το ΤΑΙΠΕΔ από τις αρχές του 2022.
Αυτές θα έχουν ως στόχο την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού και έχουν ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον τριών ισχυρών Ομίλων, οι οποίοι μάλιστα έχουν δείξει στο υπουργείο υποδομών και μεταφορών τον τρόπο να τρέξει το σχετικό διαγωνισμό.
Αυτό το έκαναν μέσω του νόμου για τις πρότυπες προτάσεις, ο οποίος έχει περάσει από τον Μάρτιο του 2022, και δίνει τη δυνατότητα στους ιδιώτες να ετοιμάζουν διαγωνισμούς για μεγάλα έργα (σ.σ. Αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ) και να τους δίνουν έτοιμους προς δημοπράτηση στο υπουργείο.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΒΑΞ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει υποβάλει από την περασμένη άνοιξη την Πρότυπη Πρόταση ΑΘΗΝΑ Ι με στόχο τη τριπλή δημοπράτηση των επεκτάσεων ως ΣΔΙΤ.
Ωστόσο, το υπουργείο, όπως φαίνεται και από δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού, ο οποίος έχει χαρακτηρίσει τα ΣΔΙΤ ως μία πεπερασμένη μέθοδο δημοπράτησης και έχει σχολιάσει ότι η προτιμότερη λύση αποτελούν οι παραχωρήσεις.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση πρόκειται για ένα έργο πνοής και αναλυτικότερα τα έργα που έχουν εξεταστεί στο παρελθόν από το υπουργείο υποδομών και έχουν προταθεί από τις κατασκευαστικές εταιρείες είναι τα εξής:
Η επέκταση προς Ραφήνα μέσω της οποίας θα επιτευχθεί η υπόγεια διπλή σύνδεση από την Παλλήνη και το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Η επέκταση προς Λαύριο, η οποία περιλαμβάνει έργα για τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδικού άξονα από το Μαρκόπουλο έως και το λιμάνι του Λαυρίου.
Η επέκταση προς Ελληνικό: Το μεγαλύτερο έργο που έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται αυτή την περίοδο είναι η ανάπλαση του Ελληνικού. Τα έργα που πραγματοποιούνται καθώς και τα εργοτάξια που θα στηθούν για την υλοποίηση της σημαντικότερης ανάπλασης που πραγματοποιείται στη χώρα μας εκτιμάται πως θα επιβαρύνουν περαιτέρω το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Περιφέρειας.
Η οδική σύνδεση Ελευσίνας-Οινοφύτων και ο Μητροπολιτικός Φορέας
Το πιο πρόσφατο, που θα δώσει μία σημαντική ανάσα στο κυκλοφοριακό της Αττικής και στο οποίο αναφέρθηκε πρόσφατα ο Νίκος Ταχιάος, είναι η σύνδεση της Ελευσίνας με τα Οινόφυτα.
Μέσω αυτού αναμένεται να αποσυμφορηθεί ο Κηφισός καθώς θα τον απαλλάξει σε καθημερινή βάση από χιλιάδες φορτηγά. Στα του έργου πρόκειται για έναν οδικό άξονα 40 χιλιομέτρων, ο οποίος θα συνδέει την Αττική Οδό (το δυτικό της άξονα, δηλαδή το Θριάσιο Πεδίο, όπου και θα κατασκευαστεί το μεγαλύτερο logistics center της Περιφέρειας) με τον ΠΑΘΕ (Οινόφυτα).
Από την άλλη πλευρά το υπουργείο ετοιμάζει το μητροπολιτικό φορέα μεταφορών. Στην παρούσα φάση έχει επιλεγεί ως KPMG ως μελετητής. Καλείται, δηλαδή, να αναλύσει την υφιστάμενη κατάσταση και να προχωρήσει στην επιλογή του Ενιαίου Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα Αττικής, ο οποίος θα επιφορτιστεί με την ανάληψη των ενεργειών για τη βέλτιστη διαχείριση των συγκοινωνιακών προβλημάτων εντός Αττικής.
Αναλυτικότερα η σύμβαση που ανέλαβε πρόσφατα η KPMG αφορά σε μελέτες που χωρίζονται σε δύο φάσεις.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης η ανάδοχος θα αναλάβει:
- Τη συλλογή στοιχείων για το νομικό-ρυθμιστικό πλαίσιο, τις αρμοδιότητες των φορέων και τα στατιστικά για τα κυκλοφοριακά δεδομένα μεταξύ άλλων.
- Θα πραγματοποιήσει συνεντεύξεις και workshops με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καθώς και με τους συναρμόδιους φορείς, όπως ο ΟΑΣΑ, η Τροχαία, η Περιφέρεια Αττικής και οι Δήμοι.
- Θα εξετάσει τη λειτουργία βέλτιστων πρακτικών από Μητροπολητικούς φορείς σε άλλες χώρες.
- Θα αξιολογήσει την υφιστάμενη κατάσταση και θα εντοπίσει τόσο τα προβλήματα όσο και τις ευκαιρίες.
Στο επόμενο στάδιο η KPMG θα προχωρήσει στα βήματα που είναι απαραίτητα για την επιλογή του λειτουργικού μοντέλου του φορέα, τα οποία είναι:
- Εκπόνηση σεναρίων για το λειτουργικό μοντέλο του φορέα βάσει καλών πρακτικών.
- Πολυκριτιριακή αξιολόγηση των σεναρίων. Αυτά θα αφορούν κατά κύριο λόγο τη στρατηγική στόχευση, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, τις αναγκαίες επενδύσεις, τον χρόνο υλοποίησης και το κόστος λειτουργίας.
- Οριστικοποίηση του λειτουργικού μοντέλου του φορέα.
- Το οργανωτικό μοντέλο, δηλαδή η στελέχωση και οι ρόλοι εντός του νέου φορέα.
- Ο καθορισμός των επόμενων δράσεων και η εξέταση της επιλεξιμότητας τους από το ΕΣΠΑ 2021-2027
Διαβάστε επίσης
Αυξήσεις 7,6% στα διόδια – Τι ισχύει για την Αττική Οδό
ΟΑΣΑ: Προκηρύσσεται ξανά διαγωνισμός 400 εκατ. ευρώ για λεωφορειακές γραμμές