ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Περιεχόμενα
Η ΕΧΧΟΝΜΟΒΙL μαζί με τη Helleniq Energy μαζί με τους συνεταίρους της έχει ολοκληρώσει τις σεισμικές έρευνες σε πολλά μπλοκ και κυρίως στην Κρήτη και τώρα βρίσκεται στη φάση των μεγάλων αποφάσεων που θα ληφθούν έως τον Οκτώβριο.
Όπως όμως έχουν γράψει mononews.gr και wiseman χρειάζονται 12 με 18 μήνες για την προετοιμασία της ερευνητικής γεώτρησης.
Αυτά ανέφερε μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2023.
Ο κος Σιάμισιης χαρακτήρισε τα αποτελέσματα του 2023 «πολύ θετικά» αποδίδοντάς τα όχι μόνο στο θετικό περιβάλλον του κλάδου της διύλισης αλλά και στην εξαιρετική λειτουργική επίδοση και απόδοση του ομίλου. Εστίασε στην επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο, στην επιλογή έργων που προσθέτουν αξία χωρίς να απαιτούν υπερβολικά κεφάλαια και στην προσπάθεια για επίτευξη λειτουργικής αριστείας. Στις ΑΠΕ ο όμιλος αναμένεται να πετύχει άνετα το στόχο για 1 GW έργων μέχρι το 2025.
Στις ΑΠΕ στα τέλη του 2023 η εγκατεστημένη ισχύς ήταν στα 356MW οι πωλήσεις ήταν στα 53 εκατ. και τα EBITDA στα 42 εκατ. ευρώ.
«Για τον τομέα του ηλεκτρισμού η χρονιά είχε προκλήσεις ωστόσο έκλεισε ικανοποιητικά με εξομάλυνση της κερδοφορίας σε σύγκριση με τα έκτακτα κέρδη του 2022» είπε ο CEO του ομίλου σύμφωνα με πληροφορίες.
Οι πωλήσεις έφτασαν τα 1,623 δις. ευρώ και τα κέρδη EBITDA σε 88 εκατ. ευρώ (από 185 εκατ. την προηγούμενη χρονιά).
Για τη ΔΕΠΑ, όπου ο όμιλος συμμετέχει με 35% συνολικά η χρονιά χαρακτηρίστηκε ως δύσκολη καθώς η χαμηλότερη ζήτηση και τα υψηλότερα κόστη επηρέασαν τα αποτελέσματα. Η χρήση έκλεισε με λειτουργικές ζημιές 10 εκατ. ευρώ από κέρδη 111 εκατ. το 2022 και ζημιές μετά από φόρους 6 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 84 εκατ. ευρώ το 2022.
Η διοίκηση του Ομίλου, αποκάλυψε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα. Η προσδοκία της διοίκησης είναι για την αποχώρηση 200 στελεχών, νούμερο το οποίο έχει ήδη ξεπεραστεί, που σημαίνει ότι δε θα εγκριθούν όλες οι αιτήσεις που θα υποβληθούν. Η διοίκηση απέφυγε να δώσει το ακριβές κόστος της εθελουσίας, καθώς το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη. Σε κάθε περίπτωση στόχος του προγράμματος είναι η ανανέωση του προσωπικού και η προσέλκυση νέων στελεχών.
Η πορεία των μετοχών των δύο ομίλων
Επειδή οι περισσότεροι αναλυτές προσεγγίζουν τον κλάδο ως ενιαίο με τους 2 Ομίλους, οι μετοχές των δύο διυλιστηρίων (Helleniq Energy και ΜΟΗ) σύμφωνα με τους αναλυτές, για το το 2024, δείχνουν εικόνα βελτιωμένη, καθώς η Motor Oil υπεραποδίδει κατά 6% περίπου, με κέρδη +16%, έναντι του FTSE Large Cap, ενώ η Helleniq Energy, με +10%, έχουν ίση απόδοση με το δείκτη.
Η θετική αυτή απόδοση βελτιώνεται ακόμη περισσότερο τις τελευταίες 52 εβδομάδες, αν προστεθεί η μερισματική απόδοση των διυλιστηρίων.
Πάντως τις προηγούμενες 52 εβδομάδες υποαποδίδουν σε σχέση με τον FTSE Large Cap (+26%), καθώς η Motor Oil βρίσκεται στο +8,6%, ενώ την Helleniq Energy καταγράφουν απώλειες -6%.
Για το 2023 η μερισματική απόδοση της Helleniq Energy ξεπερνά το 9%, ενώ η μέση μερισματική απόδοση των τελευταίων 8 ετών αγγίζει το 7,7%.
Συνοπτικά μιλώντας οι αναλυτές παρατηρούν πως «η αγορά των διυλιστηρίων είναι ολιγοπωλιακή, ενώ η κατασκευή ενός νέου διυλιστηρίου αποτελεί ουσιαστικά απαγορευτική διαδικασία εντάσεως κεφαλαίου, με σκληρούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Η πορεία των μετοχών των δύο ομίλων επηρεάζεται από το σχετικά υψηλό σημείο του κύκλου των περιθωρίων διύλισης, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μεγάλο κομμάτι των ισχυρών περιθωρίων έχει ήδη ενσωματωθεί στις τιμές».
Καταλήγοντας αναφέρουν πως η ανελαστικότητα των προϊόντων, η μεταβολή στο μείγμα της κερδοφορίας από την ενεργειακή μετάβαση, σε συνδυασμό με την υψηλή μερισματική απόδοση, θα μπορούσε να προσδώσει ταμειακές ροές και σταθερότητα σε ένα επενδυτικό χαρτοφυλάκιο.
Αναλυτικά τα αποτελέσματα
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε. ανακοίνωσε ετήσια οικονομικά αποτελέσματα για το 2023, με Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA στα €1.237 εκατ. και τα Συγκρίσιμα Καθαρά Κέρδη σε €606 εκατ.
Σημαντικοί παράγοντες που συνετέλεσαν στην επίδοση αυτή ήταν το θετικό διεθνές περιβάλλον διύλισης, η βελτίωση της λειτουργικής απόδοσης των διυλιστηρίων, με αυξημένη διαθεσιμότητα μονάδων, η αύξηση των εξαγωγών και των δραστηριοτήτων του εξωτερικού, αλλά και η υψηλότερη συνεισφορά από τον τομέα των ΑΠΕ.
Η παραγωγή προϊόντων για το σύνολο του 2023 αυξήθηκε κατά 13% στους 14,6 εκατ. τόνους και οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στους 15,5 εκατ. τόνους, με τις εξαγωγές να ανέρχονται στο 54% των συνολικών όγκων, μια από τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία του Ομίλου.
Μέσα στο 2023, η πτώση στις τιμές αργού και προϊόντων επίδρασε αρνητικά στην αποτίμηση αποθεμάτων και στην κερδοφορία, περιορίζοντας τα Δημοσιευμένα Καθαρά Κέρδη στα €478 εκατ..
Λαμβάνοντας υπόψη την πολύ καλή επίδοση αλλά και τις προοπτικές της Εταιρείας, το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε να προτείνει στη Γενική Συνέλευση τη διανομή τελικού μερίσματος €0,60 ανά μετοχή. Έτσι, το συνολικό μέρισμα διαμορφώνεται στα €0,90 ανά μετοχή, λαμβάνοντας υπόψη και το προσωρινό μέρισμα €0,30 ανά μετοχή, που έχει ήδη διανεμηθεί. Η διανομή αυτή οδηγεί σε συνολική μερισματική απόδοση άνω του 12% με βάση την τιμή της μετοχής στο τέλος του 2023.
Η προσέγγιση του κλάδου διύλισης στην Ελλάδας
Σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου στην Ελλάδα και την ΕΕ, τα περιθώρια διύλισης μετά το χαμηλό του Οκτωβρίου ανέκαμψαν και συνεχίζουν ήπια ανοδική πορεία, παρά τις αρχικές εκτιμήσεις για συρρίκνωση.
Συνοπτικά τέσσερις είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τα περιθώρια διύλισης: α) ο αντίκτυπος των ρωσικών κυρώσεων στην παγκόσμια προσφορά, β) η κινεζική πολιτική προς τις εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων, γ) οι προοπτικές για την ανάπτυξη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, καθώς και δ) οι προοπτικές για αύξηση της παραγωγικής ικανότητας από νέα έργα διύλισης.
Οι αναλυτές θυμίζουν πως το 2022 αποτέλεσε χρονιά-ρεκόρ για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, ενώ τα περιθώρια διύλισης μειώθηκαν ελάχιστα, παραμένοντας όμως σε ικανοποιητικά επίπεδα. Αυτή η θετική συγκυρία μεταφράζεται σε σημαντικά υψηλές ταμειακές ροές βραχυπρόθεσμα.
«Πάντως τα ελληνικά διυλιστήρια θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν μακροπρόθεσμη αβεβαιότητα λόγω της ενεργειακής μετάβασης. Σε αυτό δύσκολο περιβάλλον ενεργειακής μετάβασης, τα διυλιστήρια θα πρέπει να ισορροπήσουν μεταξύ των υψηλών περιθωρίων από το τρέχον περιβάλλον και της χρήσης αυτών των ταμειακών ροών για να προετοιμαστούν για ένα πιο απαιτητικό μακροπρόθεσμο περιβάλλον» λένε οι αναλυτές.
Σημείο αισιοδοξίας πάντως, ότι οι αποτιμήσεις βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, καθώς οι προβλέψεις μιλούσαν για συρρίκνωση μεγεθών αλλά λίγο-πολύ διαψεύστηκαν.
Η πολύ καλή πορεία του 2022 βοήθησε στην απομείωση του καθαρού δανεισμού, ενώ οι εκτιμήσεις για το 2023 και 2024 δίνουν περαιτέρω βελτίωση, καθώς εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 1,5 δισ. ευρώ, έναντι 1,94 δισ. ευρώ το 2022.
O δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 3,3 φορές με βάση τα εκτιμώμενα EBITDA του 2023 και 4,7 φορές του 2024.
Ωστόσο η φθηνή αποτίμηση δεν αφορά μόνο στην Helleniq Energy, αλλά γενικότερα τον κλάδο διύλισης καθώς, με βάση τον μέσο όρο, δεν διαφέρει σημαντικά τόσο για το 2023 όσο και για το 2024.
Διαβάστε επίσης:
Ανδρέας Σιάμισιης (HELLENiQ ENERGY): Διπλή στρατηγική με ανάπτυξη υδρογονανθράκων και ΑΠΕ
Evergrande: Πωλητήριο σε έπαυλη $70 εκατ. που συνδέεται με τον ιδρυτή του πτωχευμένου κολοσσού
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα