Ο Γιάννης Β. Βαρδινογιάννης όντως ετοιμάζει -όπως λένε- «σκληρή» απάντηση, αναφορικά με την καινούργια έρευνα που ξεκίνησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού με αντικείμενο τη συμφωνία ΜΟΗ (Motor Oil Hellas)-Ηλέκτωρ;

Ή όλα αυτά είναι διαδόσεις για να υποδαυλίσουν την ήδη τεταμένη κατάσταση με το περιβάλλον Μαξίμου;

1

Για το πολύ σοβαρό θέμα που έχει ανακύψει, το mononews.gr επικοινώνησε με πηγή προσκείμενη στον Όμιλο Βαρδινογιάννη εδώ και πολλά χρόνια. Πρόκειται για πρόσωπο του ευρύτερου Ομίλου που διατηρεί άριστη σχέση με τον Γιάννη Β. Βαρδινογιάννη, όπως ακριβώς διατηρούσε και με τον «γενάρχη» της οικογένειας, τον Βαρδή Ι. Βαρδινογιάννη.

Η άποψη του ανθρώπου αυτού είναι πως «σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, χρεώνουν -εντελώς λανθασμένα- πολιτικές κινήσεις ή διεργασίες όπως η δράση του πρώην πρωθυπουργού κου Αντώνη Σαμαρά, στον όμιλο ΜΟΗ και στην οικογένεια.

Επίσης χρεώνουν στήριξη στον επανεκλεγέντα Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκο Ανδρουλάκη. Τίποτα τέτοιο δεν συμβαίνει, σου το δηλώνω κατηγορηματικά. Δεν υπάρχει ζύμωση του Γιάννη Β. Βαρδινογιάννη με πολιτικά πρόσωπα, ούτε για να στηρίξουν ούτε πολύ περισσότερο για να … ρίξουν την κυβέρνηση. Αυτά είναι όπως καταλαβαίνεις Παραμύθια της Χαλιμάς! Δεν μπορώ να αντιληφθώ ποιος σκαρφίζεται τέτοιες ιστορίες και κυρίως ποιος καταφέρνει να επηρεάζει τα …επάνω πατώματα προς αυτή την κατεύθυνση…. αν και υποπτεύομαι αλλά προς το παρόν θα σιωπήσω».

-Ναι, αλλά μετά τη φορολόγηση υπερκερδών («υπερφορολόγηση συγκυριακών κερδών» την αποκαλείτε εσείς στον όμιλο, το ίδιο την αποκαλούν και στη Helleniq Energy οι άνθρωποι του Σπύρου Λάτση) και την έρευνα στα γραφεία του Ομίλου, έχουμε τώρα και την υπόθεση με την ΗΛΕΚΤΩΡ, μιλάμε για τρίτο κρούσμα…

– Είναι άλλη μια ένδειξη συγκρουσιακής διάθεσης αλλά όχι από εμάς… Ο στόχος είναι να καθυστερήσουν οι επιχειρηματικές επιλογές του Ομίλου, την ίδια στιγμή που ο ανταγωνισμός μεγαλώνει και από άποψη ελέγχων ο ανταγωνισμός παραμένει εντελώς απερίσπαστος, γράφε ανεξέλεγκτος  στις κινήσεις του!

– Πώς θα αντιδράσει τώρα ο όμιλος;

– Νόμιμα, με τα όπλα που μας δίνει το θεσμικό πλαίσιο. Θα υπάρξουν και επίσημες ανακοινώσεις όπως υπαγορεύει η παρουσία μας στο ΧΑΑ, που επίσης πλήττεται και αυτό δυστυχώς δεν το σκέφτονται ορισμένοι. Η έρευνα για την ΗΛΕΚΤΩΡ, ουδέν θα αποδώσει. Σημείωσέ το και  να το θυμάσαι αυτό. Όμως, μπορεί να τραβήξει σε μάκρος και εν τω μεταξύ,  σοβαρές δουλειές που έχουν να κάνουν με διαχείριση και εκμετάλλευση απορριμμάτων και αποβλήτων, να θελήσουν να τις προχωρήσουν χωρίς εμάς…

– Αυτό εμένα,  μου κάνει «δάκτυλος ανταγωνιστή που έχει πολύ δυνατές άκρες», όπως λέμε στη δημοσιογραφία…

– Συ είπας, εγώ δεν σχολιάζω. Θα περιμένουμε όμως τις εξελίξεις και …. να σου πω κάτι σημαντικό…

– Ακούω το σημαντικό και υποπτεύομαι είδηση…

– Αν θελήσουν να προχωρήσουν τις μεγάλες μπίζνες με τα απόβλητα, ενώ ο όμιλος είναι τεχνητά μπλοκαρισμένος και «δεμένος», θα μας βρουν απέναντί τους…

– Δηλαδή, τι θα κάνετε…

– Οτιδήποτε μας υπαγορεύει το πλαίσιο της νομιμότητας, δηλαδή θεσμικές προσφυγές όπου προβλέπει το συνταγματικό πλαίσιο της χώρας και της ΕΕ…

– Αυτό μπορεί να μπλοκάρει όλες τις εξελίξεις στο θέμα των σκουπιδιών. Αν συγκρίνουμε  για παράδειγμα και τις προσφυγές στο ΣτΕ άλλων, για τη  νέα γραμμή Μετρό που θα παραδοθεί με δυο χρόνια καθυστέρηση, περί  το 2030….

– Και πάλι συ είπας… θα το αφήσω ασχολίαστο εγώ για να έχει και σασπένς…

Η περίπτωση Άκτωρ – Intrakat

Αξίζει πάντως, να σημειωθεί ότι σε μια άλλη περίπτωση σημαντικής συμφωνίας, η Επιτροπή Ανταγωνισμού κίνησε ακριβώς την ίδια διαδικασία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έβαλε εμπόδια στην πραγματοποίηση του deal.

Συγκεκριμένα, στις 31 Αυγούστου 2023, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με μια ακριβώς πανομοιότυπη ανακοίνωση, όπως αυτή για τη Motor Oil και την ΗΛΕΚΤΩΡ, ανέφερε ότι «κινήθηκε η διαδικασία πλήρους διερεύνησης, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 8 παρ. 4 του ν. 3959/2011, της από 02.05.2023 γνωστοποιηθείσας συγκέντρωσης που αφορά στην απόκτηση από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ του συνόλου (100%) του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΚΤΩΡ και επομένως του αποκλειστικού ελέγχου επ’ αυτής».

Ολη η ανακοίνωση, πλην των ονομάτων των εταιρειών είναι ίδια, προφανώς γιατί η Ανεξάρτηση Αρχή οφείλει να διερευνήσει αν είναι συμβατές κάποιες συμφωνίες και η συγκέντρωση σε έναν κλάδο, με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού».

Στις 8 Νοεμβρίου του 2023, δηλαδή εντός των 90 ημερών που έθεσε η Αρχή, εγκρίθηκε η εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση: «Η ολομέλεια της επιτροπής, αφού έλαβε υπόψη την έκθεση του αρμόδιου εισηγητή, τα στοιχεία του φακέλου και τα διαλαμβανόμενα στη συζήτηση της υπόθεσης στις 1 Νοεμβρίου 2023 έκρινε ότι η συγκέντρωση δεν δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές που εντάσσονται στον κλάδο των κατασκευών».

Βεβαίως, σε ό,τι αφορά την Motor Oil και την ΗΛΕΚΤΩΡ, κάποιοι συνδέουν την… συνηθισμένη αυτή διαδικασία που κίνησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με τα όσα έχουν προηγηθεί και το timing. Δηλαδή το πρόστιμο 9,2 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκε με αφορμή την έφοδο της Αρχής στα γραφεία του ομίλου, αλλά και την έκτακτη φορολόγηση που επέβαλε η κυβέρνηση στα διυλιστήρια και την αντίδραση της Motor Oil.

Και άλλο μέτωπο με τους Ιταλούς;

Πριν τελειώσουμε τους ελληνικούς καφέδες με τον συνομιλητή μου (σ.σ. αυτές οι συζητήσεις γίνονται μόνον από κοντά όπως καταλαβαίνετε, μέχρι το «Ελ. Βενιζέλος» έφτασε το mononews.gr αφού ο άνθρωπός μας ετοιμαζόταν να πετάξει για δουλειά στο εξωτερικό…) ρώτησα εάν σκοπεύουν να ζητήσουν από τον Όμιλο, συνάντηση με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, για να λυθούν τυχόν παρεξηγήσεις μέσω εξηγήσεων. Άλλωστε ο Μητσοτάκης μόλις πριν 16 μήνες αναβάπτισε την πολιτική του κυριαρχία με 41%, του υπενθύμισα εθιμοτυπικά.

– Ναι το θυμάμαι αυτό. Λοιπόν, σε αυτές τις περιπτώσεις, ο «ισχυρός» δηλαδή ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καλεί τον -θεωρητικά- λιγότερο ισχυρό που είναι ο Γιάννης Β. Βαρδινογιάννης για ένα καφέ στο Μαξίμου και λύνονται οι παρεξηγήσεις. Μην με ρωτήσεις εάν θα πάει ο Γιάννης, επειδή το τελευταίο τετ α τετ μεταξύ  τους δεν έβγαλε αποτέλεσμα. Είναι δυνατόν να σε καλέσει ο Πρωθυπουργός και να μην πας; Όχι φυσικά…

– Πριν σου ευχηθώ καλό ταξίδι, τι άλλο περιμένεις;

– Δυστυχώς περιμένω να οξυνθεί και το μέτωπο με τους Ιταλούς της ΕΝΑΟΝ, την παλιά ΕΔΑ Αττικής και τις χρεώσεις διέλευσης φυσικού αερίου από τις σωλήνες τους που ακριβαίνουν «σχιζοφρενικά». Η διευθύνουσα σύμβουλος της Enaon, κα Barbara Morgante, έχει δώσει δείγματα αλαζονείας και άγνοιας της ελληνικής πραγματικότητας. Παριστάνει τη… Θάτσερ του Livorno (σ.σ. εκεί γεννήθηκε πριν 62 χρόνια η κα Μοργκάντε) και σκληραίνει διαρκώς τη στάση της… εδώ όμως δεν είναι η Τrenitalia (σ.σ. ήταν προ ετών πολυσυζητημένο αφεντικό των ιταλικών τρένων η αγαπητή Μπάρμπαρα, πλήρως ενημερωμένος ο συνομιλητής μου!) για να παίζουμε παιχνιδάκια. Μπορεί να δείς και εκεί να κλιμακώνεται ένας «πόλεμος»…

– Δηλαδή και τέταρτο μέτωπο ανοιχτό; Τυχαίο;

– Δεν γνωρίζω εάν είναι τυχαίο, αλλά όπως έχεις μάθει, η οικογένεια Βαρδινογιάννη είναι συνηθισμένη: Μεγάλα σχέδια, μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες, μεγάλες επιτυχίες. Μην το ξεχνάς αυτό…

Διαβάστε επίσης:

Ναυτιλιακά κεφάλαια στην ξηρά: Οι εφοπλιστές που επενδύουν σε πολυτελή ξενοδοχεία

Motor Oil: Όλη η αλήθεια για τις φήμες περί αλλαγής έδρας

Γιάννης Βαρδινογιάννης: Μεγάλη τουριστική επένδυση 500 εκατ. ευρώ στην Ερμιόνη