Συνεχίζεται η αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ στο πλαίσιο του επιχειρηματικό σχεδίου που έχει εκπονήσει και υλοποιεί η διοίκηση της εταιρείας και όπως δήλωσε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, στόχος είναι το 2024 η εταιρεία να μην εμφανίσει και πάλι ζημιές.

To 2023 τα Αποτελέσματα μετά φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημίες ύψους 10.173 χιλ. ευρώ έναντι ζημιών 26.794 χιλ. ευρώ το 2022. Τα αποτελέσματα μετά φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας ανήλθαν σε ζημίες ύψους 12.788 χιλ. ευρώ έναντι ζημιών 23.764 χιλ. ευρώ το 2022. Θετική η επίδραση στον φόρο εισοδήματος που προέρχεται από μικρότερο αναβαλλόμενο φορολογικό έξοδο σε σχέση με το 2022.

1

Το 2024 αναμένεται περαιτέρω μείωση του κόστους από τη συνένωση των ΕΛΤα με τα ΕΛΤΑ Courier και τον εξορθολογισμό του δικτύου. Ταυτόχρονα η εταιρεία για την επόμενη διετία σχεδιάζει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργία της και στην αξιοποίηση των υποδομών της.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στις Υποδομές, σχεδιάζει τη μεταφορά των διοικητικών λειτουργιών των ΕΛΤΑ σε νέο κτίριο της Dimand στα Κάτω Πατήσια ως το τέλος του χρόνου. Ενα προχωρήσει σε Finance και ΙΤ outsourcing, σχεδιάζει  την αυτοματοποίηση της διαλογής και αναμένει την παραλαβή 4 (+2) νέων μεγάλων νταλικών.

Προχωρά και στην αναδιοργάνωση του δικτύου της, με τη συνένωση ΕΛΤΑ & ΕΛΤΑ Courier, την προσέλκυση τρίτων συνεργατών (3rd parties) για ανάληψη κομβικών σημείων δικτύου ΕΛΤΑ, αλλά και  σε συνεργασίες με εξωτερικούς συνεργάτες για PuDos.

Όσον αφορά την εμπορική λειτουργία,  ετοιμάζει νέο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο και προμηθειακό μοντέλο, την αξιοποίηση του Backbone των ΕΛΤΑ, προσφέροντας το δίκτυο ως υπηρεσία σε τρίτους και σχεδιάζει να δώσει έμφαση στο διασυνοριακό εμπόριο και το ecommerce.

Επίσης, εκκινεί τις διαδικασίες για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που διαθέτει μέσω διαγωνισμών.

Σε οργανωτικό επίπεδο, ήδη ολοκληρώθηκε η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα και η έναρξη της σταδιακής μετάβασης στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής. Σήμερα τα σημεία ΕΛΤΑ είναι 1000, αλλά στόχος είναι από αυτά τα 100 περίπου να παραμείνουν ιδιόκτητα και τα υπόλοιπα να περάσουν σε συνεργάτες- αντιπροσώπους.

Η νέα στρατηγική της εταιρείας εστιάζει στην πύκνωση των σημείων εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων. Ειδικότερα η εταιρεία σχεδιάζει 600 νέα σημεία στα επόμενα 2-3 χρόνια ως περίπτερα ΕΛΤΑ, τα οποία θα αναπτύξει με συνεργάτες.

Με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων έτους 2023, ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, αναφέρει: «Από το 2023 τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης, με κύριους άξονες τη μείωση κόστους, την επικαιροποίηση δομών, τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων & υπηρεσιών, την ανάδειξή τους σε βασικό πρωταγωνιστή του ecommerce στη ΝΑ Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια. Πιστεύουμε ότι είναι μια επιχείρηση που μπορεί να ανακάμψει και να αναδειχθεί σε βασικό πρωταγωνιστή της μεσαίας οικονομίας, προσφέροντας ένα νέο ευρύτερο δίκτυο με ολοένα και περισσότερες ψηφιακές λύσεις για ιδιώτες και επιχειρήσεις».

Γιατί περιορίστηκαν οι ζημιές το 2023

Το 2023, όπως ανέφερε η διοίκηση, ήταν μια κομβική περίοδος για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία καθώς χαρτογραφήθηκαν ευκαιρίες και αδυναμίες, αναγνωρίστηκαν οι βασικοί παράγοντες ανταγωνιστικότητας, διαμορφώθηκε νέο επιχειρησιακό σχέδιο και έγινε η εκκίνηση των διαδικασιών της αναδιοργάνωσης για τη μετατροπή τους σε σύγχρονο και ανταγωνιστικό παίκτη της αγοράς.

Στα αποτελέσματα λειτουργίας, οι ζημίες περιορίστηκαν σημαντικά σαν αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης μεγάλου όγκου επιβαρυντικών εξαιρετικών γεγονότων από προηγούμενες χρήσεις, του οφέλους από τη διακοπή της εμπορικής δραστηριότητας της ΕΛΤΑ Ενέργεια και της έναρξης του πλάνου μετασχηματισμού.

Πιο συγκεκριμένα, η λογιστικοποίηση εξαιρετικών γεγονότων προηγούμενων περιόδων, επισφαλειών και άλλων αρνητικών παραγόντων, καλύφθηκε οριακά από τη διακοπή λειτουργίας της ΕΛΤΑ Ενέργεια και του σημαντικού οφέλους που αυτό είχε στη μείωση κόστους πωληθέντων. Ενδεικτικά, τα εξαιρετικά γεγονότα που επιβάρυναν τα αποτελέσματα του 2023 περιλαμβάνουν τις αναγκαίες επενδύσεις για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, τις τιμολογήσεις συμβουλευτικών δραστηριοτήτων χρήσης 2022, τη διακοπή της εμπορικής δραστηριότητας της ΕΛΤΑ Ενέργεια με τις επακόλουθες επισφάλειες και διαφορές τιμολογήσεων, και τη διαγραφή προβλέψεων αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας των προηγούμενων χρήσεων.

Στρατηγικά και με στόχο τη διαρκή βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών και την κερδοφόρο ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, μέσα στο 2023 σχεδιάστηκαν, αποφασίστηκαν και ξεκίνησε η εφαρμογή των παρακάτω:

  1. Νέο επιχειρησιακό σχέδιο.
  2. Ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας.
  3. Σύστημα μόνιμης παρακολούθησης όλων των εταιρικών στόχων.
  4. Διακοπή της ζημιογόνου εμπορικής λειτουργίας της ΕΛΤΑ Eνέργεια.
  5. Μερική στελέχωση διοικητικών θέσεων, δεδομένων των περιορισμών του μέχρι τότε κανονιστικού περιβάλλοντος.

Εν αναμονή του ΣτΕ το πρόστιμο των 3 εκ. ευρώ

Σημειώνεται, ότι τον Φεβρουάριο του 2024, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επέβαλλε πρόστιμο ύψους 2,995 εκ. ευρώ στα ΕΛΤΑ για την κυβερνοεπίθεση του 2022 για τα οποία η Εταιρεία είχε αναγνωρίσει πρόβλεψη ποσού 3 εκ. ευρώ ήδη στη χρήση 2022. Τα ΕΛΤΑ άσκησαν ένδικα μέσα κατά της απόφασης και στις 24 Ιουλίου 2024 εκδόθηκε προσωρινή αναστολή εκτέλεσης μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης του ΣτΕ στο αίτημα της αναστολής.

Αποτελέσματα

Συνοπτικά, η οικονομική πορεία του Ομίλου που αποτυπώνεται στις Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις του 2023, διαμορφώθηκε ως εξής:

Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του 2023 ανήλθε σε ενοποιημένο επίπεδο στο ποσό των 243.285 χιλ. ευρώ έναντι 249.765 χιλ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας μείωση 3%. Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της μητρικής Εταιρείας ανήλθε σε 188.069 χιλ. ευρώ έναντι 197.950 χιλ. ευρώ το 2022, μειωμένος κατά 5 %, απεικονίζοντας την πτώση του επιστολικού έργου σύμφωνα με τις τάσεις της αγοράς και μειούμενες προβλέψεις Καθολικής Υπηρεσίας σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Να σημειωθεί ότι ο Κύκλος Εργασιών αναφέρεται μετά την αφαίρεση των μεγεθών της ΕΛΤΑ Ενέργεια, που είναι και ο μεγαλύτερος παράγοντας μείωσης του συνολικού κύκλου εργασιών σε σχέση με το αντίστοιχο ονομαστικό μέγεθος του Κύκλου Εργασιών στις οικονομικές καταστάσεις 2022. Η ELTA Courier σημείωσε αύξηση τζίρου 6%, σαν αποτέλεσμα αναπροσαρμογής τιμολογιακής πολιτικής και αύξησης πελατολογίου e-commerce.

Το Μικτό Αποτέλεσμα από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου ανήλθε στο ποσό των κερδών 30.244 χιλ. ευρώ έναντι κερδών 33.067 χιλ. ευρώ το 2022. Το Μικτό Αποτέλεσμα της μητρικής από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκε σε κέρδη 17.398 χιλ. ευρώ έναντι κερδών 25.125 χιλ. ευρώ το προηγούμενο έτος, αντικατοπτρίζοντας την επίπτωση της αντίστοιχης μείωσης κύκλου εργασιών.

Τα Αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών και Επενδυτικών αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου ανήλθαν σε κέρδη +15.873 χιλ.,  ύψους 18.197 χιλ. Ευρώ το 2023 έναντι κερδών 2.324 χιλ. ευρώ το 2022, . Επιπλέον για την μητρική διαμορφώθηκαν σε κέρδη 12.900 χιλ. Ευρώ το 2023 από κέρδη 3.201 χιλ. ευρώ το 2022. Η θετική επίδραση αφορά κατά κύριο λόγο μείωση των εξόδων διοικητικής λειτουργίας, έσοδα  αναπροσαρμογής της αποτίμησης ακινήτων, ενώ η αρνητική αφορά έξοδα προηγούμενων χρήσεων (one offs) και αναθεωρήσεις προηγούμενων ετών της Καθολικής Υπηρεσίας.

Τα Αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου διαμορφώθηκαν + 10,962 χιλ.,σε ζημίες ύψους 6.903 χιλ. Ευρώ το 2023 έναντι ζημιών 17.865 χιλ. ευρώ το 2022. Τα αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας ανήλθαν σε ζημίες ύψους 9.911 χιλ. Ευρώ το 2023 έναντι ζημιών 14.799 χιλ. ευρώ το 2022. Η θετική επίδραση αφορά κατά κύριο λόγο έσοδα  αναπροσαρμογής της αποτίμησης ακινήτων, ενώ η αρνητική αφορά έξοδα προηγούμενων χρήσεων (one offs) και αναθεωρήσεις προηγούμενων ετών της Καθολικής Υπηρεσίας. Επιπρόσθετα η αύξηση των επιτοκίων οδήγησε σε μια περαιτέρω επιβάρυνση.

Το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του Ομίλου ανήλθε αρνητικό (σε 132.092 χιλ. ευρώ), γεγονός το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στο υψηλό εφάπαξ κόστος υλοποίησης του προγράμματος της Εθελούσιας Εξόδου του προσωπικού, το 2021, ύψους 112.233 χιλ. ευρώ. Ωστόσο, το νέο πλάνο μετασχηματισμού αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επιστροφή των ΕΛΤΑ σε θετικά Ίδια Κεφάλαια και στην ενίσχυση της βιωσιμότητάς τους.