Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Google: Γιατί αποφάσισε τελικά να μην καταργήσει τα cookies – Οι επιπτώσεις σε χρήστες και εταιρείες

Sundar Pichai, CEO Google

Sundar Pichai, CEO Google

Στις αρχές του έτους η Google ανακοίνωνε ότι προχωρά με σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες παρακολουθούν τους χρήστες στο διαδίκτυο. Οι αλλαγές, θα επικεντρώνονταν κυρίως στη χρήση cookies, της τεχνολογίας που καταγράφει τη δραστηριότητα των χρηστών σε ιστότοπους, ώστε οι διαφημιστές να μπορούν να τους στοχεύουν με σχετικές διαφημίσεις. Τώρα όμως άλλαξε γνώμη. Τα “μπισκότα”… παραμένουν.

Σύμφωνα με το CNBC, ο διαδικτυακός γίγαντας πήρε μια τολμηρή απόφαση χθες, η οποία θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για τους διαφημιστές και το μέλλον του διαδικτύου.

Τι είναι όμως ακριβώς τα cookies;

Και τι σημαίνει η απόφαση της Google για τους χρήστες και την διαφημιστική βιομηχανία;

Τα cookies είναι μικρά κομμάτια κώδικα που οι ιστότοποι παραδίδουν στο πρόγραμμα περιήγησης ενός επισκέπτη. Παραμένουν καθώς το άτομο επισκέπτεται άλλους ιστότοπους.

Είναι μικρά αρχεία με πληροφορίες που δημιουργούν οι ιστοσελίδες καθώς τις επισκεπτόμαστε. Είναι αντίστοιχα με μικρά αρχεία κειμένου, όπου συνήθως η πληροφορία είναι κωδικοποιημένη ή έχει τη μορφή ids.

Τα αρχεία αυτά και οι πληροφορίες που περιέχουν, δημιουργούνται από τον υπολογιστή στον οποίο τρέχει η ιστοσελίδα (server). Κάθε σελίδα χρησιμοποιεί μόνο τα cookies που η ίδια έχει δημιουργήσει.

Αυτά τα αρχεία παρακολουθούν “σιωπηρά” τις δραστηριότητές μας στο διαδίκτυο, συλλέγοντας πληροφορίες για το τι ψάχνουμε και τα είδη των προϊόντων που αγοράζουμε, για παράδειγμα.

Μάλιστα, έχουν γίνει ένας βασικός τρόπος για τους διαφημιστές να συντονίζουν με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο στοχεύουν άτομα με διαφημίσεις στο διαδίκτυο.

Η πρακτική της χρήσης cookies για την παρακολούθηση της δραστηριότητας στον διαδίκτυο, βοήθησε στην τροφοδότηση μεγάλο μέρους του οικοσυστήματος ψηφιακής διαφήμισης, ενώ οι διαφημιστές εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα cookies ως εργαλείο συλλογής δεδομένων για τους πελάτες τους.

Το 40,9% των ιστοτόπων παγκοσμίως χρησιμοποιούν cookies

Περίπου το 40,9% των ιστοτόπων παγκοσμίως χρησιμοποιούν cookies για τη συλλογή δεδομένων, σύμφωνα με στοιχεία της W3Techs.

Ωστόσο, τα cookies δεν είναι μόνο μια μέθοδος παρακολούθησης των συνηθειών των χρηστών.

Αποτελούν επίσης ένα βασικό μέρος του τρόπου λειτουργίας του σύγχρονου ιστού, ενώ διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο να διατηρείται ένας χρήστης συνδεδεμένος καθώς περιηγείται από τη μια ιστοσελίδα στην άλλη.

Ένα επιχείρημα για τη διατήρηση των cookies είναι η ευκολία. Με απλά λόγια, μπορούν να το κάνουν πιο βολικό για τους χρήστες που πλοηγούνται στο διαδίκτυο, καθώς οι διαφημίσεις που εμφανίζονται σε συσκευές για αγορές είναι προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντά τους.

Βοηθούν επίσης τον ιστό να παραμείνει ελεύθερος στη χρήση.

Πολλοί εκδότες εισήγαγαν paywalls και επένδυσαν σε περιεχόμενο χορηγίας ως απάντηση στην αναμενόμενη σταδιακή κατάργηση των cookies.

Την ίδια στιγμή, πολλοί χρήστες διαμαρτύρονται για το πόσο ενοχλητικά μπορούν να γίνουν τα cookies.

Ο κανονισμός απορρήτου στην Ευρώπη απαιτεί από τους ιστότοπους να εμφανίζουν πλαίσια που ζητούν από τους χρήστες ποια cookies θέλουν να αποθηκευτούν στις συσκευές τους.

Αυτό σημαίνει πλαίσια ελέγχου που μας ζητούν να συναινέσουμε στα cookies, μια τακτική που μας είναι πλέον πολύ οικεία.

Ποιες εναλλακτικές λύσεις προτείνει η Google;

Αρχικά, η Google προσπάθησε να εισαγάγει μια εναλλακτική λύση για τα cookies που να επικεντρώνεται περισσότερο στο απόρρητο.

Η εταιρεία ξεκίνησε την πρωτοβουλία «Privacy Sandbox» το 2019 για να βρει μια λύση που προστατεύει το απόρρητο των χρηστών, επιτρέποντας παράλληλα το περιεχόμενο να παραμένει ελεύθερα διαθέσιμο στον ανοιχτό ιστό.

Το 2020, η Google ανέφερε ότι θα τερματίσει την υποστήριξη για αυτά τα cookies μόλις βρει μια λύση που να λειτουργεί τόσο για χρήστες, εκδότες όσο και για διαφημιστές.

Η εταιρεία είχε ορίσει τις αρχές του 2022 ως το έτος που θα κυκλοφορούσε αυτή η νέα εναλλακτική.

Μία από τις προτάσεις περιελάμβανε τη λεγόμενη «“Federated Learning of Cohorts,», η οποία ουσιαστικά θα τοποθετούσε τους ανθρώπους σε ομάδες με βάση παρόμοιες συμπεριφορές περιήγησης, γεγονός που σημαίνει ότι θα στοχεύονταν μόνο τα «cohort IDs» και όχι μεμονωμένα αναγνωριστικά χρηστών.

Η Google είχε δηλώσει προηγουμένως ότι ήταν «πολύ σίγουρη» για την πρόοδο των προτάσεών της.

Ωστόσο, είχε επανειλημμένα καθυστερήσει το χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή κατάργηση των cookies, επικαλούμενη σχόλια από τη διαφημιστική βιομηχανία σχετικά με την εφαρμογή αυτών των αλλαγών, κάτι που θα σήμαινε δυνητικά λιγότερο αποτελεσματικές διαφημιστικές καμπάνιες.

Αυτό το ζήτημα αποτελεί τον κύριο λόγο για τον οποίο η Google αποφάσισε τώρα να τερματίσει την προγραμματισμένη κατάργηση των cookies τρίτων, καθώς οι διαφημιστές είναι η μεγαλύτερη πηγή εισοδήματος της εταιρίας.

Τι σχεδιάζει τώρα η Google και πώς θα λειτουργήσει;

Η Google τονίζει ότι τώρα σχεδιάζει να διατηρήσει cookies. Αντί να τα «υποτιμήσει», ο τεχνολογικός γίγαντας θα «εισαγάγει μια νέα εμπειρία στο Chrome που θα επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν μια τεκμηριωμένη επιλογή για την περιήγησή τους στον ιστό».

«Συζητάμε αυτή τη νέα ιδέα με τις ρυθμιστικές αρχές και θα συνεργαστούμε με τον κλάδο καθώς τη λανσάρουμε», σημείωσε η εταιρεία.

Προς το παρόν, η κίνηση της Google πιθανότατα να σημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο οι χρήστες αλληλοεπιδρούν στο διαδίκτυο ιστό, θα είναι λίγο πολύ ο ίδιος.

Οι χρήστες θα εξακολουθούν να βλέπουν πλαίσια ελέγχου στο επάνω μέρος μιας ιστοσελίδας, τα οποία θα τους ρωτούν εάν θέλουν να αποδεχτούν όλα τα cookies ή λιγότερα.

Οι επιπτώσεις πιθανότατα θα είναι μεγαλύτερες για όσους διαφημίζονται, καθώς τα πολύτιμα δεδομένα που λαμβάνουν οι εταιρείες από τη δυνατότητα παρακολούθησης των χρηστών στον ιστό, θα συνεχιστούν.

Δεν έμειναν  όλοι ευχαριστημένοι με τις αλλαγές

«Απογοήτευση» έρχεται από το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου, μετά από την ανακοίνωση της Google.

Η ρυθμιστική αρχή – μαζί με την Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών – είχε συνεργαστεί στενά με τον τεχνολογικό γίγαντα, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι εναλλακτικές προτάσεις για τα cookies προστατεύουν επαρκώς το απόρρητο των χρηστών, φροντίζοντας παράλληλα να μην είναι πολύ επιζήμιες για τις επιχειρήσεις που εξαρτώνται από cookies για διαφήμιση.

Η ρυθμιστική αρχή ανέφερε ότι θα «παρακολουθήσει πώς ο κλάδος ανταποκρίνεται» στην απόφαση της Google και «θα εξετάσει το ενδεχόμενο ρυθμιστικών μέτρων όπου εντοπίζεται συστημική μη συμμόρφωση για όλες τις εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Google».

Σε κάθε περίπτωση, «το διαδίκτυο θα παραμείνει δωρεάν», δήλωσε στο CNBC ο Στιβ Σίλβερς, εκτελεστικός αντιπρόεδρος στην Kantar.

Διαβάστε επίσης: 

Alphabet (Google): Γιατί ναυάγησε το κυοφορούμενο deal των 23 δισ. δολ. με την Wiz

Google: Τι συμφώνησε με τον γαλλικό ναυτιλιακό κολοσσό CMA CGM

Google: Τέλος «εποχής» για τα cookies – Τι αλλάζει για τις διαφημίσεις και τους χρήστες