Την παρέμβαση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, θα ζητήσει ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ), Γιώργος Πατέρας, προκειμένου να ενταχθεί το μεγάλο project ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, συνολικής αξίας 4,5 δισ. ευρώ, στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, το Ναυτικό Επιμελητήριο ήρθε σε επαφή με το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά η απάντηση που έλαβε ήταν ότι «αργήσατε». Και αυτό παρά το γεγονός ότι η μεταβίβαση των φακέλων είχε γίνει από το υπουργείο Ναυτιλίας προς το υπουργείο Ανάπτυξης. Το σημείο κλειδί είναι, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η ναυπήγηση ενός πρώτου πράσινου πλοίου, για την ακτοπλοΐα, για το οποίο αναζητείται χρηματοδότηση. Και στη συνέχεια το πρόγραμμα αναμένεται να κατατεθεί στην Κομισιόν προκειμένου να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κονδύλια

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες από το μεγάλο λιμάνι της χώρας, για το τεράστιο αυτό project έχει δείξει ενδιαφέρον και η Ιταλία, η οποία ενδιαφέρεται να το «τρέξει». Σημειώνεται ότι η Ιταλία η οποία διαθέτει και την ισχυρότερη ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης έχει δείξει ενδιαφέρον να «τρέξει» εκείνη το project προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση του ακτοπλοϊκού της στόλου στην «πράσινη» εποχή.

Ωστόσο το Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο θα επισκεφτεί τις επόμενες ημέρες ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Πατέρας, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, θεωρεί ότι το project αυτό θα πρέπει να υλοποιηθεί, αφού θα εξασφαλίσει τη σύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική χώρα τις επόμενες δεκαετίες, ενώ παράλληλα θα τονώσει και τη παραναυτιλιακή δραστηριότητα στη χώρα μας. Κάτω μάλιστα υπό προϋποθέσεις, μέρος του έργου μπορεί να γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία.

Τι προβλέπει η μελέτη του ΝΕΕ

Σήμερα ο ακτοπλοϊκός στόλος που εξυπηρετεί τις ανάγκες των ελληνικών νησιών αποτελείται από 105 πλοία. Μέχρι το 2030 τα 44 εξ αυτών θα είναι άνω των 40 ετών (42% του στόλου), ενώ για πρώτη φορά θα υπάρχουν πλοία άνω των 50 ετών (συνολικά 16).

Την ίδια στιγμή οι εξελίξεις που αφορούν τη ναυτιλία και την απανθρακοποίησή της τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα με αποτέλεσμα να κρίνεται αναγκαία η πλήρης ανανέωσης του στάλου σε βάθος χρόνου.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έγιναν για λογαριασμό του ΝΕΕ, υπολογίζεται ότι το κόστος για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μέσα στην επόμενη 10ετία θα ανέλθει στα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τα 2 δισ. θα αποτελούν το πρώτο επενδυτικό κύκλο διότι με τα κεφάλαια αυτά θα αντικατασταθούν 37 πλοία που είναι άνω των 30 ετών. Τα υπόλοιπα 2,5 δισ. θα επενδυθούν για την ανανέωση 43 πλοίων ηλικίας από 20 μέχρι 30 ετών.

Η «βεντάλια» ενδέχεται αν ανοίξει περισσότερο αν υπολογιστούν και τα πλοία που σήμερα είναι κάτω των 20 ετών.

Ο στόλος

Ειδικότερα στη μελέτη γίνεται αναφορά στην ηλικία των πλοίων το 2020:

13 συμβατικά πλοία με ηλικία άνω των 40 ετών, εκ των οποίων τα πέντε, το κάθε ένα ξεχωριστά, ανήκουν σε μονοβάπορες εταιρείες. Αντιπροσωπεύουν το 12% του στόλου.

– 24 πλοία (4 highspeed Pax και 20 συμβατικά Ro-Pax) έχουν ηλικία μεταξύ 30-40 ετών. Αντιπροσωπεύουν το 23% του στόλου. Πρέπει να αρχίσει η σταδιακή αντικατάσταση ώστε να έχει ολοκληρωθεί η ανανέωση έως το 2030.

– 43 πλοία εκ των οποίων 25 ταχύπλοα (15 Ro-Pax και 10 Pax ) και 18 συμβατικά έχουν ηλικία 20-30 έτη. Η αντικατάστασή τους θα πρέπει να ολοκληρωθεί γύρω στο 2030 και λίγο αργότερα. Αποτελούν το 41% το στόλου.

– 25 πλοία εκ των οποίων 19 και έξι Highspeed (4 RoPax, 2 Pax) νεώτερα της εικοσαετίας. Με τα σημερινά δεδομένα τα πλοία αυτά έχουν μια εικοσαετία ακόμη μέσα στην οποία θα μπορούν να δραστηριοποιούνται και η ανανέωσή τους υπολογίζεται το 2040. Αντιπροσωπεύουν το 24% του ακτοπλοϊκού στόλου.

Διαβάστε επίσης:

Συλλυπητήρια του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για τον θάνατο του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου

Seanergy Maritime: Νέα κίνηση στην αγορά ξηρού φορτίου – Επενδύσεις 134,3 εκατ. δολαρίων το 2021

Π. Παναγιωτίδης: Κινήσεις για την ενίσχυση της μετοχής της Castor Maritime – Παραμένει κάτω του ενός δολαρίου