Χέρι βοηθείας από την κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό των έργων υποδομής αλλά και την «ελαστικότητα» ως προς τον χρόνο έναρξης των projects που προκηρύσσονται ζήτησε ο Γιώργος Μυλωνογιάννης, πρόεδρος της Ελλάκτωρ, κατά τη συζήτησή του με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, στο πλαίσιο του 26ου Συνεδρίου Economist.

Ο πρόεδρος του ομίλου, επικαλούμενος πρόσφατη έκθεση της UBS, αναφέρθηκε επίσης στις δύο προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος των υποδομών, τα δύο «de», την αποπαγκοσμιοποίηση (deglobalisation) και την άμυνα (defense). «Η πρώτη επιβραδύνει τη μεταφορά κεφαλαίων και αποθαρρύνει την είσοδο κεφαλαίων στην Ελλάδα και την Ευρώπη, επομένως τα έργα υποδομής θα επηρεαστούν». Ως παράδειγμα έφερε την απόφαση της Γερμανία να προϋπολογίσει ποσό 100 δισ. για αμυντικά συστήματα. «Είναι νωρίς για να πούμε ποιες θα είναι οι επιπτώσεις σε άλλους κλάδους, αλλά αυτό δείχνει ότι αυτά τα κεφάλαια θα λείψουν από τις υποδομές».

1

Απαντώντας στις επιπτώσεις της φερόμενης αποπαγκοσμιοποίησης, ο υπουργός έφερε για παράδειγμα τον ίδιο τον όμιλο του Ελλάκτωρα. «Ο Ελλάκτωρ έχει αποδείξει ότι η Ελλάδα είναι εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα. Την τελευταία τριετία οι ξένες επενδύσεις έχουν αυξηθεί, για παράδειγμα ένα ξένο fund συμμετέχει σε αυτόν τον όμιλο», είπε, αναφερόμενος στην επένδυση της Reggeborgh.

Συμβασιοποίηση έργων 3,2 δισ. από το Υποδομών

«Τα τελευταία τρία χρόνια η Ελλάδα έχει αναπτύξει ένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδια στον κλάδο των υποδομών. Έχουμε προκηρύξει έργα 8 δισ. ευρώ κι έχουμε ήδη συμβασιοποιήσει 3,2 δισ. ευρώ. Ο κατασκευαστικός κλάδος έχει παίξει ουσιαστικό ρόλο στην ανακτηση ταλαντούχου δυναμικού. Προσπαθούμε να ξεκινήσουμε έργα υποδομών που θα μετασχηματίσουν την Ελλάδα σε έναν κόμβο ενέργειας μεταφορών και υποδομών για την νοτιοανατολική Ευρώπη».

Σε ό,τι αφορά την πορεία των σιδηροδρομικών έργων, ο υπουργός υπενθύμισε πως έχουν προκηρυχθεί έργα 4,5 δισ. ευρώ και έχει στην ατζέντα τη σύνδεση των λιμένων με τα σιδηροδρομικά κέντρα. «Η Θεσσαλονίκη γίνεται πύλη για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Οι τις πρόσφατες εξελίξεις, η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση, μας έκανε να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι για την Ελλάδα να έχει τις μονάδες του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ο λιμένας της οποίας θα συνδεθεί με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Θέλουμε επίσης να αναβαθμίσουμε τα σιδηροδρομικά κέντρα, όπως είναι το Θριάσιο Ι και ΙΙ, τα οποία ξεμπλοκάρουν».

Μίλησε επίσης για την πρόοδο που έχει σημειώσει η Ελλάδα στον τομέα ηλεκτροκίνησης. «Το 2019 μόλις το 0,4% του στόλου ήταν ηλεκτρικά οχήματα, τώρα το ποσοστό έχει φτάσει στο 7%. Προσπαθούμε να καλύψουμε τα χαμένα χρονια της οικονομικής κρίσης. Θα έχουμε 300 ηλεκτρικά λεωφορεία και 300 υβριδικά έως το τέλος του χρόνου, δηλαδή τον μεγαλύτερο πράσινο στόλο της Ευρώπης. Επίσης κινούμαστε γρήγορα στον τομέα ανάπτυξης σταθμών φόρτισης, ειδικά στους αυτοκινητοδρόμους». Τέλος, αναφέρθηκε στον μετασχηματισμό των θυγατρικών του ΟΣΕ. «Ο τομέας των logistics μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο, με τους αναλυτές να προβλέπουν ότι ο κλάδος μπορεί να φτάσει έως και το 3% του ΑΕΠ».