ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μεγάλα έργα στη χώρα μας και τα μέτρα για την αναδιοργάνωση του κατασκευαστικού κλάδου και τις έκτακτες ανάγκες αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφων.
Ο Γιώργος Καραγιάννης επισήμανε ότι στο Υπουργείο Υποδομών, από την πρώτη στιγμή που το ανέλαβε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, καταρτίστηκε ένα συνεκτικό σχέδιο για έργα αξίας 13 δισ. Ευρώ.
Στόχος του ήταν η αναβάθμιση των υποδομών και η επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου. Τα έργα αυτά έχουν δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ επιταχύνουν την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, καθώς λειτουργούν πολλαπλασιαστικά για την εθνική οικονομία.
Ταυτόχρονα άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο και τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα project management μέσω του οποίου υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το που βρίσκεται κάθε έργο.
Ο Υφυπουργός υπογράμμισε την προσπάθεια του Υπουργείου να ξεμπλοκάρει μεγάλα έργα αλλά και βαλτωμένα projects. Τόνισε πως ξεκόλησαν τα οδικά έργα Άκτιο-Αμβρακία και το βόρειο τμήμα του Ε-65, ενώ η γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας πλέον κατασκευάζεται.
Ταυτόχρονα το Υπουργείο Υποδομών ανέλαβε την πρωτοβουλία για το σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων που ήταν παραδομένα στη δύναμη της αδράνειας. Πρόκειται για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, τον ΠΑΘΕ, το Χαλκίδα-Ψαχνά, και το Μπράλος – Άμφισσα.
Αλλάξαμε τον τρόπο δημοπράτησης και υλοποίησης έργων – Ο ρόλος των ΣΔΙΤ
Ο Γιώργος Καραγιάννης τόνισε πως πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομών από το 2004. Για να γίνει αυτό το Υπουργείο προχώρησε στην αλλαγή του τρόπου δημοπράτησης και υλοποίησης των έργων.
Συμπλήρωσε πως δεν ανακοινώνεται κανένα έργο εάν δεν έχει εξασφαλιστεί πρώτα η χρηματοδότησή του. Ένα σημαντικό εργαλείο που έχει σήμερα στη διάθεσή του το Υπουργείο Υποδομών είναι οι Συμβάσεις του Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου (ΣΔΙΤ) και αυτή τη στιγμή τρέχουν ήδη 20 ΣΔΙΤ αξίας 4 δισ. ευρώ.
Ο Γιώργος Καραγιάννης επισήμανε πως η μέθοδος των ΣΔΙΤ προωθήθηκε «επιθετικά» και «ταχεία». Πρόκειται για μία συνειδητή επιλογή του Υπουργείου Υποδομών και μία απόφαση που ελήφθη ύστερα από καθαρή σκέψη.
Μέσω των ΣΔΙΤ, σύμφωνα με τον Υφυπουργό, επιτυγχάνεται το «πάντρεμα» των στόχων του Υπουργείου και της τεχνογνωσίας και της χρηματοδοτικής συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα. Επιπλέον, τα έργα που υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ χαίρουν και αυξημένης προσοχής από τον ανάδοχο, καθώς επιτυγχάνεται η συντήρησή τους για τις επόμενες δύο ή τρεις δεκαετίες.
Αυτό έχει αποτέλεσμα τα έργα να μην «μαραζώνουν» ύστερα από την ολοκλήρωση της κατασκευής τους και να μην επιβαρύνεται οικονομικά το Υπουργείο Υποδομών για την προστασία τους.
Ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης
Την ίδια στιγμή ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο είναι το Ταμείο Ανάκαμψης. Μέσω αυτού χρηματοδοτούνται έργα υποδομής με πράσινο ενεργειακό αποτύπωμα, όπως ο ΒΟΑΚ και ο Ε65, ο διαγωνισμός για τα 770 πράσινα λεωφορεία σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, οι επεκτάσεις του προαστιακού, καθώς και πλήθος αντιπλημμυρικών και αρδευτικών έργων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει, δε, ιδιαίτερη σημασία στο Project Management, ενώ χρηματοδοτεί και την στατική παρακολούθηση των γεφυρών μέσω οπτικών ινών.
Ποια είναι η εικόνα στον κατασκευαστικό κλάδο
Ο Γιώργος Καραγιάννης υπογράμμισε πως η κατάσταση στις υποδομές δεν είναι η ιδανική, αλλά είναι σίγουρα βελτιωμένη σε σύγκριση με το 2019.
Πρόσθεσε πως το Υπουργείο έχει λάβει γενναίες αποφάσεις για την βελτίωση της εικόνας των υποδομών, αλλά και του κατασκευαστικού κλάδου. Το πρώτο βήμα ήταν η αναθεώρηση του πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις και η επίβλεψη των έργων από εξειδικευμένους ιδιώτες συμβούλους, ώστε να μη χάνεται χρόνος και χρηματοδοτικοί πόροι.
Επιπλέον, το Υπουργείο υιοθέτησε την πρακτική των Πρότυπων Προτάσεων μέσω των οποίων οι ιδιώτες θα μπορούν να προτείνουν και να σχεδιάζουν έργα που κρίνουν απαραίτητα για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση των υποδομών στη χώρα μας.
Επίσης, μόλις χθες συστάθηκε το Παρατηρητήριο Τιμών καθώς δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ. Μέσω αυτού θα γίνεται μία αυτοματοποίηση της καταγραφής των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και των απαραίτητων εργασιών.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι προϋπολογισμοί των έργων να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και να λαμβάνονται υπόψη έκτακτες ανάγκες όπως η διεθνής ενεργειακή κρίση και οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία.
Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των εργοληπτικών οργανώσεων, οι οποίες τις τελευταίες εβδομάδες κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα.
Διαβάστε επίσης
Καραγιάννης: Με γοργούς ρυθμούς το έργο αποκατάστασης της Διώρυγας Κορίνθου
Γιώργος Καραγιάννης: Στημένα εργοτάξια και όχι εγκαίνια μουσαμάδων στο «Πάτρα-Πύργος»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ρωσία: Στρατηγικά βομβαρδιστικά πραγματοποίησαν πτήσεις περιπολίας στην Αρκτική
- Κωτσόβολος: Στηρίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία για ΜΜΕ Β’»
- Κεραμέως: Πάνω από 13% οι αυξήσεις στις συντάξεις τα δύο τελευταία χρόνια
- Οι νικητές των Greek Accounting and Finance Awards 2024 powered by SOFTONE