«Κινηθήκαμε γρήγορα, συνεργαστήκαμε με τους εργολήπτες μεγαλύτερους και μικρότερους και καταλήξαμε σε παρεμβάσεις που διασφαλίζουν τη συνέχιση των δημόσιων έργων προς όφελος συνολικά της οικονομίας», δηλώνει αποκλειστικά στο mononews ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ύστερα από την παρουσίαση της τροπολογίας για τις ανατιμήσεις των κατασκευαστικών υλικών στη Βουλή.

Ο Γιώργος Καραγιάννης δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη σημασία του κλάδου των υποδομών για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας, αλλά και τους κλάδους που επηρεάζονται και συνδέονται άμεσα από αυτόν, καθώς πρόσθεσε:

«Πρέπει να αναλογιστούμε ότι οι υποδομές αποτελούν τον σημαντικότερο πολλαπλασιαστή, ενώ με τον κλάδο των κατασκευών συνδέονται περίπου 100 επαγγέλματα».

Τόνισε, δε, την ανάγκη  προστασίας όλου του φάσματος των εργοληπτών και των έργων, τόσο των μεγάλων και ιδιαίτερα των μικρών:

«Τα μέτρα που υιοθετούμε προσφέρουν στήριξη κατά κύριο λόγο στα μικρότερα έργα που γίνονται από Δήμους, Περιφέρειες και μικρές αναθέτουσες αρχές, εξασφαλίζουν ότι τα έργα θα συνεχιστούν, δε θα σταματήσουν και δε θα κινδυνεύσουν θέσεις εργασίας, αντίθετα θα δημιουργηθούν νέες».

Επιπρόσθετα χαρακτήρισε τη νέα νομοθετική ρύθμιση ως επιτακτική και ανέφερε πως η απόφαση ελήφθη με γνώμονα τη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας:

«Η νομοθετική ρύθμιση ήταν επιτακτική για να διασφαλίσουμε τους ρυθμούς ανάπτυξης που έχει πετύχει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και να διατηρήσουμε τη δυναμική της οικονομίας έχοντας, πάντα, κατά νου τη δημοσιονομική ισορροπία».

Το πρόβλημα

Η εκτίναξη των τιμών των κατασκευαστικών υλικών είναι ένα πρόβλημα που αποτέλεσε γρίφο για τους μεγάλους και μικρούς κατασκευαστές που υλοποιούν έργα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και για το Υπουργείο Υποδομών που έχει καταρτίσει ένα συνεκτικό στρατηγικό σχέδιο για έργα αξίας άνω των 13 δισ. ευρώ.

Τόσο ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, όσο και ο Υφυπουργός παρακολούθησαν το πρόβλημα από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε, δηλαδή από το πρώτο κύμα της πανδημίας.

Ωστόσο, η κατάσταση έγινε ακόμα χειρότερη λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους και του πολέμου στην Ουκρανία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών, το οποίο σήμαινε και αύξηση στους προϋπολογισμούς των έργων.

Ο κατασκευαστικός κλάδος έχει εκδηλώσει αρκετές φορές την ανησυχία του για την πορεία της υλοποίησης των έργων που έχουν ξεκινήσει ή δημοπρατούνται, καθώς η διαφορά μεταξύ της τιμής δημοπράτησης και υλοποίησης είναι μεγάλη και ενίοτε απαγορευτική ή με ελάχιστα περιθώρια κέρδους για τους αναδόχους.

Δεν είναι,  μάλιστα, και λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες ανάδοχοι έργων δεν υπέγραφαν συμβάσεις ή δεν κάλυπταν εγγυητικές επιστολές με αποτέλεσμα να μην αναλαμβάνουν τα έργα, καθώς αυτό ήταν προτιμότερο από το να αναλάβουν τα έργα στα οποία είχαν μειοδοτήσει.

Οι διαπραγματεύσεις με τους κατασκευαστές

Το Υπουργείο Υποδομών έχοντας ήδη προχωρήσει στις αναθεωρήσεις τιμών και στη θέσπιση του παρατηρητηρίου τιμών από τα τέλη του περασμένου έτους, προχώρησε από τις αρχές Μαρτίου σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με εκπροσώπους των εργοληπτών οι οποίες και ολοκληρώθηκαν ύστερα από δύο μήνες.

Κατά τη διάρκεια αυτών το Υπουργείο άκουσε τις προτάσεις των εργοληπτικών οργανώσεων, όπως η ΠΕΔΜΕΔΕ, η ΠΕΣΕΔΕ και ο ΣΤΕΑΤ, προκειμένου να καταλήξει στο τελικό κείμενο με τις  νομοθετικές παρεμβάσεις. Επίσης, στις διαπραγματεύσεις συμμετείχε και το Υπουργείο Οικονομικών, καθώς έπρεπε να βρεθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος.

Τα μέτρα του Υπουργείου

Το Υπουργείο ανακοίνωσε στις 4 Μαΐου μία δέσμη μέτρων θεσμικού και τεχνικού χαρακτήρα. Το πρώτο μέτρο ήταν η παράταση της υλοποίησης και της δημοπράτησης έργων κατά ένα εξάμηνο, ενώ οι ανάδοχοι που θα ολοκληρώνουν τα έργα εντός του προσυμφωνημένου χρονοδιαγράμματος θα λαμβάνουν μπόνους ύψους επί 5% του ανεκτέλεστου υπολοίπου κάθε σύμβασης.

Ταυτόχρονα, γίνεται απολογιστικά η τιμολόγηση ασφάλτου PVC και Πολυαιθυλενίου για χρονικό διάστημα 6 μηνών από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης και με αναδρομική ισχύ από την 1/1/2022.

Επιπλέον, ενεργοποιείται η Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων, ενώ η κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΑ θα κινηθεί άνω του 40%, καθώς η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει τα λειτουργικά του έξοδα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη διατήρηση της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Επιπρόσθετα, δημοσιεύθηκε χθες σε ΦΕΚ η υπουργική απόφαση για την αναθεώρηση των τιμών για το Δ’ Τρίμηνο του 2021, ενώ θα ακολουθήσει και σχετική παρέμβαση για τις τιμές του Α΄ Τριμήνου του 2022.

Διαβάστε επίσης

Γιώργος Καραγιάννης: Με τις λύσεις για τις ανατιμήσεις στα κατασκευαστικά στηρίζουμε όλο το φάσμα του κλάδου

Γιώργος Καραγιάννης: Έως τις αρχές του 2023 δημοπρατούμε 4 δισ. έργα ακόμα

Στα εργοτάξια της Γραμμής 4 ο Κώστας Καραμανλής και Γιώργος Καραγιάννης – Τι συζήτησαν με την Αττικό Μετρό και την ΑΒΑΞ