Τρεις μήνες πριν τα 90ά του γενέθλια, ο Giorgio Armani αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για μεγάλες αλλαγές στην αυτοκρατορία μόδας που έχει δημιουργήσει, όταν θα σταματήσει να είναι επικεφαλής ο ίδιος.

Αφού αγωνίστηκε επί σειρά ετών να διατηρήσει την ανεξαρτησία της Giorgio Armani SpA εν μέσω των συγχωνεύσεων και των εξαγορών που αναδιαμόρφωσαν τον κλάδο της ειδών πολυτέλειας, ο δισεκατομμυριούχος αριστοτέχνης σχεδιαστής λέει τώρα ότι δεν αποκλείει η εταιρεία του κάποια μέρα να συγχωνευθεί με μεγαλύτερο ανταγωνιστή ή να εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

«Η ανεξαρτησία από τους μεγάλους ομίλους θα μπορούσε ακόμα να αποτελεί κινητήριο δύναμη για τον όμιλο Armani στο μέλλον, αλλά δεν νιώθω ότι μπορώ να αποκλείσω τίποτα», δήλωσε ο Armani σε γραπτή συνέντευξη στο bloomberg. «Αυτό που πάντα χαρακτήριζε την επιτυχία της δουλειάς μου είναι η ικανότητα να προσαρμόζομαι στις μεταβολές των εποχών».

Ανοιχτός σε νέες ιδέες

Πρόκειται για μια εντυπωσιακή αλλαγή στον τρόπο σκέψης του Armani, ο οποίος από διακοσμητής βιτρίνας στο Μιλάνο αναδείχθηκε σε δημιουργό ενός από τους πιο σημαντικούς οίκους μόδας πολυτελείας στον κόσμο, διατηρώντας παράλληλα τον στενό έλεγχο και δίνοντας ελάχιστες ενδείξεις για το τι θα συνέβαινε μόλις αποχωρήσει από το προσκήνιο.

Τα μελλοντικά σχέδια του Armani, ο οποίος σπάνια δίνει συνεντεύξεις και μέχρι σήμερα απέφευγε να συζητήσει την διάδοχη κατάσταση, αποτελούν εδώ και καιρό καυτό θέμα στον κλάδο. Τις φήμες έχουν εντείνει και οι επενδυτικοί τραπεζίτες στο Μιλάνο, που έχουν καταρτίσει αμέτρητα σενάρια για την εταιρεία όλα αυτά τα χρόνια και έχουν κάνει προτάσεις που δεν κατέληξαν ποτέ σε συμφωνίες.

Αλλά ο σχεδιαστής φαίνεται τώρα πιο ανοιχτός σε νέες ιδέες για το μέλλον, αν και θα είναι ευθύνη των κληρονόμων του να τις αξιολογήσουν, είπε.

«Δεν οραματίζομαι επί του παρόντος εξαγορά από μεγάλο όμιλο πολυτελείας», έγραψε ο Armani απαντώντας σε μια σειρά ερωτήσεων του Bloomberg. «Αλλά όπως είπα, δεν θέλω να αποκλείσω τίποτα εκ των προτέρων γιατί αυτό θα ήταν μια “μη επιχειρηματική” προσέγγιση».

Ο Armani, ο οποίος ελέγχει σχεδόν όλη την Giorgio Armani SpA και έχει καθαρή περιουσία 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index, αφήνει επίσης τώρα την πόρτα ανοιχτή για μια ενδεχόμενη δημόσια εγγραφή.

«Η εισαγωγή στο χρηματιστήριο είναι κάτι που δεν έχουμε συζητήσει ακόμα, αλλά είναι μια επιλογή που μπορεί να εξεταστεί, ελπίζουμε σε μακρινό μέλλον», είπε ο Armani.

Η αβεβαιότητα για το μέλλον είναι συνηθισμένη στην ιταλική βιομηχανία ειδών πολυτελείας, όπου πολλές εταιρείες εξακολουθούν να είναι ανεξάρτητες και να διοικούνται από οικογένειες, συμπεριλαμβανομένων των Salvatore Ferragamo, Prada, Moncler και Ermenegildo Zegna. Οι οποίες δεν είναι δεμένες στο άρμα των ισχυρών του κλάδου, των γαλλικών ανταγωνιστικών ομίλων, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE και Kering SA.

Τα τελευταία 20 χρόνια, μια χούφτα ιταλικών οίκων ειδών πολυτελείας επέλεξαν να πουληθούν στους Γάλλους. Ο Bernard Arnault, ο μεγαλομέτοχος της LVMH που έχτισε την τεράστια περιουσία του αποκτώντας περίπου 75 εμπορικά σήματα, έχει εντάξει στην αυτοκρατορία του σειρά από ιταλικά brands, συμπεριλαμβανομένων των Fendi, Loro Piana και του κοσμηματοπωλείου Bulgari. Η ανταγωνίστρια Kering κατέχει την Gucci και μερίδιο 30% στον οίκο Maison Valentino με δικαίωμα αγοράς του υπόλοιπου.

Τι λέει η Bloomberg Intelligence

Μια τιμή εξαγοράς ή spinoff για την Giorgio Armani μεταξύ 8 και 10 δισεκατομμυρίων ευρώ μπορεί να θεωρηθεί λογική, υποθέτοντας μια αποτίμηση EV/EBITDA έως και 17 φορές τις εκτιμήσεις του 2024 που υπολογίζονται γύρω από τον ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς 5% έως 6% το 2024 και λαμβάνοντας υπόψη τον συνδυασμό του φιλόδοξου και πολυτελούς σχεδιασμού της, για τον οποίο εκτιμούμε ότι έχει δυναμικό περιθωρίου EBITDA 24% μεσοπρόθεσμα.

Ο Αrmani προειδοποίησε στη συνέντευξη για τους μεγαλύτερους ομίλου πολυτελείας που «έχουν όλο και περισσότερο τις ιστορικές μάρκες στο στόχαστρο τους». Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει ανάπτυξη από τη μια πλευρά, είπε, «αλλά από την άλλη συνεπάγεται μια αναπόφευκτη αλλαγή στις αξίες και μια ουσιαστική ανατροπή, συμπεριλαμβανομένου του στυλ».

Ωστόσο, το μέγεθος παίζει ρόλο στη βιομηχανία και η Armani εμφάνισε πωλήσεις περίπου 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ (2,6 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2022, το πιο πρόσφατο διαθέσιμο νούμερο, που είναι σημαντικά χαμηλότερο από τα σχεδόν 80 δισεκατομμύρια ευρώ της LVMH για εκείνο το έτος, στα οποία περιλαμβάνονται το κρασί, τα οινοπνευματώδη ποτά και τα έσοδα από τη διανομή.

Η διαδοχή

Για τον Armani, το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στο δίλημμα της διαδοχής θα μπορούσε να είναι η παραμονή της οικογένειας του ιδρυτή στο τιμόνι με την υποστήριξη των συνεργατών, δήλωσε η Stefania Saviolo, καθηγήτρια διοίκησης μόδας και εταιρειών ειδών πολυτελείας στο Πανεπιστήμιο Bocconi του Μιλάνου.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της Armani «είναι πολύ μοναδικό σε σύγκριση με άλλες εταιρείες μόδας, συμπεριλαμβανομένων των γαλλικών», είπε η Saviolo, επισημαίνοντας τη μοναδική θέση του Giorgio Armani ως «σχεδιαστή με έντονη ταυτότητα που είναι επίσης επιχειρηματίας και κατέχει ένα σύνθετο χαρτοφυλάκιο επιχειρηματικών γραμμών και εργοστασίων».

Ο Armani επιβεβαίωσε στη συνέντευξη ότι θα ήθελε να αφήσει την εταιρεία του στα χέρια μιας ομάδας στενών συνεργατών. Ο σχεδιαστής δεν έχει παιδιά, αν και αρκετοί συγγενείς βρίσκονται στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, και έχει προτείνει εδώ και καιρό ότι μια διευρυμένη οικογένεια συμβούλων θα καθοδηγήσει τον όμιλο στο μέλλον.

«Όταν πρόκειται για τη διαδοχή, πιστεύω ότι η καλύτερη λύση θα ήταν μια ομάδα από έμπιστους ανθρώπους κοντά μου και επιλεγμένους από εμένα», είπε ο Armani, επισημαίνοντας την ηγεσία του ιδρύματος της εταιρείας του, ιδιαίτερα τον Leo Dell’Orco, ο οποίος στήριξε τον σχεδιαστή στη διαχείριση της εταιρείας για χρόνια, και τις ανιψιές του Silvana και Roberta Armani και τον ανιψιό του Andrea Camerana.

Το ίδρυμα θα αποφασίσει και θα καθοδηγήσει το μέλλον του ομίλου Armani», είπε ο ιδρυτής του, «επειδή οι πιο κοντινοί μου άνθρωποι βρίσκονται στο τιμόνι του». Ο Armani είπε επίσης ότι δεν βλέπει κάποιο μεμονωμένο άτομο να παίρνει τη θέση του επικεφαλής της εταιρείας.

«Ξεκίνησα μόνος μου με μια μικρή εταιρεία και την έχω μεταμορφώσει, κομμάτι-κομμάτι, σε έναν όμιλο διεθνούς εμβέλειας», είπε ο Armani. Αλλά η σημερινή βιομηχανία της μόδας είναι «πολύ διαφορετική από όταν ξεκίνησα, οπότε φαντάζομαι πολλαπλές συντονισμένες λειτουργίες για όσους έρθουν μετά από εμένα».

Τέλος, ο σχεδιαστής εξέφρασε την ελπίδα ότι η πατρίδα του, η Ιταλία, μπορεί να διατηρήσει κεντρικό ρόλο στη παγκόσμια βιομηχανία πολυτελείας, παρά το γεγονός ότι μεταμορφώνεται σε κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που ήταν πριν από 50 χρόνια, όταν ξεκίνησε να χτίζει την εταιρεία του.

«Η ελπίδα μου είναι πάντα η ιταλική μόδα να παραμείνει σύμβολο όχι μόνο εικόνας αλλά και εργατικότητας και δεξιοτεχνίας», είπε ο Armani. «Αν υπάρχει ένα χαρακτηριστικό που μας ορίζει ως Ιταλούς, είναι η ικανότητα προσαρμογής».

Διαβάστε ακόμη:

Αυτή η πρώτη έκδοση του «Breakfast at Tiffany’s» με διαμάντια και την υπογραφή του Τρούμαν Καπότε κοστίζει 1,5 εκατ. δολάρια

Gucci: Πρώην μεγαλοστέλεχος των LVMH και Prada αναλαμβάνει τη θέση του αναπληρωτή CEO

Clarins: Η κληρονόμος του κολοσσού προϊόντων ομορφιάς έτοιμη για νέες εξαγορές