«Ψαλίδι» σε μια από τις πλέον αγαπημένες τους συνήθειες, την κατανάλωση καφέ εκτός σπιτιού βάζουν οι Έλληνες. Οι απώλειες στην κατανάλωση καφέ στην εστίαση κινούνται σε διψήφια ποσοστά άνω του 10%.

Την ίδια ώρα παραμένουν οριακά στα υψηλά επίπεδα της πανδημίας οι πωλήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ γεγονός που δείχνει ότι η τάση κατανάλωσης καφέ στο σπίτι, που γνώρισε έξαρση την περίοδο των lockdown ήρθε για να μείνει.

Επιπλέον η  αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες ευνοήθηκε και από τις πληθωριστικές πιέσεις και την ακρίβεια, που οδήγησε τους καταναλωτές να περιορίσουν και την απόλαυση ενός καφέ εκτός σπιτιού.

«Υπάρχει μια μετατόπιση της κατανάλωσης καφέ στο σπίτι, που προέρχεται από την αλλαγή συνήθειας και δεν βλέπουμε τις διορθωτικές κινήσεις διότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν περιορίσει το εισόδημα» επισημαίνει στο mononews.gr ο κ. Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cafetex.

Ο φετινός όγκος πωλήσεων καφέ στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων συγκρίνεται με έναν σχετικά αυξημένο όγκο που προέκυψε από τα lockdown της τάξεως του 8-10% σε αντίθεση με την καφεστίαση που γράφει απώλειες μεγαλύτερες του 10%. Ο κ. Μπενόπουλος σημειώνει ότι η μετατόπιση της κατανάλωσης στο σπίτι είναι ένας συνδυασμός δύο πραγμάτων. Της συνήθειας και της ακρίβειας.

Όπως λέει, «ο κόσμος έμαθε να φτιάχνει τον καφέ του στο σπίτι, συνήθεια που έμεινε, και δεν γύρισε πίσω στην καφεστίαση όπως θα περίμενε κανείς. Αφενός τον βόλεψε, πήρε τον εξοπλισμό, έμαθε κάνει καφέ και αφετέρου διότι είναι πολύ πιο οικονομικός ο καφές στο σπίτι από τον να το πιεις εκτός».

«Φορτσάρει» ο εσπρέσο με… οδηγό τις κάψουλες

Ενώ οι πωλήσεις καφέ από τα ράφια των σούπερ μάρκετ εμφανίζουν οριακή πτώση σε σχέση με πέρυσι ο εσπρέσο αποτελεί τη μοναδική κατηγορία στο οργανωμένο λιανεμπόριο που εμφανίζει ανάπτυξη το 2022 της τάξεως του 4%. Η συγκεκριμένη κατηγορία (εσπρέσο σε κάψουλα και αλεσμένος) άλλωστε, αποτελεί την πιο ανταγωνιστική στον καφέ, καθώς συμμετέχουν όλες οι πολυεθνικές του κλάδου.

Με βάση στοιχεία της Nielsen που αφορούν στο 80% της αγοράς (δεν συμπεριλαμβάνεται η Lidl), η αγορά της κάψουλας στην Ελλάδα ανέρχεται στις 52 εβδομάδες του 2022, σε τζίρο ύψους 42 εκατομμυρίων ευρώ στα σούπερ μάρκετ. Το 75% της κατηγορίας προϊόντων κάψουλας με τζίρο περίπου 30 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε πωλήσεις κάψουλας τύπου nespresso. Ενδεικτικό του έντονου ανταγωνισμού είναι η ένταση των προωθητικών ενεργειών που φτάνουν στην κατηγορία εσπρέσο το 66% με τον μέσο όρο των εκπτώσεων να κυμαίνεται στο 30-35%.

Οι διορθώσεις στην αγορά του καφέ επιτρέπουν στις εταιρείες να μην προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις

Η εκρηκτική αύξηση των πρώτων υλών, των μεταφορικών και της ενέργειας δεν πέρασε στο σύνολό της στην κατανάλωση. Απορροφήθηκε το μεγαλύτερο μέρος σημειώνει ο κ. Μπενόπουλος τονίζοντας ότι η μεγάλη ανατίμηση στον καφέ, που προήλθε από τον παγετό στη Βραζιλία ανέβασε τα κόστη περίπου κατά 3,5 ευρώ στο κιλό και αν λάβει κανείς υπόψη του τα υπόλοιπα αυξημένα κόστη, ναύλα, ενεργειακό κόστος, ισοτιμία δολαρίου ευρώ, η επιβάρυνση ήταν δυσθεώρητη. Και φυσικά στον καταναλωτή δεν έφτασε ποτέ τέτοια ανατίμηση.

 Το τελευταίο διάστημα η τιμή του καφέ έχει αρχίσει να καταγράφει σημάδια αποκλιμάκωσης με την χρηματιστηριακή του τιμή να κυμαίνεται από 157 σεντς έως 170 σεντς του δολαρίου ανά λίβρα (έχοντας φτάσει το προηγούμενο διάστημα σε υψηλό 50ετίας ακόμα και 230 σεντς ανά λίβρα). Η αποκλιμάκωση άρχισε να γίνεται αισθητή από τις αρχές Νοεμβρίου, κάτι στο οποίο συνέτεινε και το γεγονός ότι διορθώνει η ισοτιμία του ευρώ προς το δολάριο, κινείται στα επίπεδα του 1 τις τελευταίες ημέρες,  κάτι που βελτιώνει την εικόνα τιμής της αγοράς του καφέ στην ευρωπαϊκή αγορά.

«Οι διορθώσεις αυτές επιτρέπουν στις εταιρείες να μην κάνουν άλλες ανατιμήσεις» απαντά ο κ. Μπενόπουλος στο ερώτημα αν θα κάνουμε ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις.

Στο μεταξύ η διευθέτηση φορολογικών στρεβλώσεων στην αγορά του καφέ είναι στις προτεραιότητες της Ελληνικής Ενωσης Καφέ. Την περασμένη εβδομάδα υπογράφηκε από τον αρμόδιο υφυπουργό Οικονομικών, Απόστολο Βεσυρόπουλο, απόφαση για τον καθορισμό των ποσοστών φυσικής απομείωσης (φύρας) στο φρέσκο καφέ που αποθηκεύεται στις φορολογικές αποθήκες.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη προήλθε μετά από πάγιο αίτημα της Ελληνικής Ένωσης Καφέ τα τελευταία χρόνια. Υπολογίζεται μάλιστα ότι στα 6 έτη εφαρμογής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, οι απώλειες για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην επεξεργασία και διακίνηση καφέ στην Ελλάδα υπερέβησαν το 1,5 εκατομμύριο ευρώ λόγω της μη αναγνώρισης ποσοστού απόκλισης στο βάρος του αποθηκευόμενου προϊόντος.

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης,  από τη στιγμή από την οποία μπήκε ο ΕΦΚ υπάρχουν όλες οι στρεβλώσεις και τα απόνερα και οι λεπτομέρειες, οι οποίες όχι μόνο δεν είχαν προβλεφθεί αλλά δεν είχαν γίνει και αντιληπτές από τον κλάδο. Και όσο λειτουργεί το σύστημα αναδεικνύονται όλα τα προβλήματα. Προσθέτει ότι όπου υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» θα πρέπει να διορθωθούν. Εκτός από τις φορολογικές αποθήκες, πρόβλημα που διορθώνεται με την απόφαση, που εκδόθηκε η Ενωση επιδιώκει να δρομολογήσει το θέμα της τακτοποίησης του συστήματος χρησιδανεισμού των μηχανημάτων καφέ στις επιχειρήσεις καφεστιάσης, ένα τεράστιο γραφειοκρατικό πρόβλημα για τις επιχειρήσεις.  «Είμαστε σε καλό δρόμο, κοντά στη λύση» τονίζει ο κ. Μπενόπουλος.

Παράλληλα σημειώνει ότι στα πολύ θετικά για τον κλάδο είναι ότι για πρώτη φορά θα μπει σε προγράμματα ΕΣΠΑ.

Διαβάστε επίσης:

Η αθόρυβη δουλειά της BC Partners με το Pet City Group – Η πρώτη εξαγορά και τα επόμενα βήματα

Παπαστράτος: Η πορεία προς την κορυφή της Ν.Α Ευρώπης- Πώς έφτασε να αναβαθμιστεί σε διοικητικό cluster 12 χωρών