ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο μείζον θέμα της ακρίβειας, των περιθωρίων κέρδους των εταιρειών αλλά τα μέτρα στήριξης νοικοκυριών από την Πολιτεία αναφέρεται σε συνέντευξή του στο mononews, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, Γιάννης Μασούτης.
Οι όποιες καιροσκοπικές τακτικές και η υπέρμετρη αύξηση των περιθωρίων κέρδους λειτουργούν σε βάρος όλων σημειώνει ο κ. Μασούτης τονίζοντας ότι από τη διατήρηση του πληθωρισμού κανείς δεν μπορεί να κερδίσει.
Ζητά στοχευμένες παρεμβάσεις κατά της ακρίβειας ενώ χαρακτηρίζει τη φοροδιαφυγή ως την πληγή της οικονομίας που αλλοιώνει τον ανταγωνισμό σε βάρος των συνεπών επιχειρήσεων.
Παράλληλα υπογραμμίζει ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να προχωρήσουν για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ενώ θέτοντας σε πρώτο πλάνο το ζήτημα της εξεύρεσης εργαζομένων από τις επιχειρήσεις αναφέρεται στην πλατφόρμα που θα λειτουργήσει στο ΓΕΜΗ έως το τέλος του έτους και η οποία θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
- Ο πληθωρισμός της απληστίας για τον οποίο γίνεται πολύς λόγος τελευταία, αποτελεί τελικά καύσιμο για την ακρίβεια;
Από τη διατήρηση του πληθωρισμού κανείς δεν μπορεί να κερδίσει. Η ακρίβεια είναι ένα φαινόμενο που πλήττει τις επιχειρήσεις, όσο και τα νοικοκυριά. Γιατί πιέζει το διαθέσιμο εισόδημα, αλλά και την εμπιστοσύνη και τις προσδοκίες των καταναλωτών – με αποτέλεσμα οι δαπάνες να περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα και να μειώνεται δραστικά η αγοραστική κίνηση. Κι όσο η αγορά συρρικνώνεται, οι επιχειρήσεις θα οδηγούνται αναγκαστικά σε μείωση των περιθωρίων κέρδους, αν θέλουν να διατηρήσουν μερίδια.
Οι όποιες καιροσκοπικές τακτικές και η υπέρμετρη αύξηση των περιθωρίων κέρδους, λειτουργούν σε βάρος όλων. Καθυστερώντας την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού συντηρούν τις πολιτικές υψηλών επιτοκίων, που επιβαρύνουν συνολικά την οικονομική δραστηριότητα και την ανάπτυξη.
- Έχετε υποστηρίξει πολλές φορές ότι τα στοχευμένα μέτρα της Πολιτείας για την ενίσχυση των νοικοκυριών είναι στη σωστή κατεύθυνση. Εκτιμάτε ότι άλλου τύπου μέτρα, όπως η μείωση του ΦΠΑ σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ανάσχεση της ακρίβειας;
Το μείγμα μέτρων που έχει εφαρμόσει ως τώρα η Πολιτεία έχει πράγματι συμβάλει σημαντικά στην τιθάσευση της εισαγόμενης ακρίβειας. Και υπάρχει η δέσμευση ότι οι στοχευμένες παρεμβάσεις θα συνεχιστούν, εφόσον υπάρξει ανάγκη. Πρόσφατα, σε αυτό το πλαίσιο, επεκτάθηκε χρονικά το μέτρο του Market Pass μέχρι τον Οκτώβριο ενώ συνεχίζεται και η πρωτοβουλία με το «Καλάθι του Νοικοκυριού».
Η λήψη μέτρων κατά της ακρίβειας είναι σαφώς επιβεβλημένη, στο βαθμό που πληροί δύο βασικές προϋποθέσεις: πρώτον, παραμένει εντός των αντοχών του προϋπολογισμού και δεύτερον, εστιάζει στους πλέον ευάλωτους, δηλαδή στα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, που πλήττονται ασύμμετρα από τις επιπτώσεις της ακρίβειας.
Η εφαρμογή οριζόντιων παρεμβάσεων, με κόστος που θα τίναζε στον αέρα τον προϋπολογισμό θα οδηγούσε την οικονομία σε νέα αδιέξοδα. Χρειάζεται μέριμνα για αυτούς που έχουν ανάγκη, αλλά ταυτόχρονα σύνεση και προσοχή, ώστε να αποφύγουμε λάθη και περιπέτειες του παρελθόντος.
- Από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για τα εισοδήματα που δηλώνονται βλέπουμε ότι η μικρότερη εισφορά αφορά στην επιχειρηματική δραστηριότητα, με τις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες να μπαίνουν πολλές φορές στο στόχαστρο για φοροδιαφυγή. Θεωρείτε ότι στη σημερινή συγκυρία είναι όρος επιβίωσης για κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματιών η φοροδιαφυγή;
Η φοροδιαφυγή είναι μια «πληγή» για την ελληνική οικονομία, η οποία ζημιώνει το σύνολο της κοινωνίας και αλλοιώνει τον ανταγωνισμό σε βάρος των συνεπών επιχειρήσεων.
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν οι επιχειρήσεις χρειάζονται ένα απλό, σταθερό και ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν γίνει θετικά βήματα τα τελευταία χρόνια, μπορούν και πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερα. Αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου είναι να συνεχιστεί η μείωση των φορολογικών συντελεστών και της επιβάρυνσης της μισθωτής εργασίας.
Προϋπόθεση για να γίνει αυτό είναι η αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής – όπως και του λαθρεμπορίου, του παρεμπορίου και της δασμοαποφυγής – και η διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Αναμένουμε, λοιπόν, την υλοποίηση των εξαγγελιών της κυβέρνησης για ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του φορολογικού μηχανισμού, για τη διεξαγωγή στοχευμένων και αποτελεσματικότερων ελέγχων, για την παροχή κινήτρων που ενισχύουν τη φορολογική συμμόρφωση κ.ά.
- Το μοντέλο της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας είναι βιώσιμο; Πώς θα μπορούσε να ενισχυθεί και να γίνει πιο εξωστρεφής η επιχειρηματικότητα της μικρής κλίμακας;
Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα συνεισφέρει το 92% του παραγόμενου εθνικού προϊόντος της ελληνικής οικονομίας, το 40% των εξαγωγών και το 70% της απασχόλησης. Αν σκεφτεί κανείς ότι το 96,6% των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποτελείται από πολύ μικρές επιχειρήσεις, κάτω των 10 ατόμων, γίνεται εμφανής η σπουδαιότητα της επιχειρηματικότητας μικρής κλίμακας για την οικονομία και την απασχόληση.
Είναι, από την άλλη, αλήθεια ότι το μοντέλο της πολύ μικρής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα συνδέεται με χαμηλή παραγωγικότητα – μόλις στο 40% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ οι μεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται αντίστοιχα στο 75% – με περιορισμένο βαθμό εξωστρέφειας, με αδυναμία άντλησης χρηματοδότησης και πρόσβασης σε τεχνολογία και καινοτομία.
Υπάρχει, επομένως, ανάγκη για ενθάρρυνση της επιχειρηματικής μεγέθυνσης με φορολογικά κίνητρα και μέτρα υποστήριξης, για κινήσεις συγχώνευσης και συνεργασίας. Η επίτευξη μεγαλύτερων μεγεθών, θα επιτρέψει στις μικρές επιχειρήσεις να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους, να παράγουν με χαμηλότερο κόστος, να προσελκύσουν εξειδικευμένο προσωπικό, να ενισχύσουν την εξωστρέφεια και τη διαπραγματευτική τους θέση. Παράλληλα, βεβαίως, είναι σημαντικό να υπάρξουν και άλλες κινήσεις, που βοηθούν στον παραγωγικό μετασχηματισμό των μικρών επιχειρήσεων, όπως η ενθάρρυνση της δημιουργίας συνεργατικών σχηματισμών (clusters) για την αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας και τεχνολογιών αιχμής, η δημιουργία δικτύων καινοτομίας, η ανάπτυξη εξειδικευμένων χρηματοδοτικών εργαλείων κ.ά.
- Ένα βασικό ζήτημα είναι ποιες είναι bankable επιχειρήσεις. Είναι προφανές ότι μια μικρή επιχείρηση είναι δύσκολο να περάσει το κατώφλι της τράπεζας, αλλά αυτό από την άλλη πλευρά της στερεί επενδυτικές ευκαιρίες. Πώς θα μπορούσε να αυξηθεί η περίμετρος των επιχειρήσεων που μπορούν να έχουν πρόσβαση στη χρηματοδότηση;
Η αύξηση της περιμέτρου των bankable επιχειρήσεων είναι προϋπόθεση για την επιτυχή απορρόφηση των πόρων της νέας περιόδου, για την υλοποίηση νέων παραγωγικών επενδύσεων και κατ’ επέκταση για την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της χώρας. Είναι θετικό το ότι σήμερα δημιουργούνται νέες ευκαιρίες και χρηματοδοτικά εργαλεία, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ, αλλά και των δράσεων της Αναπτυξιακής Τράπεζας – μέσω της οποίας θα υλοποιηθούν χρηματοδοτικά προγράμματα συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ: δάνεια για κεφάλαιο κίνησης, δάνεια ψηφιακής αναβάθμισης, πράσινα συγχρηματοδοτούμενα δάνεια και δάνεια για επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο.
Η αξιολόγηση των μικρών επιχειρήσεων από την Αναπτυξιακή Τράπεζα και η παροχή εγγυήσεων προς τις τράπεζες για τη χορήγηση δανείων, είναι μια πρωτοβουλία που θα βοηθήσει πολλές επιχειρήσεις – οι οποίες λόγω μικρού μεγέθους δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα – να επωφεληθούν από προγράμματα χρηματοδότησης.
Παράλληλα, βεβαίως, με την ανάπτυξη εργαλείων, χρειάζεται να δώσουμε έμφαση στην ενημέρωση των μικρών επιχειρήσεων και στην παροχή σωστής καθοδήγησης, ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν από τις διαθέσιμες ευκαιρίες.
- Ποιες είναι οι βασικές μεταρρυθμίσεις στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσει η κυβέρνηση ώστε να διαμορφωθεί ένα πιο φιλικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα;
Τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα έχει βελτιωθεί αισθητά κι αυτό αποτυπώνεται στην επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης, στην αύξηση των επενδύσεων, στη σταθερή μείωση της ανεργίας.
Βεβαίως μένουν ακόμη αρκετά που πρέπει και μπορούν να γίνουν. Αναμένουμε στο επόμενο διάστημα να προχωρήσουν ταχύτερα μεταρρυθμίσεις και πολιτικές σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι η διαδικασία απονομής δικαιοσύνης, η ψηφιοποίηση και η αναβάθμιση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης – ώστε να αντιμετωπιστούν οι θύλακες γραφειοκρατίας και αναποτελεσματικότητας – η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, των δασικών χαρτών και του πλαισίου χρήσεων γης, η ποιοτική υλοποίηση των προγραμμάτων αναβάθμισης των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, η συνέχιση και η επιτάχυνση των πολιτικών για τη μετάβαση σε φθηνότερες, καθαρές μορφές ενέργειας.
Οι πολιτικές αυτές θα πρέπει να υλοποιηθούν σε περιβάλλον δημοσιονομικής σταθερότητας, το οποίο εμπνέει εμπιστοσύνη στις επιχειρήσεις και φέρνει πιο κοντά το στόχο της επενδυτικής βαθμίδας.
- Η έλλειψη εργαζομένων αποτελεί πρόβλημα για τις επιχειρήσεις, Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να γίνουν σε κυβερνητικό επίπεδο για να αντιμετωπιστεί το θέμα;. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν, ή έχουν γίνει σε επίπεδο Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων για να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις;
Το θέμα της εξεύρεσης εργαζομένων απασχολεί όλο και περισσότερες επιχειρήσεις. Έχουμε κενές θέσεις σε κλάδους σημαντικούς για την οικονομία, όπως είναι ο τουρισμός, οι κατασκευές και ο αγροτικός τομέας, ενώ πάνω από 7 στις 10 επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν δυσκολία στην εξεύρεση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού. Η λύση της μετάκλησης εργαζομένων από τρίτες χώρες, μπορεί να συμβάλει στην κάλυψη εποχικών αναγκών, κυρίως στον πρωτογενή τομέα.
Ωστόσο, η σημερινή αναντιστοιχία μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης εργασίας αποτυπώνει ένα χρόνιο πρόβλημα, που είναι η απουσία ουσιαστικής σύνδεσης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων. Σε αυτό το ζήτημα οφείλουμε να εστιάσουμε, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση προκαλούν μεγάλες αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία. Η επένδυση στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού είναι απαραίτητη, πρέπει όμως να συνδυαστεί με την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, ολοκληρωμένου μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών, σε εθνικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.
Σε αυτή την προσπάθεια, τα Επιμελητήρια μπορούν να αναλάβουν καθοριστικό ρόλο, με κύριο όχημα το ΓΕΜΗ. Ως Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, έχουμε σχεδιάσει στο πλαίσιο του ΓΕΜΗ νέα εργαλεία διάγνωσης των αναγκών στην αγορά εργασίας και ως το τέλος του έτους θα ενεργοποιήσουμε τη σχετική πλατφόρμα.
- Δίνετε μεγάλη έμφαση στην περιφερειακή διάσταση των Επιμελητηρίων. Πόσο μπορεί αυτό να βοηθήσει την επιχειρηματικότητα και πώς μπορεί να ενισχυθεί ο επιμελητηριακός θεσμός. Βλέπετε ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσω της αλλαγής του χάρτη των Επιμελητηρίων με αλλαγή δομών ή με συνενώσεις;
Τα Επιμελητήρια είναι οι φορείς που βρίσκονται σε άμεση επαφή με τις ανάγκες των επιχειρήσεων, γνωρίζουν τα προβλήματα και τις δυνατότητες, ανά περιοχή και κλάδο. Είναι οι φορείς που μπορούν να μετατρέπουν την τοπική γνώση σε στοχευμένες, αποτελεσματικές δράσεις, σε ποιοτικές υπηρεσίες, σε ουσιαστικές και τεκμηριωμένες αποφάσεις προς την Πολιτεία. Μπορούν να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο σε θέματα όπως η ενίσχυση της εξωστρέφειας των τοπικών επιχειρήσεων, η αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων, η δημιουργία συνεργατικών σχηματισμών και περιφερειακών πόλων καινοτομίας, η τουριστική προβολή, η στήριξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, κ.ά.
Η περιφερειακή διάσταση είναι η δύναμη του Επιμελητηριακού θεσμού και πρέπει να διατηρηθεί και να αναδειχθεί. Χρειαζόμαστε Επιμελητήρια ισχυρά, με επαρκή στελέχωση και πόρους, τα οποία θα μπορούν να παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες, να προτείνουν τεκμηριωμένες λύσεις, να λειτουργούν ως ουσιαστικοί σύμμαχοι της τοπικής ανάπτυξης. Σε αυτή την κατεύθυνση εστιάζουμε τις προσπάθειές μας ως Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων.
Διαβάστε επίσης:
Παπαστράτος: Άλμα στις πωλήσεις και στις προσλήψεις
Νέος γύρος ανατιμήσεων το φθινόπωρο – Τα αναχώματα που στήνει το υπ. Ανάπτυξης
Duty Free: Η επιστροφή των τουριστών απογείωσε πωλήσεις και κέρδη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Θ. Καρποδίνη (ΕΟΠΥΥ): Οι έλεγχοι, οι βιοδείκτες και οι αλλαγές στη συνταγογράφηση
- Αγωγή ύψους 450 εκατ. ευρώ κατά του Δημοσίου για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο
- Επενδύσεις 2 δισ. σε ακίνητα πριν την εκπνοή του 2024 – Έσοδα 4,2 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις
- Αφοι Βρισιμτζή – Champion ΑΕΒΕ: Πλειστηριασμός για την εταιρεία των 90 ετών