Δεν θέλουμε να δημιουργηθεί πανικός στους καταναλωτές και να οδηγηθούν σε αγορές που δεν θα έκαναν, εξαιτίας της φημολογίας ότι έρχονται μεγάλες αυξήσεις στην αγορά.

Αυτό σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξη Τύπου υπογραμμίζοντας ότι «δεν είναι πραγματική η αίσθηση ότι υπάρχει αισχροκέρδεια.

1

Προανήγγειλε δε ότι σχεδιάζεται η αλλαγή στα ταμπελάκια των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ για να γίνει πιο ευκρινής η τιμή ανά κιλό, για να επιλέγει με μεγάλη ευκολία προς όφελος του.

Ο υπουργός τόνισε ότι εάν χρειαστεί να νομοθετήσουμε θα νομοθετήσουμε και υπενθύμισε ότι την ερχόμενη εβδομάδα, συζητείται στην Βουλή νομοσχέδιο που αφορά στην προστασία του Καταναλωτή και αν υπάρξει παρέμβαση θα ενταχθεί σε αυτό το νομοσχέδιο.

Αναφορικά με το καλάθι των επωνύμων προϊόντων η διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές συνεχίζεται.

«Για τα επώνυμα δεν έχουμε φτάσει σε συμφωνία. Δεν έχουμε δει ακόμη τις τιμές που θα δικαιολογήσουν όλη τη διαδικασία» επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης συμπληρώνοντας ότι παρά το γεγονός ότι η βιομηχανία τροφίμων έχει ζητήσει να μπει στο καλάθι του νοικοκυριού δεν βλέπουμε ακόμη αυτό που θέλουμε. Η διαδικασία για να συμπεριληφθούν περισσότερα brand προϊόντα είναι ακόμη σε εξέλιξη και η διαπραγμάτευση συνεχίζεται.

Πιο αναλυτικά, ο υπουργός ανέφερε στην έναρξη της τύπου για το «Καλάθι του Νοικοκυριού» και τους ελέγχους της ΔΙΜΕΑ ότι «ο λόγος για τη σημερινή συνέντευξη δεν είναι για να υπερασπιστούμε την δουλειά που γίνεται στον έλεγχο της αγοράς και του πληθωρισμού αλλά για τα συνεχόμενα δημοσιεύματα για τη μεγάλη ακρίβεια που έρχεται ή για την αισχροκέρδεια.

Αποτέλεσμα είναι να δημιουργούν, τέτοιες αναφορές, τον κίνδυνο να οδηγηθεί το καταναλωτικό κοινό σε αγορές πανικού και στην αποθεματοποίηση προϊόντων λόγων ενδεχόμενων αυξήσεων κι αυτό θα οδηγούσε σε μεγάλη απώλεια εισοδήματος καθώς η τάση είναι να μειωθεί ο πληθωρισμός όποτε αντιστρατευόμαστε τα βασικά του συμφέροντα θα χάσουν λεφτά.

Πώς γίνεται η σύγκριση τιμών στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Ο υπουργός υπογράμμισε ότι το καλάθι του νοικοκυριού κρατάει σταθερές τις τιμές αλλά, επιπλέον, οδηγούμαστε σε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και σε δύο με τρεις εβδομάδες η μείωση θα αποτυπωθεί και στο καλάθι και σημείωσε ότι ένα προϊόν που μπαίνει με μια τιμή ανταγωνιστική στο καλάθι, όταν βγαίνει, επιστρέφει η τιμή του στο προηγούμενο επίπεδο αλλά αυτό δεν νοείται ως αύξηση. Σε διαφορετική περίπτωση όταν τελείωνε μια προσφορά και επιστρέφει η παλιά τιμή στο προϊόν θα λογιζόταν μόνιμα ως αύξηση, σημείωσε ο ίδιος.

Παρουσίασε δε τον αλγόριθμο με τον οποίο υπολογίζονται οι τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού ώστε να υπάρχει μια σαφής εικόνα για την εξέλιξη των τιμών με απολύτως συγκρίσιμα μεγέθη.

Ειδικότερα, όπως είπε υπάρχει συγκεκριμένος αλγόριθμος που μετράμε το καλάθι υπολογίζοντας:

  • Η παρουσία της κατηγορίας στο καλάθι
  • Ο συνολικός τζίρος της κατηγορίας στα συνολικά καλάθια (το γάλα έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από τις ζωοτροφές για παράδειγμα)
  • Ποσόστωση στην κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτη Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι η φημολογία μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές να κάνουν αγορές που δεν είχαν πρόθεση να κάνουν σε διαφορετική περίπτωση.

Αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες αυξήσεις τιμών όπως παρουσιάζονται σε δημοσιεύματα εφημερίδων οι οποίες φαίνονται σαν μια γενικευμένη εικόνα ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, προκύπτει ότι είναι μεμονωμένες.

Καθολικοί έλεγχοι και πρόστιμα για αισχροκέρδεια 3 εκατ. ευρώ

Σε ό,τι αφορά στους ελέγχους επεσήμανε ότι τα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους καταστήματα τροφίμων που επηρεάζουν το 95% των εξόδων μας είναι περίπου 5.000 και 35.000 είναι το σύνολο των επιχειρήσεων τροφίμων στη χώρα, οπότε ο βασικός έλεγχος, από τη ΔΙΜΕΑ και τις περιφερειακές μονάδες ελέγχου, εστιάζεται κυρίως στις 5.000.

Πραγματοποιούμε καθημερινούς και καθολικούς ελέγχους σε όλα τα σούπερ μάρκετ, σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης. Όπως επισημάνθηκε, με τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα η ΔΙΜΕΑ και το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης των τιμών στο ράφι σε πραγματικούς χρόνους.

Από τον Σεπτέμβριο του 2021 που ψηφίστηκαν οι διατάξεις για την αισχροκέρδεια έχουν γίνει 4.000 έλεγχοι και έχουν καταλήξει σε πρόστιμα 3 εκατ. ευρώ.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιβάλλει μηδέν πρόστιμα γιατί δεν υπήρχαν ρυθμίσεις για την αισχροκέρδεια, τόνισε ο υπουργός:

«Επειδή έχουν βελτιωθεί οι διατάξεις επιβολής δεν έχουμε ακυρώσεις στα δικαστήρια. Στην αρχή της κρίσης είχαμε περισσότερα πρόστιμα γιατί οι επιχειρήσεις δεν πίστευαν ότι μπορούμε να επιβάλλουμε πρόστιμα και μάλιστα μαχητά στο δικαστήριο. «Βάλαμε το μεγαλύτερο πρόστιμο 600.000 ευρώ απολύτως πληρωτέο».
Δεν είναι παράνομη η αλλαγή συσκευασίας

Για την αλλαγή συσκευασίας από τις βιομηχανίες επισημάνθηκε ότι δεν είναι παράνομη πρακτική, αλλά πρέπει να αναγράφεται η ποιότητα του προϊόντος που περιέχει. Παράνομο είναι στη συσκευασία να μην αναγράφονται οι πραγματικές πληροφορίες για το προϊόν (γραμμάρια κλπ) ενώ σχετικά με τη συζήτηση για το πότε υπάρχει αισχροκέρδεια όταν μικραίνει η συσκευασία ή αλλάζει η τιμή, ο γενικός γραμματέας εξήγησε ότι αυτό ορίζεται από τη χονδρική τιμή που έχει αγοράσει η επιχείρηση και αυτό είναι ένα θέμα που υπάγεται στους ελέγχους που πραγματοποιεί η ΔΙΜΕΑ.

Σημειώθηκε ακόμη, ότι αυτό που έχει αλλάξει στους ελέγχους σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι δεν γίνονται πλέον «έλεγχοι πεδίου», δηλαδή από κοντά στο κάθε μαγαζί, αλλά γίνεται ανταλλαγή στοιχείων ηλεκτρονικά «από το γραφείο» και έτσι, για πρώτη φορά, όπως υπογράμμισε, γίνονται μαζικοί και καθολικοί έλεγχοι. «Γιαυτό ξέρουμε το σύνολο της αισχροκέρδειας, σημείωσε ο υπουργός, καθώς γνωρίζουμε τι γίνεται στο σύνολο της αγοράς».

Σχετικά με την εισπραξιμότητα των προστίμων υπογραμμίστηκε ότι πλέον εισπράττονται καθώς η νομοθεσία δίνει αμάχητα πλεονεκτήματα στη δικαστική διαδικασία.

Στη συνέντευξη Τύπου είχε κληθεί να τοποθετηθεί ο Απόστολος Ραφτόπουλος, πρόεδρος Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, ο οποίος είπε ότι τα στοιχεία που έχει για αυξήσεις στα σούπερ μάρκετ, δεν θα τα δημοσιοποιήσει αλλά θα τα δώσει στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.

Έκανε λόγο για αυξήσεις τιμών εντός του καλαθιού αναφέροντας χαρακτηριστικά προϊόντα, όπως βρεφική τροφή και αντισηπτικό χεριών.

Διαβάστε επίσης:

Αύξηση τζίρου 13% καταγράφηκε στον κλάδο των online φαρμακείων το 2022

Με ρυθμό ανάπτυξης 5% τα ελληνικά online super market το 2022