Ξεκινάει το καλάθι του νοικοκυριού για τις ειδικές κατηγορίες, σε περίπου δέκα μέρες με περίπου 15 προϊόντα που θα είναι όχι μόνο για διαβητικούς, αλλά για ειδικές κατηγορίες ανθρώπων που έχουν προβλήματα υγείας και που αναγκαστικά πρέπει να αγοράζουν συγκεκριμένα προϊόντα. Επίσης υπάρχει σκέψη για να διαμορφωθεί εορταστικό καλάθι για την εποχή των εορτών.

Αυτό γνωστοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, κατά τη σημερινή επίσκεψή του σε δύο καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «Μy Market» και «Lidl», καθώς την εβδομάδα που πέρασε το μεν πρώτο κατέγραψε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στις τιμές των προϊόντων του καλαθιού του νοικοκυριού, το δε δεύτερο παρουσίασε το χαμηλότερο σε αξία καλάθι.

Ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε:

«Θα ήθελα πρώτα να ευχαριστήσω όλους τους καταναλωτές. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, 4 στους 10 καταναλωτές έχουν ήδη αγοράσει προϊόντα από το καλάθι, αυτό να ξέρετε είναι πάρα πολύ σημαντικό για να πετύχει το καλάθι και να πετύχουμε γενικά τη μείωση των τιμών. Όσο εσείς ψωνίζετε από το καλάθι, τόσο οι αλυσίδες και οι προμηθευτές πιέζονται να χαμηλώσουν εκεί τις τιμές και όσο χαμηλώνουν εκεί τις τιμές τόσο αναγκάζονται και οι υπόλοιποι να χαμηλώσουν τις τιμές έξω από το καλάθι, για να μη χάσουν πελάτες. ‘Αρα, εμείς οι καταναλωτές κάθε φορά που πάμε να ψωνίσουμε κρατάμε στα χέρια μας τις τιμές της επομένης εβδομάδος, γι’ αυτό έρχομαι κάθε εβδομάδα και επιβραβεύω τις αλυσίδες που έχουν τις μεγαλύτερες μειώσεις».

Ο υπουργός συμπλήρωσε ότι το καλάθι λειτουργεί σαν πλαφόν ελεύθερης αγοράς «όμως, εμείς οι καταναλωτές με τη συμπεριφορά μας θα ορίσουμε τη μοίρα μας».

Σχετικά με τις προσφορές ανέφερε ότι υπάρχουν πάρα πολλές προσφορές. «Υπάρχει για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα μείωση τιμών. θυμίζω όταν πρωτοανακοίνωσα το καλάθι η αντιπολίτευση μου έλεγε να βάλω πλαφόν, διατίμηση και τέτοια κι έλεγα «όχι, θα πάμε με ελεύθερη αγορά». Αν είχαμε βάλει διατίμηση θα είχαν «κλειδώσει» όλοι στην τιμή διατίμησης, άρα θα είχαν μείνει εκεί. Επειδή όμως έχουμε πάει σε ελεύθερη αγορά και ελεύθερο ανταγωνισμό, οι τιμές κάθε εβδομάδα πέφτουν.

Είναι ένα-δύο σούπερ μάρκετ που φαίνεται ότι τις έχουν αυξήσει, αλλά όλες οι αλυσίδες έχουν μειώσει τις τιμές σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα και θέλω να ευχαριστήσω όλες τις αλυσίδες… Οι λίγες αυξήσεις που βλέπετε σε περίπου 75 από τα 850 προϊόντα σε ένα ποσοστό 9% είναι μόνο σε νωπά προϊόντα, εκεί που λόγω συγκυρίας μπορεί να αλλάξει η τιμή. Αντιθέτως, στα συσκευασμένα προϊόντα που μπορεί να γίνει και πολύ εύκολα η σύγκριση, όλες οι αλυσίδες αυτή την εβδομάδα έχουν χαμηλώσει τις τιμές τους και θέλω να τις συγχαρώ όλες μία προς μία ονομαστικά».

Για τα αντικλεπτικά στις βρεφικές τροφές είπε: «Αυτό είναι κάτι που γίνεται σε όλη την Ευρώπη…Είναι φυσιολογικό κάποιες αλυσίδες να θέλουν να προστατεύσουν την περιουσία τους, αυτό όμως δεν είναι ο κανόνας στην Ελλάδα.

Ο κανόνας στην Ελλάδα τώρα είναι ότι όπως απέδειξε η μελέτη του ΙΕΛΚΑ εάν ψωνίζατε από το καλάθι με τις τιμές της περασμένης εβδομάδας κέρδιζες στα ψώνια σου 12%. Με τις νέες τιμές που έχουμε από σήμερα κερδίζεις ακόμα περισσότερο από 12%, η διαφορά είναι μεγάλη… Δεν χρειάζεται να πω αυτό που έλεγα πάντα ότι θα πάω εκεί που αυξάνονται οι τιμές, γιατί καμία αλυσίδα δεν έχει αυξήσει τις τιμές, όλες οι αλυσίδες έχουν μειώσει τις τιμές, έχουν μπει σε μία λογική να βοηθήσουν τον κόσμο…δεν υπάρχει αλυσίδα που δεν έχει κάνει το κάτι παραπάνω…».

Σχετικά με τις τιμές ο υπουργός τόνισε: «Έχουμε σε 186 προϊόντα, ποσοστό 22%, έχουμε σε 75 προϊόντα, ποσοστό 9%, αυξήσεις τιμών και έχουμε 555 περίπου προϊόντα, ποσοστό 69%, στα οποία είναι σταθερές οι τιμές τους. Αν αθροίσετε όμως την αξία του κάθε καλαθιού, θα δείτε ότι κάθε καλάθι από την κάθε αλυσίδα από εβδομάδα σε εβδομάδα στο σύνολο της αξίας έχει χαμηλότερη τιμή, άρα οι τιμές σε γενικές γραμμές πέφτουν.

Το λέω διότι και η πρωτοβουλία μας αυτή στο Υπουργείο Ανάπτυξης,  δική μου και του κυρίου Παπαθανάση, για να φτιάξουμε το καλάθι του νοικοκυριού ως συνήθως συμβαίνει στην αρχή λοιδορήθηκε. Τι έλεγε η αντιπολίτευση; «Δε θα πιάσει, δεν κάνει δουλειά, είναι μόνο για σόου, ο Γεωργιάδης θα ψάχνει να βρει τα κανάλια”» και ούτω καθεξής.

Τι γίνεται στην πράξη; Στην πράξη βρίσκεις γάλα με 1,09 σε κάποια αλυσίδα, από εκεί που είχε φτάσει 1,70, στην πράξη βρίσκεις μακαρόνια με 0,60 από εκεί που είχε φτάσει το μακαρόνι τα 500 γραμμάρια 1 ευρώ, στην πράξη βρίσκεις κοτόπουλο με 2,90 από εκεί που το κοτόπουλο είχε πάει 4 ευρώ και ούτω καθεξής. ‘Αρα, όσο η αντιπολίτευση χλευάζει και απαξιώνει τόσο εμείς με τη δουλειά μας θα κερδίζουμε χρήματα για τους καταναλωτές».

Καλάθι για τους διαβητικούς

«Ξεκινάμε το καλάθι για τις ειδικές κατηγορίες, πιστεύω σε περίπου δέκα μέρες να είμαστε έτοιμοι να το ανακοινώσουμε, περίπου 15 προϊόντα που θα είναι όχι μόνο για διαβητικούς, για ειδικές κατηγορίες ανθρώπων που έχουν προβλήματα υγείας και που αναγκαστικά πρέπει να αγοράζουν συγκεκριμένα προϊόντα.

Κι επίσης σκεφτόμαστε να δούμε τι θα κάνουμε για το εορταστικό καλάθι της εποχής των εορτών» γνωστοποίησε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Δεν πρόκειται να αφήσουμε τον καταναλωτή ούτε μια εβδομάδα μόνο του, κάθε εβδομάδα θα είμαστε στις αλυσίδες, κάθε εβδομάδα θα πιέζουμε να πέσουν οι τιμές. Εάν κάποια πάει να αυξήσει τις τιμές θα είμαστε εκεί για τον ανάποδο λόγο, δε θα διστάσω να το κάνω, να το ξέρουν αυτό όλοι, εδώ δεν παίζουμε. Εδώ θα γλιτώσουμε χρήματα στους καταναλωτές ο κόσμος να χαλάσει, τέρμα. Λοιπόν το εργαλείο δουλεύει.

Πάνω απ’ όλα όμως, το ξαναλέω, πρέπει να ευχαριστήσω τους καταναλωτές, οι καταναλωτές έκαναν τη διαφορά, εάν οι καταναλωτές δεν ψώνιζαν από το καλάθι οι αλυσίδες δε θα είχαν ρίξει τις τιμές.

Επίσης να πω, επειδή ακούω τα παράπονα για τα ταμπελάκια, από 1η Δεκεμβρίου έχουμε δώσει χρόνο προσαρμογής στις αλυσίδες για να φτιάξουν τα ταμπελάκια και τα ταμπελάκια θα είναι μεγάλα σε σχήμα, αν κι εδώ νομίζω το κατάστημα αυτό έχει μεγάλα σε σχήμα ταμπελάκια, για να μπορεί εύκολα να τα εντοπίζει ο καταναλωτής.

Εν τω μεταξύ στις αλυσίδες έχουμε βάλει κι ένα κριτήριο πόσα επώνυμα προϊόντα περιλαμβάνουν. Δεν θέλουμε να ενθαρρύνουμε να πάει όλη η αγορά μόνο σε ιδιωτική ετικέτα, δε θέλουμε να παρέμβουμε στην ελεύθερη αγορά, ούτε να προκαλέσουμε στρεβλώσεις στην αγορά. Γι’ αυτό και ενθαρρύνουμε στον δείκτη και εκείνες τις αλυσίδες που βάζουν περισσότερα επώνυμα προϊόντα μέσα στο καλάθι και αυτή την εβδομάδα είδαμε σοβαρή διαφορά, αν δείτε τη σύγκριση του πίνακα της περασμένης εβδομάδας και αυτής στο σύνολο των καλαθιών τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν σε αριθμό από ότι ήταν την περασμένη εβδομάδα. ‘Αρα, θα υπάρξει πιστεύω τις επόμενες εβδομάδες μία προσαρμογή και μία πλήρης ας πούμε έτσι ισορρόπηση του σχετικού δείκτη.

Να αναφερθώ ειδικά στο γάλα, θυμάστε ότι είχε πάει η τιμή του στο 1,70. Έπαιρνες γάλα με 1,50, 1,48, 1,68. Σήμερα, λοιπόν, 1,12 το ένα λίτρο γάλα είναι καλή τιμή γιατί το γάλα δέχτηκε  τη μεγαλύτερη πίεση της τιμής προς τα πάνω, άρα το 1,12 σήμερα είναι πραγματικά πάρα πολύ καλή τιμή».

Ο υπουργός υπογράμμισε ότι οι 51 κατηγορίες δεν θα αλλάξουν διότι «άμα ξεχειλώσουν οι κατηγορίες, τότε η δυνατότητα μας να πιέσουμε τις τιμές προς τα κάτω θα μειωθεί. Εμείς θέλουμε να φτιάξουμε έναν χώρο όπου θα συγκρίνονται οι αλυσίδες μεταξύ τους και θα βάζουν τα δυνατά τους για να ρίχνουν τις τιμές κάθε εβδομάδα και να φρενάρει ο πληθωρισμός. Όσο αυξάνεις τον αριθμό, τόσο αυτή η δύναμη μειούται. Όσο έχεις περιχαρακωμένο τον αριθμό, εκεί πέρα μπορείς να κάνεις τη σύγκριση, εκεί πέρα δεν μπορεί να ξεφύγει καμία αλυσίδα.

Έχω πει ότι στην πρώτη αλυσίδα που θα δω ότι αυξάνει τις τιμές θα κάνω την ανάποδη διαφήμιση. Αυτήν την εβδομάδα,  θα το πω για άλλη μια φορά, όλες οι αλυσίδες μείωσαν τις τιμές, θέλω να συγχαρώ μία προς μία όλες τις αλυσίδες…

Όλες οι αλυσίδες έβαλαν πλάτη και για αυτό το λόγο δεν θέλω να πω κάτι κακό για μία αλυσίδα. Διότι πραγματικά οι τιμές που είδαμε αυτήν την εβδομάδα μας δημιούργησαν μεγάλη ευχαρίστηση και χαρά, γιατί ο ανταγωνισμός πράγματι λειτουργεί. Και έχω πει ότι κάθε εβδομάδα θα πηγαίνουμε σε κάποια αλυσίδα που κάνει το κάτι παραπάνω, για να επιβραβεύουμε αυτήν την πολύ μεγάλη προσπάθεια».

Διαβάστε επίσης:

Αισθητά μειωμένο το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Epsilon Net – Εθνική: Πώς έγινε ο «αρραβώνας»