Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανήκει και επίσημα πλέον από χθες ο τίτλος του νικητή για τις δύο μεγάλες οδικές παραχωρήσεις της χώρας μας, καθώς χθες ξεπεράστηκε και το τελευταίο εμπόδιο για την 25 παραχώρηση της Αττικής Οδού που ήταν η προσφυγή της κοινοπραξίας Vinci-Mytilineos, ενώ ανακηρύχθηκε και προτιμητέος επενδυτής για την 35 κατασκευή και λειτουργία του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Πλέον ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιό του προσθέτοντας σε αυτό συνολικά 227,5 χιλιόμετρα δύο σημαντικών οδικών αξόνων και το ανεκτέλεστο του αυξάνεται κατά περίπου 5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μία σημαντική εξέλιξη, η οποια φέρνει όλο και πιο κοντά το στόχο για την επίτευξη του διπλασιασμού των EBITDA της στο 1 δισ. Ευρώ σε ετήσια βάση εντός της επόμενης πενταετίας, όπως είχε αναφερθεί στην παρουσίαση της εισηγμένης στη Morgan Stanley στο Λονδίνο τον περασμένο Νοέμβριο.

1

Επιπλέον με την προσθήκη των παραχωρήσεων αυτών στο χαρτοφυλάκιό της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  εξετάζει ένα πλήθος σεναρίων για την καλύτερη αξιοποίησή του καθώς γίνεται κατανοητή η σημασία του. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από τα μέσα Φεβρουαρίου ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, είχε αναφέρει κατά τη διάρκεια της τελευταίας έκτακτης γενικής συνέλευσης ότι οι παραχωρήσεις αποκτούν μία πολύ μεγάλη διάσταση εντός της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και σαν δραστηριότητα αλλά και ως επενδυμένα κεφάλαια και πρόσθεσε ότι υπάρχουν διάφορες σκέψεις και μελέτες, που θα χρειαστεί αρκετός καιρός για  να ολοκληρωθούν.

Τόνισε ότι κάποια ειλημμένη απόφαση δεν έχει ληφθεί, αλλά πηγές της εταιρείας είχαν δηλώσει ότι υπάρχουν υπό εξέταση σχέδια. Μεταξύ των σχεδίων που εξετάζονται ανήκουν η έκδοση ομολογιακού δανείου, η είσοδος του τομέα των παραχωρήσεων ως spin off στο Χρηματιστήριο, η πώληση μεριδίων από τις παραχωρήσεις σε μεγάλα Fund υποδομών και η είσοδος ομίλων που είχαν υποβάλει προσφορές για τις εν λόγω παραχωρήσεις.

Η μεγάλη μάχη της Κρήτης

Οι προσφορές για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ υποβλήθηκαν τον Μάιο του 2023 και στο διαγωνισμό είχαν κατέβει τρία σχήματα. Το πρώτο ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που δοκίμασε τις ίδιες δυνάμεις της, ενώ προσφορά είχε υποβάλει και η κοινοπραξία Mytilineos-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις καθώς και η τριπλή ελληνογαλλική συμμαχία ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam.

Η μάχη της Κρήτης ήταν αρκετά σφοδρή και βάσει των όσων είχαν διαρρεύσει το έργο απασχόλησε σημαντικά την κυβέρνηση καθώς χρειάστηκε παρέμβαση της προκειμένου να βρεθεί μία συμβιβαστική λύση μεταξύ των δύο φαβορί που ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το σχήμα Mytilineos-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Εν τέλει οι προσφορές άνοιξαν στα τέλη του Ιανουαρίου του 2024 και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε δώσει την καλύτερη προσφορά.

Όπως είχε γράψει το mononews η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε ζητήσει από το Δημόσιο το ποσό των 693 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του οδικού άξονα ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχούσε σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών. Όσον αφορά την κοινοπραξία Mytilineos-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, αυτή είχε «διαβάσει» αρκετά καλά το διαγωνισμό καθώς η πρόταση της ήταν αρκετά κοντά σε αυτή της ΓΕΚ (σ.σ. ζήτησε λίγο περισσότερα για την κατασκευή με όριο τα 700 εκατ. ευρώ ενώ το ποσοστό επιδότησης των διοδίων ανήλθε στο 68%). Από την άλλη το σχήμα  ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam  ανέβηκε πολύ ψηλά με το προτεινόμενο ποσοστό στα σκιώδη διόδια να ανέρχεται στο 95%.

Πλέον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει την πενταετή κατασκευή και την τριαντατοαετή λειτουργία του οδικού άξονα Χανιά-Ηράκλειο μήκους 157,5 χλμ. Για να ξεκινήσει το έργο θα πρέπει η σχετική σύμβαση να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να περάσει από τη Βουλή και να κυρωθεί ως νόμος του κράτους για να υπογραφεί. Εάν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις τότε αυτό είναι αρκετά πιθανό να έχει γίνει εντός του 2024 και το έργο να βρίσκεται στη διάθεση του Ομίλου.

Η χρυσοτόκος όρνιθα της Αττικής Οδού

Η μάχη για τη χρυσοτόκο όρνιθα της Αττικής Οδού ξεκίνησε από το ΤΑΙΠΕΔ στις αρχές του 2022 και χρειάστηκε να περιμένουμε έως το Σεπτέμβριο του 2023 για να μάθουμε τον προτιμητέο επενδυτή. Αυτός ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ήρθε αντιμέτωπη με εξής σχήματα:

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  •  BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E.
  •  MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
  •  VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
  •  ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε την καλύτερη προσφορά (σ.σ. 3,27 δισ. ευρώ), ενώ τη δεύτερη καλύτερη προσφορά υπέβαλε το σχήμα VINCI-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Αυτή ανήλθε στα 3,106 δισ. ευρώ και απείχε ελάχιστα από το ποσό (σ.σ. 600.000 ευρώ) που ζητούσε το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να υπάρξει και δεύτερος γύρος προσφορών μεταξύ των δύο φαβορί.

Η ελληνογαλλική συμμαχία, της οποίας ηγούταν η VINCI, τάραξε τα νερά όταν λίγες ημέρες αργότερα ύστερα από την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ με την προσφυγή της στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Η προσφυγή δεν πέρασε από την Αρχή και στη συνέχεια το σχήμα προσέφυγε στο ΣτΕ με την υπόθεση να εκδικάζεται στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου, ενώ χθες υπήρξε η απορριπτική απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου.

Πλέον, πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες ώστε να ξεκινήσει η 25ετής συντήρηση του οδικού άξονα από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από το φθινόπωρο του 2024 (σ.σ τότε λήγει η υφιστάμενη περίοδος παραχώρησης της κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis). Όπως αναφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ η σύμβαση είναι έτοιμη και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρέπει να παραδώσει ορισμένα δικαιολογητικά για να προχωρήσει η διαδικασία. Ύστερα από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του ΤΑΙΠΕΔ θα ακολουθήσει η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή ως νόμος του κράτους και το οικονομικό κλείσιμο, με τελικό βήμα την εκκίνηση της παραχώρησης.

Διαβάστε επίσης

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Υπογραφή σύμβασης παραχώρησης Εγνατίας Οδού και 3 κάθετων οδικών αξόνων της

Υπ. Υποδομών: Ανακοίνωσε και επίσημα τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προσωρινό ανάδοχο στον ΒΟΑΚ

ΒΟΑΚ: Επίσημα προτιμητέος επενδυτής η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ