Επίσημα κλείνει πλέον ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καθώς την Παρασκευή αναμένεται να υπογραφεί η σχετική σύμβαση μεταξύ του Ταμείου και της Αναδόχου Κοινοπραξίας που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis.

Με αυτό τον τρόπο τελειώνει μία υπόθεση που είχε «τραβήξει» για τουλάχιστον 2,5 έτη, καθώς ολοκληρώθηκε και η τελευταία εκκρεμότητα που είναι η χθεσινή υπογραφή της κοινής απόφασης των υπουργείων Υποδομών και Εθνικής Οικονομίας για την αύξηση των διοδίων από τα 0,02 ευρώ/χλμ στα 0,04 ευρώ.

1

Οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της υπογραφής είχαν ήδη ξεκινήσει καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε δώσει το πράσινο φως για τη σύμβαση από τις αρχές του έτους, ενώ πριν από λίγες ημέρες συστάθηκε η Νέα Εγνατία Οδός, η οποία είναι η εταιρεία διαχείρισης του οδικού άξονα και στο Διοικητικό της Συμβούλιο βρίσκονται 8 μέλη.

Τα έξι εξ αυτών έχουν διοριστεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τα υπόλοιπα δύο από τη γαλλική Egis.

Τα επόμενα βήματα ώστε να φτάσουμε στη λειτουργία του οδικού άξονα από το ελληνογαλλικό μπλοκ, στο οποίο κυριαρχεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 75%, είναι να περάσει η υπογεγραμμένη σύμβαση από τη Βουλή, καθώς ως σύμβαση παραχώρησης πρέπει να κυρωθεί ως νόμος του κράτους.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης με την κοινοπραξία να καταβάλει το ποσό των 1,35 δισ. ευρώ αν και αυτό αναμένεται να καθοριστεί κατά την περίοδο της υπογραφής της σύμβασης καθώς έχουν περάσει περισσότερα δυόμιση χρόνια από την ανάδειξη της κοινοπραξίας ως προτιμητέου επενδυτή και από τότε υπάρχουν επιτοκιακές διακυμάνσεις.

Το παραπάνω εκτιμάται από πηγές πολύ κοντά στη διαδικασία ότι θα γίνει εντός του καλοκαιριού ή τις αρχές του φθινοπώρου και κατά την ίδια περίοδο η κοινοπραξία θα πρέπει να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας της Εγνατίας Οδού κατά 76 εκατ. ευρώ.

Αυτό συμβαίνει καθώς όπως έχει ήδη γράψει το mononews το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της Νέας Εγνατίας Οδού ανέρχεται στα 2,5 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 79,1 εκατ. ευρώ κατά το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης.

Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης αυτής καλείται να το αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (σ.σ. 57,45 εκατ. ευρώ) ως ηγέτης της Κοινοπραξίας αλλά έχει αποκτήσει σημαντική δύναμη πυρός ύστερα από το επιτυχημένο placement το περασμένου Φεβρουαρίου από το οποίο προσκόμισε 79,2 εκατ. ευρώ.

Το επόμενο και τελικό βήμα είναι οι εργασίες παράδοσης του οδικού άξονα, οι οποίες εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η 35ετής περίοδος της παραχώρησης.

Αξίζει να αναφερθεί, δε, ότι υπάρχουν και κάποιες εκκρεμότητες, οι οποίες ωστόσο δεν αφορούν τη συμβασιοποίηση του έργου.

Αυτές είναι η πιστοποίηση των σηράγγων από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου υποδομών, καθώς και το ζήτημα των καρτών απεριόριστων διαδρομών που έχουν δοθεί σε αρκετούς οδηγούς.

Το τελευταίο αποτελεί ένα σημαντικό θέμα για το οποίο θα χρειαστεί η κοινοπραξία να συνομιλήσει με τις αρμόδιες περιφέρειες, καθώς και με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. η οποία διαχειρίζεται μέχρι στιγμής τον οδικό άξονα.

Η πορεία του διαγωνισμού και το έργο

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αφορά στην 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προκηρύχθηκε το Νοέμβριο του 2017 και η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis έδωσε την καλύτερη προσφορά, η οποία ξεπέρασε κατά πολύ αυτή του ανταγωνιστή της που ήταν η συμμαχία Mytilineos-Vinci-ΑΒΑΞ.

Η επικρατούσα κοινοπραξία θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της.

Επίσης, στην παραχώρηση περιλαμβάνεται και μία διετής σύμβαση για έργα συντήρησης του οδικού άξονα που θα ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ, όπως η ανακαίνιση των σηράγγων, η εκ νέου ασφαλτόστρωση και η επισκευή των γεφυρών.

Επιπλέον, προβλέπεται και η κατασκευή 4 ΣΕΑ σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού που ανέρχεται στα 900 χλμ.

Η κοινοπραξία εκτός από τη συμβατική της υποχρέωση έχει έναν  ακόμα λόγο για να επιδιώκει την ταχεία ολοκλήρωση των έργων συντήρησης, καθώς όταν αυτά παραδοθούν θα υπογραφεί νέα ΚΥΑ μεταξύ των δύο υπουργείων προκειμένου η τιμή των διοδίων να διαμορφωθεί στα 0,05 ευρώ/χλμ.

Όσον αφορά την πορεία του διαγωνισμού αυτός πέρασε από τα «σαράντα κύματα», καθώς χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να καταλήξουμε στον προτιμητέο επενδυτή τον Αύγουστο του 2021. Στη συνέχεια χρειάστηκε να περιμένουμε περισσότερο από 2μιση έτη για να φτάσουμε στην ημέρα της υπογραφής.

Οι αρχικοί ενδιαφερόμενοι ήταν εννέα, αλλά μόνο δύο εξ αυτών υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές. Μάλιστα προσφορά ήθελε να υποβάλει και ο Όμιλος Ελλάκτωρ που είχε ενώσει τις δυνάμεις του με τη ROADIS του καναδικού Fund PSP Investments.

Ωστόσο, η τελευταία αποχώρησε από το σχήμα λίγες ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία, με αποτέλεσμα ο Ελλάκτωρ να μην έχει χρόνο να βρει σύμμαχο. Ο Ελλάκτωρ προσέφυγε στο ΣτΕ ώστε να κερδίσει ένα μήνα ώστε να μπορεί να συμμετέχει έστω και αυτόνομα στον διαγωνισμό, αλλά το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή.

Διαβάστε επίσης:

Εγνατία Οδός: «Πράσινο φως» για την αύξηση των διοδίων – Στην τελική ευθεία η υπογραφή από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Προσωρινός ανάδοχος στον ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επίσημο τέλος στη «μάχη της Κρήτης» για το ΒΟΑΚ – Πώς φτάσαμε στην επικράτηση