ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με 76 εκατ. ευρώ στη φαρέτρα της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από το πρόσφατο επιτυχημένο placemenent των 79,2 εκατ. ευρώ θα προχωρήσει μαζί με τη γαλλική EGIS στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου για την εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο ΓΕΜΗ, όπου αναρτήθηκε η σύσταση της εταιρείας που θα έχει διάρκεια 37 ετών, το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας στην οποία συμμετέχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατά 75% και η Egis 25%, ανέρχεται στα 2,5 εκατ. ευρώ και θα χρειαστεί να γίνει σύντομα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 76 εκατ. ευρώ από τους δύο μετόχους.
Αυτή η αύξηση πρέπει να γίνει κατά το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης με το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ τονίζεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο δεν μπορεί είναι μικρότερο των 10 εκατ. ευρώ καθ’ όλη τη διάρκεια της παραχώρησης (σ.σ. δηλαδή για τα επόμενα 35 έτη).
Επιπλέον, στο διοικητικό της συμβούλιο μετέχουν οκτώ μέλη με τα έξι εξ αυτών να προτείνονται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τα υπόλοιπα δύο από την Egis. Πρόεδρός της θα είναι ο Εμμανουήλ Μουστάκας, ο οποίος εργάζεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από το 2003 και από το 2005 δραστηριοποιείται κυρίως στους τομείς της ενέργειας και των παραχωρήσεων, ενώ είναι μέλος του ΔΣ του Ομίλου. Επίσης, είναι μέλος Δ.Σ. συνδεδεμένων εταιρειών του Ομίλου.
Τα επόμενα βήματα για την υπογραφή της σύμβασης και οι εκκρεμότητες
Πρόκειται για μία τυπική αλλά και συνάμα σημαντική εξέλιξη για την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis και του Ελληνικού Δημοσίου για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καθώς έχει ήδη δοθεί η εξουσιοδότηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα για την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής των διοδίων όπως και την ίδρυση του κοινού σχήματος διαχείρισης του οδικού άξονα.
Το μόνο που απομένει πλέον είναι υπογραφεί η σχετική κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών για την αύξηση της τιμής των διοδίων στον οδικό άξονα. Αυτή αρχικά από τα 0,03 ευρώ ανά χλμ θα αυξηθεί στα 0,04 ευρώ ανά χλμ, ενώ στην πορεία θα υπάρξει μία επιπλέον αύξηση στα 0,05 ευρώ ανά χλμ.
Εφόσον γίνουν τα παραπάνω, τότε η σύμβαση θα οδεύσει για κύρωση στη Βουλή και στη συνέχεια θα έχουμε την καταβολή του ποσού των 1,35 δισ. ευρώ για το οικονομικό κλείσιμο.
Εκτιμάται, δε, ότι εντός λίγων μηνών η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis θα αναλάβει και επίσημα τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού, γεγονός που σημαίνει ότι η λειτουργία του οδικού άξονα θα ξεκινήσει εντός του 2024 ύστερα από τρία περίπου χρόνια αναμονής από την ανάδειξη του παραχωρησιούχου από το ΤΑΙΠΕΔ, που είχε τρέξει τον διαγωνισμό.
Αξίζει να αναφερθεί ότι υπάρχουν και μερικές άλλες τυπικές εκκρεμότητες, οι οποίες ωστόσο, δεν εμποδίζουν σημαντικά την υπογραφή της σύμβασης. Η πρώτη είναι η πιστοποίηση των σηράγγων, η οποία θα τρέξει μέσω της αρμόδιας διεύθυνσης του υπουργείου Υποδομών, ενώ πρέπει να λυθεί επίσης και το ζήτημα των καρτών απεριόριστων διαδρομών που έχουν δοθεί σε αρκετούς οδηγούς.
Το τελευταίο αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα για το οποίο θα χρειαστεί η κοινοπραξία να συνομιλήσει με τις αρμόδιες περιφέρειες, καθώς και με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. η οποία διαχειρίζεται μέχρι στιγμής τον οδικό άξονα.
Η πορεία του διαγωνισμού
Ο διαγωνισμός για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το Νοέμβριο του 2017. Η επικρατούσα κοινοπραξία που είναι η ελληνογαλλική συμμαχία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Egis καλείται πλέον να αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της. Επίσης, στην παραχώρηση περιλαμβάνεται και μία διετής σύμβαση για έργα συντήρησης του οδικού άξονα που θα ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ, όπως η ανακαίνιση των σηράγγων, η εκ νέου ασφαλτόστρωση και η επισκευή των γεφυρών. Επιπλέον, προβλέπεται και η κατασκευή 4 ΣΕΑ σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού που ανέρχεται στα 900 χλμ.
Όσον αφορά στην ιστορία του διαγωνισμού, αυτός είχε μερικές μικρές αναταράξεις. Αρχικά, τον Φεβρουάριο του 2018 εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους τα εξής εννέα σχήματα:
1. ANAS International Enterprise S.p.A.
2. ROADIS Transportation Holding S.L.U. – Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε).
3. VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.”
4. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
5. DEUTSCHE INVEST EQUITY PARTNERS GMBH – DIMERA LTD
6. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
7. NORTHERN GREECE CORRIDOR CONSORTIUM” [Intertoll Capital Partners B.V. – AVAX S.A. / Aberdeen European Infrastructure Partners II LP]
8. FREYJA HOLDINGS SARL” [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
9. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ
Τον Μάιο του 2018, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το πράσινο φως για επτά από τα εννέα σχήμα και «έκοψε» τη DEUTSCHE INVEST και την κοινοπραξία του ΑΒΑΞ. Οι τελικές δύο προσφορές υποβλήθηκαν ύστερα από τρία χρόνια, δηλαδή τον Απρίλιο του 2021 και τα τελικά σχήματα ήταν οι συμμαχίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS και VINCI – MYTILINEOS.
Η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – ROADIS αναμενόταν να υποβάλει προσφορά, αλλά η ROADIS του καναδικού Fund PSP Investments αποχώρησε από το σχήμα λίγες ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία, με αποτέλεσμα ο Ελλάκτωρ να μην έχει χρόνο να βρει σύμμαχο. Μάλιστα, ο Ελλάκτωρ είχε προσφύγει τότε στο ΣτΕ ώστε να κερδίσει ένα μήνα ώστε να μπορεί να συμμετέχει έστω και αυτόνομα στον διαγωνισμό, αλλά το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή.
Οι δύο προσφορές αποσφραγίστηκαν τον Ιούλιο του 2021 και το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε βελτιωμένες προσφορές με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis να ανακηρύσσεται ως προτιμητέος επενδυτής στα τέλη Αυγούστου του ίδιου έτους.
Διαβάστε επίσης:
Εγνατία οδός: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat υπέγραψαν συμβάσεις 161 εκατ. ευρώ
Εγνατία Οδός: Τα τελευταία βήματα για την υπογραφή της σύμβασης από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Hellenic Train: Αυτά είναι τα δρομολόγια της Παρασκευής που ακυρώνονται λόγω στάσης εργασίας
- Μπάιντεν για τα μυστηριώδη drone: Το παρακολουθούμε, μην ανησυχείτε
- Γεωργιάδης: Να καταδικαστεί ο Παναγιωτόπουλος για παραβίαση του ΚΟΚ – Παναγιωτόπουλος: Ήμουν έξω από το σπίτι μου
- Galaxy Cosmos Mezz: Με ποσοστό 10,4% η Hellenic Prosperity Master Fund