ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα ερωτήματα για υποτιμητική κερδοσκοπία σε Πειραιώς και Εθνική, η δυνατή ΔΕΗ, τα ανέκδοτα με τις πρόωρες εκλογές, ο Σαμαράς και το μήνυμα Μητσοτάκη, οι οργισμένοι βιομήχανοι και ο παραλογισμός με το σπίτι του γιατρού στη Φιλοθέη
Η χρηματοδότηση του FSRU Αλεξανδρούπολης θα πραγματοποιηθεί με χρήση των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Επιχειρηματικότητα, Ανταγωνιστικότητα, Καινοτομία-ΕΠΑνΕΚ».
Εν τω μεταξύ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, διαρκεί η διαβούλευση της ΡΑΕ σχετικά με τον Κώδικα Διαχείρισης του Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στην περιοχή.
Ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη έχει συμπεριληφθεί εδώ και χρόνια στους καταλόγους των ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI – Project of Common Interest), λόγω της στρατηγικής σημασίας του, καθώς συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης, ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και τον ανταγωνισμό στην περιοχή και υποστηρίζει τη δημιουργία περιφερειακού κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου (Gas Hub).
Τον περασμένο Ιούνιο ενέκρινε η Κομισιόν τη χρηματοδότηση του project από το Ελληνικό Δημόσιο με 166,7 εκατ. ευρώ, κάτι που αποτελεί καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση και ολοκλήρωσή του.
Σε λειτουργία το έργο θα μπει από το 2023, κάνοντας πραγματικότητα το όραμα Δημήτρη Κοπελούζου, να δημιουργήσει μια νέα πύλη εισόδου LNG στη Βόρειο Ελλάδα που θα τροφοδοτεί τα Βαλκάνια και την Ευρώπη αναβαθμίζοντας θέση της χώρας στον ενεργειακό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης.
Το έργο λειτουργεί συμπληρωματικά με τα άλλα υφιστάμενα ή προγραμματισμένα μεγάλα έργα υποδομών φυσικού αερίου στην περιοχή, όπως η διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), o Διαδριατικός Αγωγός φυσικού αερίου (TAP), η διασύνδεση Βουλγαρίας – Σερβίας (IBS), η διασύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας και ο τερματικός σταθμός LNG της Ρεβυθούσας.
Η εμπορική αξία του έργου είναι μεγάλη με δεδομένο ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο κινείται σταθερά αυξητικά καθώς αποτελεί καύσιμο «γέφυρα» στην ενεργειακή μετάβαση, σε μια εποχή που και οι χώρες των Βαλκανίων προσανατολίζονται προς τις πράσινες εναλλακτικές λύσεις και στην παραγωγή ενέργειας από θερμικές μονάδες φυσικού αερίου. Σημειώνεται ότι ο Όμιλος Κοπελούζου επενδύει στις προοπτικές και τη σημασία της Βορείου Ελλάδος και συμμετέχει, μαζί και με την Goldair και τη γαλλική Bollore Transport & Logistics, στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, διεκδικώντας την παραχώρηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ενώ επενδύει και σε νέα ηλεκτροπαραγωγική μονάδα με καύσιμο φυσικό αέριο στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης.
Τα επόμενα βήματα
Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί για την επιλογή προμηθευτών τόσο της πλωτής μονάδας, όσο και των άλλων υποδομών του FSRU, καθώς και των κατασκευαστών για τους αγωγούς και τα χερσαία τμήματα. Με τη λήψη της επενδυτική απόφαση το αργότερο τον Οκτώβριο το έργο μπαίνει σε φάση υλοποίησης. Θα ξεκινήσουν οι λεπτομερείς σχεδιασμοί και οι μελέτες από τους εργολάβους και οι εργασίες πεδίου, και αθ ακολουθήσει η κατασκευαστική φάση που θα ολοκληρωθεί το 2023.
Η Gastrade και οι μέτοχοί της
Η Gastrade είναι η εταιρεία που υλοποιεί το FSRU Αλεξανδρούπολης ενώ στο μετοχικό της σχήμα συμμετέχει η GasLog Cyprus Investments Ltd, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Bulgartransgaz EAD, αλλά και ο ΔΕΣΦΑ, για τον οποίο εκκρεμεί η τυπική ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 20%.
Επίσης έχει υπογραφεί συμφωνία μεταξύ της Gastrade και της NER AD της Β. Μακεδονίας που επιδιώκει να αποκτήσει και αυτή μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο, καθώς και με την AD ESM, που ενδιαφέρεται να δεσμεύσει χωρητικότητα στον Τερματικό Σταθμό σε μακροπρόθεσμη βάση.
Για την ολοκλήρωση του σταθμού η Gastrade θα πραγματοποιήσει επένδυση συνολικού ύψους 380 εκατ. ευρώ. Το FSRU θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., (υποθαλάσσιος αγωγός 24 χλμ και χερσαίος αγωγός 4 χλμ), μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Σερβία και τη Ρουμανία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ είναι σχεδιασμένος ώστε να έχει δυνατότητα προσαρμογής στην αποθήκευση και μεταφορά υδρογόνου, ενώ θα συμβάλει σε ένα καθαρότερο ενεργειακό μείγμα, προωθώντας τη χρήση φυσικού αερίου σε αντικατάσταση του άνθρακα.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σε αχαρτογράφητα νερά οι εταιρείες τεχνολογίας – Ποιοι λένε «Πρώτα η Ευρώπη»
- Χρηματιστήριο: Tι μπορεί να επαναφέρει ακόμα και σήμερα την αγορά, ποια χαρτιά πλήρωσαν την «μήνιν» των πωλητών
- Τα guts των Σαράντη και Φέσσα, γιατί είναι έξαλλοι στο ΜΜ με την Απαλαγάκη, η δωρεά του Πατέρα και οι νέες περιπέτειες των Coustas στις Σπέτσες
- Εύθραυστες ισορροπίες στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας: Οι σύμμαχοι, ο ρόλος του Τραμπ και η αστάθεια στις αγορές