ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παγώνουν τα σχέδια εισόδου της Lariplast στην αγορά των χάρτινων ποτηριών με την κατασκευή νέας μονάδας στη Λάρισα, επένδυσης 10 εκατ. ευρώ, λόγω της ασάφειας που επικρατεί στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, στο οποίο ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει, αν θα απαγορευτούν και τα χάρτινα μαζί με τα πλαστικά ποτήρια και τι… τελικά θα επιτρέπεται να πωλείται στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Γιάννης Τσερέπας, μιλάει στο mononews για τις επιπτώσεις της ασάφειας του θεσμικού πλαισίου στην αγορά, για… τα αντικίνητρα του αναπτυξιακού νόμου, που τελικά δεν ενθαρρύνει τις επενδύσεις, και τα σχέδια ανάπτυξης της γκάμας των προϊόντων της αμερικάνικης εταιρείας από το 2020.
Τι θα κάνετε με την επένδυση που είχατε προαναγγείλει στη Λάρισα για τα χάρτινα ποτήρια; Πιστεύετε ότι τελικά θα απαγορευτούν γενικώς τα πλαστικά;
Αρχικά είχαμε αποφασίσει να παράγουμε χάρτινα ποτήρια, πιστεύοντας ότι ο ευρωπαϊκός νόμος δεν τα θεωρεί το ίδιο με τα πλαστικά. Τώρα όμως δεν είναι τίποτα σίγουρο. Προς το παρόν αποφασίσαμε να παγώσουμε την επένδυση που θα ξεκινούσαμε φέτος, μέχρι να ξεκαθαριστεί τι θα επιτρέπεται και τι θα απαγορεύεται στην ευρωπαϊκή αγορά. Το Φεβρουάριο θα επανεξετάσουμε τα δεδομένα και θα πάρουμε τελικές αποφάσεις.
Υπάρχει ένας πόλεμος μεταξύ της Γαλλίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις νομοθεσίες. Η Γαλλία έχει ψηφίσει νόμο που λέει ξεκάθαρα ότι στα σουπερμάρκετ απαγορεύεται η πώληση πλαστικών μιας χρήσης και τα αντικαθιστά με χάρτινα και βιοδιασπώμενα πλαστικά αλλά δεν τα απαγορεύει στον επαγγελματία της αγοράς HORECA. Ο νόμος αυτός θα είναι σε εφαρμογή από 1/1/20 στη Γαλλία.
Όμως ο ευρωπαϊκός νόμος που έχει προταθεί είναι διαφορετικός. Επιδιώκει να μειώσει συνολικά την κατανάλωση πλαστικού κατά 25% μέχρι το 2025, χωρίς να διαχωρίζει τα πλαστικά από τα χάρτινα ή τα πλαστικά που χρησιμοποιούνται στη λιανική από αυτά της χονδρικής. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το χάρτινο το θεωρεί πλαστικό -επειδή έχει εσωτερική επικάλυψη από πλαστικό- και το απαγορεύει επίσης, και δεν το επιτρέπει ούτε στην αγορά HORECA. Ο κάθε νόμος διαμορφώνει μια εντελώς διαφορετική αγορά και πρέπει να δούμε τι προτείνει ως προϊόντα που επιτρέπονται και κυρίως ποιος νόμος θα επικρατήσει και τι θα απαγορεύει τελικά για να ξεκινήσουμε την επένδυση.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Γαλλίας αρνήθηκε να αλλάξει το νόμο της Γαλλίας, και τώρα δεν ξέρουμε που θα καταλήξει αυτή η διαφωνία. Η Ελλάδα περιμένει τον Ευρωπαϊκό Νόμο για να τον ψηφίσει, ενώ η Ιταλία την προηγούμενη εβδομάδα είπε ότι θα ακολουθήσει το γαλλικό νόμο που διαχωρίζει το χάρτινο από το πλαστικό και τη λιανική από τη χονδρική περιπλέκοντας τα πράγματα. Πρέπει να δούμε τί θα επικρατήσει και παγώνουμε κάθε επένδυση ως τότε.
Η οικολογική τάση έχει μπερδέψει πολύ τα πράγματα και κρατά σε ομηρία τον επιχειρηματικό κόσμο. Σκεφτείτε ότι η Coca Cola αγόρασε τα Costa Coffee για 5,5 δισ. ευρώ που στηρίζεται στο take away και τώρα υπάρχει μια τεράστια ασάφεια για το πόσο θα κοστίζουν τα ποτήρια του take away αύριο, αφού η νομοθεσία ακόμη δεν είναι σαφής. Δυστυχώς στη νομοθεσία συναντιέται η οικονομία με την πολιτική και η πολιτική πολλές φορές είναι ασαφής ή καταργεί χωρίς να προτείνει άλλες λύσεις δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα από αυτά που λύνει.
Η επένδυση -αν αποφασίσετε να γίνει- έχει ενταχθεί σε αναπτυξιακό νόμο για τη χρηματοδότησή της;
Θεωρητικά ναι, αλλά στην πράξη η επιδότηση αυτή μόνο κίνητρο δεν είναι. Κίνητρα για επενδύσεις ουσιαστικά δεν υπάρχουν. Επιδοτήσεις υπάρχουν θεωρητικά, αλλά γίνονται με συμψηφισμό φορολογίας, ο οποίος πραγματοποιείται σε βάθος πενταετίας. Η κυβέρνηση προκειμένου να εισπράξει φόρους καθυστερεί και εγκρίνει την επένδυση μετά από 3 χρόνια και θα την συμψηφίσει μέχρι μια πενταετία αργότερα.
Καθυστερούν επίτηδες γραφειοκρατικά για να καθυστερεί η επένδυση και η επιδότηση έρχεται σαν έκπτωση στο φόρο όταν παρουσιάσεις κέρδη στο μέλλον. Αυτά δεν υπήρχαν πριν από αυτή την κυβέρνηση. Και γίνεται για να φέρουν τις φορολογικές υποχρεώσεις πιο μπροστά και τις πληρωμές από επιδοτήσεις πολύ αργότερα. Το αποτέλεσμα είναι ότι η επιδότηση χάνει το νόημά της, δεν έρχεται όταν τη χρειάζεσαι για να χρηματοδοτήσεις και να αποφασίσεις να προχωρήσεις σε μια επένδυση, και τελικά αποθαρρύνεσαι και δεν την κάνεις.
Έχουμε τρία προγράμματα που έχουν ολοκληρωθεί έχουν γίνει και όλα περιμένουμε κάποτε στο μέλλον να συμψηφιστούν γιατί ο στόχος της πολιτικής αυτής είναι να αποστραγγίζει το κράτος κάθε ρευστότητα αντί να ενισχύει τις επενδύσεις. Ενώ θέλουμε να κάνουμε την επένδυση ,ουσιαστικά πρέπει να τη χρηματοδοτήσουμε μόνοι μας και το 35% της επιδότησης θα το δούμε… σε επτά χρόνια… Γιατί στόχος είναι να εισπράττει το κράτος το φόρο άμεσα για 2-3 χρόνια.
Μετά την εξαγορά στις ΗΠΑ θα προχωρήσετε και σε επενδύσεις;
Ναι, έχουμε σχέδια ανάπτυξης στις ΗΠΑ με πλάνο επενδύσεων για την επέκταση της γκάμας των μονάδων της νέας εταιρείας. Αλλά αυτές τις αποφάσεις θα τις πάρουμε από το 2020.
Lariplast: Τζίρος 29 εκατ. ευρώ το 2018, αλλά 50 εκατ. ευρώ το 2019
Η Lariplast έχει θέση leader στον κλάδο της μιας χρήσης πλαστικών καταναλωτικών προϊόντων για τρόφιμα στην Ελλάδα, κατάφερε, ποντάροντας στην έντονη εξωστρέφειά της, να αυξήσει πάνω από 80% τον κύκλο εργασιών της στην τελευταία, δύσκολη οκταετία της κρίσης. Συγκεκριμένα, από τα 12 εκατ. ευρώ του 2010 η Lariplast ολοκλήρωσε τη χρήση του 2017 με τζίρο 18,8 εκατ. ευρώ ενώ προϊόντα της κατευθύνονται σε 20 χώρες παγκοσμίως και πιο συγκεκριμένα σε Ευρώπη, με μεγαλύτερο πελάτη την Ιταλία, στις ΗΠΑ, στη Μέση Ανατολή (Ισραήλ, Λίβανος) και στη Νότια Αφρική.
Η Lariplast από το 2011 λειτουργεί παραγωγική μονάδα στην πόλη Μαρλ της Βόρειας Γαλλίας και συνολικά οι πωλήσεις του ομίλου σε Γαλλία και Ελλάδα ανήλθαν το 2018 σε 30 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το 2019 τα μεγέθη του ομίλου θα φτάσουν τα 50 εκ. ευρώ από 29 εκατ. ευρώ το 2018 λόγω της ενοποίησης της νέας εταιρείας που θα έχει αποκτήσει στις ΗΠΑ.
Την άνοιξη του 2018 το fund DECA Investments απέκτησε στρατηγική μειοψηφική συμμετοχή, έναντι 5,4 εκατ. ευρώ, με στόχο τη χρηματοδότηση μέρους του επενδυτικού προγράμματος της Lariplast, που περιλαμβάνει παραγωγική επέκταση στις ΗΠΑ. Η ολοκλήρωση της συμφωνίας για την απόκτηση της αμερικάνικης εταιρείας πλαστικών καταναλωτικών προϊόντων για τρόφιμα αναμένεται το επόμενο διάστημα με την ολοκλήρωση του due diligence και το τίμημα θα ανέλθει σε 9 εκατ. ευρώ.
Η αμερικάνικη εταιρεία διατηρεί δύο εργοστάσια, στο Οχάιο και στο Τέξας, και σημειώνει πωλήσεις περίπου 20 εκατ. δολαρίων. Εκτιμάται ότι η συμφωνία θα ολοκληρωθεί εντός του 2019. Οι ΗΠΑ μειώνουν το ρίσκο του κλάδου για την εταιρία, που η τύχη της κρίνεται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που θα διαμορφωθεί τελικά το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ο «εφτάψυχος» Κωνσταντίνος Στέγγος και πόσο μπορεί να αντέξουν τα «πήλινα πόδια» της Τεχνικής Ολυμπιακής
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ξεκινά η μάχη ΟΤΟΕ-τραπεζών για τη νέα κλαδική σύμβαση
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ποια είναι η «θεά» του ΔΝΤ που έχει «τρελάνει» τους Έλληνες υπουργούς (αποκλειστικές φωτό)