ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις επάλξεις βρίσκονται από το πρωί οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς ώστε να διεκδικήσουν τα ευρώ που σκοπεύουν να ξοδέψουν οι καταναλωτές στη Black Friday. Στην προσπάθεια τους μάλιστα να καταφέρουν να προσελκύσουν και αυτούς που δεν πιάνουν και τόσο νωρίς δουλειά δεν είναι λίγοι που προχώρησαν σε διεύρυνση του ωραρίου ενώ αρκετοί επεκτείνουν τις προσφορές τους μέχρι και την Κυριακή.
Τα εμπορικά καταστήματα αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων κινούνται σήμερα στο ρυθμό των μεγάλων εκπτώσεων ενώ μέσα στο παιχνίδι έχουν μπει και οι αλυσίδες ρούχων, επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, τα καταστήματα καλλυντικών τα φαρμακεία αλλά και τα σούπερ μάρκετ, τα οποία κάνουν σήμερα επιπλέον προσφορές σε βασικά είδη τροφίμων.
Στο «χορό» μπαίνει φέτος όμως και η εστίαση με ζαχαροπλαστεία και πιτσαρίες να ρίχνουν τις τιμές στη διάρκεια της ημέρας αυτής, προσπαθώντας να προσελκύσουν πελάτες.
Ως Black Friday ορίζεται η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, εκτός εάν συμπίπτει με την τελευταία ημέρα του μήνα, όποτε μεταφέρεται, όπως φέτος. Όπως επισημαίνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου η Black Friday σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου και δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας. Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
Συμβουλές προς τους καταναλωτές
Να κάνουν έρευνα αγοράς οι καταναλωτές, ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό, συστήνει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη, με αφορμή την υλοποίηση της προωθητικής δράσης «Black Friday».
Η κυρία Κοντογιάννη δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Τυχόν εξωφρενικές προσφορές των ημερών πρέπει να αντιμετωπίζονται με σύνεση και προγραμματισμό. Οι καταναλωτές, πριν ψωνίσουν, πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς, ήδη πριν ξεκινήσει η «Black Friday», ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό. Η διαδικτυακή αναζήτηση μέσα από τις ιστοσελίδες των καταστημάτων είναι χρήσιμο εργαλείο και διευκολύνει τη σύγκριση και τον εντοπισμό της πραγματικής ευκαιρίας. Υπενθυμίζουμε στους καταναλωτές ότι οι πλασματικές προσφορές συνιστούν παραπλανητική εμπορική πρακτική και απαγορεύονται. Παραπλανητική πρακτική συνιστά, επίσης, η αναγραφή και παρουσίαση υψηλών ποσοστών προσφοράς, τα οποία, ενώ παρουσιάζονται ως γενικά ή ό,τι αφορούν ευρείες κατηγορίες ειδών στην πραγματικότητα, καλύπτουν ελάχιστα προϊόντα-“κράχτες”».
Ειδικότερα, «σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την Προστασία του Καταναλωτή κατά τις Προσφορές, τις Εκπτώσεις και τις Προωθητικές ενέργειες, πρέπει να αναγράφονται η αρχική και η μειωμένη τιμή των προϊόντων που πωλούνται σε προσφορά και, προαιρετικά, το ποσοστό της μείωσης. Κατά κανόνα, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών, των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Προσοχή σε εκείνα τα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και στα προφίλ που πωλούν προϊόντα στα social media, χωρίς να αναφέρουν πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (πλήρης εταιρική επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση, σταθερό τηλέφωνο, αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ, e- mail), είτε εδρεύουν στην Ελλάδα είτε σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. Δεν είναι πάντοτε αξιόπιστα.Συμβουλεύουμε, επίσης, τους καταναλωτές να κρατούν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία των συναλλαγών τους για να μπορέσουν να ασκήσουν τα δικαιώματά τους έναντι του προμηθευτή, αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα. Διευκρινίζουμε ότι, και κατά την περίοδο των προσφορών, τα δικαιώματα των καταναλωτών εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο».