Με μία εκκρεμότητα, η οποία ωστόσο αποτελεί «αμαρτία» της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, θα κλείσει ο κύκλος της ηγεσίας του υπουργείου υποδομών και μεταφορών για την τετραετία 2019-2023, καθώς εδώ και έξι χρόνια το ελληνικό δημόσιο δεν έχει καταβάλει αποζημιώσεις 27,5 εκατ. Ευρώ στη Fraport για έργα που χρειάστηκε να γίνουν στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που ξεκίνησε να διαχειρίζεται η εταιρία από το 2017.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου υποδομών το ζήτημα της αποζημίωσης έχει μείνει μετέωρο, καθώς μόνο ο υπουργός μπορεί να αποφασίσει εάν το δημόσιο θα καταφύγει σε διαιτησία ή εάν θα καταβάλει το ποσό που έχει τελικά επιδικαστεί.

Εν τούτοις, με τις εκλογές να διεξάγονται σήμερα, δεν είναι εφικτό να δοθεί λύση, ενώ για να ληφθεί η σχετική απόφαση θα πρέπει να έχει οριστεί ο νέος υπουργός υποδομών και μεταφορών. Μάλιστα, για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, αυτός δε θα πρέπει να είναι υπηρεσιακός.

Επομένως, εάν δεν υπάρξει λαϊκή ετυμηγορία μέσω αυτοδυναμίας από την πρώτη κάλπη ή εάν δε σχηματιστεί κυβέρνηση συνεργασίας, καθώς και αν διεξαχθούν δεύτερες εκλογές τον Ιούλιο, τότε το θέμα παίρνει παράταση τουλάχιστον έως το φθινόπωρο καθώς ο νέος υπουργός θα πρέπει να έχει ενημερωθεί για το χαρτοφυλάκιό του.

Το χρονικό της αποζημίωσης

Το χρονικό της αποζημίωσης που διεκδικεί η Fraport Greece ξεκινά από τον Απρίλιο του 2017, οταν η θυγατρική της γερμανικής εταιρείας είχε προσφύγει σε διαιτησία κατά του ελληνικού Δημοσίου. Πιο συγκεκριμένα, η Fraport επικαλούταν το γεγονός ότι έπρεπε να προχωρήσει σε αναγκαίες εργασίες στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς τα παρέλαβε σε άσχημη κατάσταση.

Αυτές προέκυψαν στο «κενό» διάστημα του ενός περίπου χρόνου που υπήρξε μεταξύ της υπογραφής της σύμβασης (σ.σ. Το Μάιο του 2016) και της παραλαβής των αεροδρομίων (σ.σ. Τον Απρίλιο του 2017). Μάλιστα η Fraport Greece  διεκδικούσε αποζημίωση 75 εκατ. ευρώ.

Στη συνέχεια, το υπουργείο υποδομών ανέθεσε το ζήτημα στην αρμόδια επιτροπή, η οποία ήταν η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών (ΕΕΤΔ) που επιδίκασε το ποσό των 27,5 εκατ. Ευρώ ως αποζημίωση για τη Fraport.

Το ελληνικό δημόσιο δε σταμάτησε εκεί και προσέφυγε στη διεθνή διαιτησία, δηλαδή το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), το οποίο και αποφάσισε ότι κακώς επιδικάστηκε από την Επιτροπή η αποζημίωση των 27,5 εκατ. Ευρώ, αλλά άφησε ένα “παραθυράκι” για τη θυγατρική της γερμανικής εταιρείας .

Εν ολίγοις, το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο έκανε εν μέρει αποδέκτες τις προσφυγές του ελληνικού δημοσίου ενώ αποφάσισε ότι η Fraport Greece θα μπορούσε να προσκομίσει τα τιμολόγια για τις εργασίες συντήρησης και αντικατάστασης εξοπλισμού στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, προκειμένου να λάβει τις αποζημιώσεις.