Με στόχο την επιστροφή στην κερδοφορία, μετά από χρόνια ζημιογόνων χρήσεων, η ΕΖΑ αλλάζει στρατηγική. Περιορίζει την παραγωγή μπύρας κάτω από τις 200 χιλιάδες εκατόλιτρα, εντασσόμενη στο καθεστώς της μικροζυθοποιίας, κάτι που της εξασφαλίζει χαμηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Παράλληλα, στρέφεται σε προϊόντα με υψηλότερα περιθώρια κέρδους, πετυχαίνοντας το 2024 βελτίωση στα οικονομικά της μεγέθη, με αυξημένη λειτουργική κερδοφορία και περιορισμό των ζημιών.

1

Όπως επεσήμαναν χθες τα στελέχη της εταιρείας σε δημοσιογραφική συνάντηση, κρίσιμο ρόλο στην πορεία της ΕΖΑ έχει η νέα κεφαλαιακή ένεση ύψους 7 εκατ. ευρώ από τους μετόχους, μέρος της οποίας θα κατευθυνθεί στη μείωση του δανεισμού. Με αυτόν τον τρόπο, η εταιρεία επιδιώκει να περιορίσει το χρηματοοικονομικό κόστος, το οποίο μόνο πέρυσι διαμορφώθηκε στα 2,4 εκατ. ευρώ, ποσό σχεδόν αντίστοιχο με τα EBITDA της χρήσης, που ανήλθαν σε 2,8 εκατ. ευρώ.

Νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 7 εκατ. ευρώ

Ο δανεισμός, από 27 εκατ. ευρώ το 2022, μειώθηκε στα 22,6 εκατ. ευρώ το 2023 και διαμορφώθηκε στα 19,8 εκατ. ευρώ το 2024. Μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, το ποσοστό του Diorama I διαμορφώνεται λίγο πάνω από 41%, ενώ κοντά στο 41% κινείται και το ποσοστό του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Αντίθετα, το ποσοστό του Θανάση Συριανού περιορίστηκε στο 16%.

Βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας

Όπως επεσήμανε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΖΑ, Νικήτας Ασπιώτης, η νέα στρατηγική και το αναθεωρημένο μείγμα παραγωγής και εμπορικής πολιτικής οδήγησαν την εταιρεία το 2024 σε βελτίωση των βασικών της μεγεθών. Το μεικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 7%, φτάνοντας τα 13 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA ενισχύθηκαν στα 2,8 εκατ. ευρώ από 1,8 εκατ. ευρώ το 2023.

Ο τζίρος της ΕΖΑ το 2024 διαμορφώθηκε στα 29 εκατ. ευρώ, έναντι 31,5 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά, καθώς η εταιρεία προχώρησε σε περιορισμό της παραγωγής, στοχεύοντας να παραμείνει κάτω από το όριο των 200.000 εκατόλιτρων, ώστε να επωφεληθεί από μειωμένο ΕΦΚ. Αν και το εργοστάσιο της Αταλάντης έχει δυνατότητα παραγωγής έως και 800.000 εκατόλιτρα, η διοίκηση επέλεξε να «κόψει» όγκους για φορολογικούς λόγους, αποφεύγοντας μια επιπλέον επιβάρυνση περίπου 12,5 εκατ. ευρώ, η οποία θα προέκυπτε αν η παραγωγή έπιανε τα 300.000 εκατόλιτρα.

Έμφαση στις premium συσκευασίες

Παράλληλα, ενίσχυση στην κερδοφορία έφεραν οι πωλήσεις premium συσκευασιών, όπως το βαρέλι και το γυάλινο μπουκάλι, που κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό αύξησης.

Στο καθαρά οικονομικό αποτύπωμα της χρονιάς, οι ζημιές προ φόρων περιορίστηκαν στα 2,5 εκατ. ευρώ, από 3,5 εκατ. ευρώ το 2023, δείχνοντας τις πρώτες ενδείξεις σταθεροποίησης. Προτεραιότητα για τη διοίκηση αποτελεί η επιστροφή σε θετικό EBITDA και ελεύθερες ταμειακές ροές μέσα στο προσεχές διάστημα, με ορίζοντα επιστροφής στην κερδοφορία το 2026.

Πάντως απαντώντας ο κ. Ασπιώτης σε ερώτηση για πιθανή πώληση της εταιρείας, θέμα που παραμένει ανοιχτό για το Diorama και τους υπόλοιπους μετόχους, ο ίδιος ξεκαθάρισε πως πρόκειται για στρατηγική απόφαση των μετόχων και όχι αντικείμενο της διοίκησης.

Από Horeca το 75% των πωλήσεων

Όσον αφορά το εμπορικό σκέλος, περίπου το 75% των πωλήσεων της ΕΖΑ προέρχεται από σούπερ μάρκετ και μικρά σημεία λιανικής, ενώ το υπόλοιπο 25% αφορά την αγορά HoReCa (ξενοδοχεία και εστίαση).

Στο πλαίσιο της διεύρυνσης της γκάμας της, η εταιρεία λάνσαρε δύο νέες ετικέτες Pils Hellas, τη Radler και την Pils Hellas 0.0, ενισχύοντας την παρουσία της στην κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ, που σήμερα καλύπτει μόλις το 3% της συνολικής αγοράς, αλλά εμφανίζει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Επιπλέον, μέσα στο 2024 η ΕΖΑ ενίσχυσε το χαρτοφυλάκιό της με την εξαγορά της μπύρας Πειραϊκή, την οποία απέκτησε μέσω πλειστηριασμού.

Η μέση κατά κεφαλήν κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα υπολογίζεται σήμερα στα 30 λίτρα ετησίως, με θετικές προοπτικές για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τον κ. Ασπιώτη.

Διαβάστε επίσης

Πώς στήνονται οι τιμές στην αγορά – Τι αποκαλύπτει απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα βρεφικά είδη

Σούπερ μάρκετ: Ξοδέψαμε 350 εκατ. ευρώ για καφέ – Ο κίνδυνος για νέο γύρο ανατιμήσεων

Lidl: Ετσι έλυσε τον γρίφο της έλλειψης προσωπικού η αλυσίδα σούπερ μάρκετ