ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τσουνάμι προβλημάτων φέρνει το πρώτο τρίμηνο του 2022 στις βιομηχανίες Μέσης Τάσης, που πλέον είναι αντιμέτωπες με τις συνέπειες που δημιουργεί το αυξημένο ενεργειακό κόστος. Χωρίς να μπορούν να μετακυλήσουν στα προϊόντα τους το αυξημένο κόστος αφού η ζήτηση μειώνεται, έχουν να πληρώσουν υψηλά τιμολόγια ρεύματος και δεν έχουν καμιά ορατότητα για τους επόμενους μήνες. Η συσσώρευση χρεών στους προμηθευτές και η μείωση παραγωγής είναι οι πρώτες άμεσες συνέπειες ενώ αν η κατάσταση συνεχιστεί εντείνονται οι φόβοι για λουκέτα.
Τους κινδύνους αυτούς επεσήμανε χθες στη συνάντησή του με τον υπουργό Ενέργειας Κώστα Σκρέκα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιά (ΣΒΑΠ) κ. Δημήτρης Μαθιός. Τόνισε, ότι οι ελληνικές βιομηχανίες και βιοτεχνίες αναγκάζονται να περιορίσουν ή και να κλείσουν προσωρινά τις εγκαταστάσεις τους, ενώ επηρεάζεται σημαντικά η ανταγωνιστικότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές καθώς το ενεργειακό κόστος αποτελεί υψηλό μερίδιο του κόστους παραγωγής και δραστηριότητάς τους. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι οι πιο εκτεθειμένες στις δραματικές αυξήσεις των τιμών του ρεύματος και του φυσικού αερίου.
Μεταξύ των προτάσεων που κατέθεσε στον υπουργό ήταν η εφαρμογή και στη Μέση Τάση ανάλογων συμβάσεων με αυτές που δόθηκαν στην Υψηλή Τάση, Επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην Ηλεκτρική Ενέργεια και στο Φυσικό Αέριο, η δημιουργία ενός τύπου αφορολόγητου αποθεματικού στις επιχειρήσεις, ειδικά για την αντιμετώπιση αυτών των έκτακτων καταστάσεων, η παροχή δυνατότητας στις επιχειρήσεις αποπληρωμής των λογαριασμών σε έξι μήνες και μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων αντίστοιχα με αυτά που εφάρμοσαν με ορατή ελάφρυνση άλλες χώρες του Νότου όπως η Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία
Ο Ευρυπίδης Δοντάς, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Επίλεκτος, και πρώην Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, περιγράφει στο mononews.gr το αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει οι βιομηχανίες μέσης τάσης αλλά και την αδιάφορη στάση της κυβέρνησης.
Όπως αναφέρει, “είχαμε ενημερώσει τον υπουργό Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα πριν ένα μήνα, ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα δούμε τις πρώτες συνέπειες. Και ήδη τα μηνύματα από την αγορά είναι ανησυχητικά. Οι βιομηχανίες δεν μπορούν να μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος γιατί η ζήτηση είναι μειωμένη, τα τιμολόγια ρεύματος για το Δεκέμβριο είναι τετραπλάσια από πέρσι και πολλές βιομηχανίες δε θα μπορούν να τα πληρώσουν”.
Σημειώνει, ότι σε σχέση με πέρσι οι βιομηχανίες δεν έχουν ότι τη Διακοψιμότητα ούτε την αντιστάθμιση των δικαιωμάτων ρύπων και αν συνυπολογιστεί και η έλλειψη αυτών των δύο εσόδων, τότε το κόστος φέτος είναι 6πλάσιο από πέρσι. Εντοπίζει επίσης πρόβλημα στη ζήτηση, τονίζοντας, ότι ο ρυθμός ανάπτυξης 6-7% που εμφανίζεται ενέχει και το ποσοστό του πληθωρισμού. Μετά την ύφεση 10% που είχαμε πέρσι η πραγματική ανάπτυξη δεν είναι πάνω από 2% αφού πλέον έχει αυξηθεί ο πληθωρισμός. Με τόσο ισχνή ανάπτυξη δε γίνεται να μετακυλήσουμε την αύξηση του ενεργειακού κόστους γιατί δε θα υπάρξουν πωλήσεις.
“Οι εταιρείες προμήθειας δε θα μπορούν να εισπράξουν από τον Ιανουάριο το ρεύμα που καταναλώθηκε και σύντομα ο ένας μήνας πίστωσης που ήδη δίνουν δεν θα είναι αρκετός”, σημειώνει ο κ. Δοντάς.
Ο κ. Δοντάς, τονίζει την ανάγκη το υπουργείο να στηρίξει τη βιομηχανία Μέσης Τάσης, βρίσκοντας τον τρόπο ώστε να μειωθεί το υπερβολικό ενεργειακό κόστος, είτε με σταθερά προσιτά συμβόλαια όπως γίνεται στη βιομηχανία Υψηλής Τάσης, είτε αποφασίζοντας να πληρώνει η Μέση Τάση το κόστος παραγωγής ενέργειας των υδροηλεκτρικών και όχι την χρηματιστηριακή τιμή που διαμορφώνεται πολύ υψηλότερα. Όπως εξηγεί ανάλογη απόφαση έλαβαν οι κυβερνήσεις της Ιταλίας, Ισπανίας και της Πορτογαλίας για να στηρίξουν τη βιομηχανία τους.
Το Υπόμνημα του ΣΒΑΠ με τις προτάσεις – λύσεις για το ενεργειακό κόστος
Ο κ. Μαθιός παρέδωσε υπόμνημα με τις θέσεις του ΣΒΑΠ για τις βιομηχανίες στο οποίο αναλύεται η όλη κατάσταση και προτείνονται οι παρακάτω λύσεις ενόψει της διαμόρφωσης μέτρων παρέμβασης της κυβέρνησης:
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης, προτείνουμε τα παρακάτω 7 μέτρα και σας καλούμε για την άμεση αξιολόγηση, συζήτηση και εφαρμογή τους:
- Προστασία των καταναλωτών Μέσης Τάσης (ΜΤ) από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) με παροχή δυνατότητας για επιλογή τιμολογίου (σταθερό για 1-2 έτη, κυμαινόμενο με ανώτατο πλαφόν ή ανοικτό), ώστε να περιοριστεί η απόλυτη εξάρτηση από τη χρηματιστηριακή τιμή ενέργειας. Δυνατότητα σύναψης ειδικής τιμής για τους καταναλωτές ΜΤ και ιδιαίτερα για τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις με τους παρόχους Ηλεκτρικής Ενέργειας (ανάλογα με το ενεργειακό προφίλ, το ύψος κατανάλωσης, τη συνεχή και σταθερή κατανάλωση κ.λπ. και εφαρμογή μπόνους εκπτώσεων), να εφαρμοσθεί ό,τι γίνεται και στους καταναλωτές υψηλής τάσης (ΥΤ), εφαρμογή της αρχής ίσης μεταχείρισης καταναλωτών ΜΤ & ΥΤ με κοινά κριτήρια.
Αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης, σήμερα η τιμή υπολογίζεται με τον μηχανισμό της επόμενης μέρας και βασίζεται στη μεταβολή των τιμών του ΦΑ. Με αυτό τον μηχανισμό και δεδομένου ότι δεν υπάρχουν αποθέματα ασφάλειας, οι ημερήσιες μεταβολές είναι μεγάλες και μεταφέρονται στην κατανάλωση.
Τη σύναψη μεσοπρόθεσμων συμβάσεων των επιχειρήσεων MT με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, με βάση το μέσο συνολικό κόστος ενέργειας και με πρόβλεψη ασφαλίστρου κινδύνου έναντι ακραίων διακυμάνσεων των χρηματιστηριακών τιμών.
- Αφαίρεση -και όχι αναστολή- της χρέωσης υπέρ των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) & του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) για τις επιχειρήσεις ΜΤ:
α. Το τιμολόγιο των ΑΠΕ δεν αντιστοιχεί στο μικρότερο κόστος που έχουν. Τα υπερβάλλοντα έσοδα των ΑΠΕ πρέπει να διανεμηθούν, ώστε να μειωθεί η τιμή της ενέργειας.
β. Με την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών να έχει ολοκληρωθεί κατά ένα μεγάλο και ικανοποιητικό ποσοστό μέχρι σήμερα, υποχωρούν οι χρεώσεις ΥΚΩ που επιβάρυναν τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας. Η εξοικονόμηση από τα έργα που υλοποιήθηκαν την τελευταία τριετία αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ και αναμένεται να προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ μέχρι το 2030. Αυτό το αποθεματικό να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις ΜΤ.
γ. Δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ για το σύνολο των επιχειρήσεων, με την κατανάλωση να εισάγεται ως κριτήριο επιλεξιμότητας, ώστε να επιτρέπεται η ένταξη ενεργοβόρων επιχειρήσεων ΜΤ.
δ. Οι επιχειρήσεις ΜΤ που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μέσω φωτοβολταϊκών αλλά και αυτές που έχουν μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα να μη χρεώνονται με ΕΤΜΕΑΡ.
- Επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην Ηλεκτρική Ενέργεια και στο Φυσικό Αέριο:
α. Για τις επιχειρήσεις με αμιγώς εξαγωγικό προφίλ να επιστρέφεται ο ΕΦΚ συναρτήσει της αξίας των εξαγωγών τους, όπως ακριβώς γίνεται και με το πετρέλαιο. Ειδικά για τις ενεργοβόρες εξαγωγικές επιχειρήσεις που η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο αποτελούν μεγάλο μερίδιο του κόστους παραγωγής τους, ο ΕΦΚ αποτελεί αντίστοιχα σημαντικό μέρος του λογαριασμού της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου.
β. Η χρέωση του ΕΦΚ στην ηλεκτρική ενέργεια και στο φυσικό αέριο να γίνεται με βάση τους ελάχιστους δείκτες που ορίζει η αντίστοιχη οδηγία της ΕΕ.
- Net Metering – η λύση στις αυξήσεις ρεύματος. Θα αποτελέσει όντως λύση με:
α. Αξιοποίηση από τα αρμόδια Υπουργεία σε συνεργασία με τις Περιφέρειες όλων των διαθέσιμων πόρων και των χρηματοδοτικών μέσων που διατίθενται από την ΕΕ για επιδότηση των επιχειρήσεων ΜΤ για επενδύσεις σε ΑΠΕ.
β. Απλοποίηση των αδειοδοτήσεων των φωτοβολταϊκών μέσω fast track διαδικασιών.
γ. Εφαρμογή του Virtual Net Metering για τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις ΜΤ, που το μέγεθος της κατανάλωσης τους αλλά και η γεωγραφική θέση που είναι εγκατεστημένες, τις δεσμεύουν και δεν καθιστούν πραγματοποιήσιμη την εφαρμογή του Net Metering με τις σημερινές ισχύουσες διατάξεις και κανονισμούς.
Π.χ. μία ενεργοβόρα βιομηχανία ΜΤ με εγκατεστημένη ισχύ 4 MWh, για να μπορέσει να εφαρμόσει το Net Metering χρειάζεται θεωρητικά έκταση 50 στρεμμάτων για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γη που πρέπει να βρίσκεται είτε στο ίδιο οικόπεδο είτε σε όμορο. Είναι πρακτικά αδύνατον αυτή η μεγάλη έκταση να υπάρχει δίπλα σε ενεργοβόρες επιχειρήσεις ΜΤ, πόσο ακόμα και να πληροί η έκταση αυτή τις προδιαγραφές για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών (χρήση γης, κλίση, προσανατολισμός κ.λπ.).
δ. Βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών των δικτύων που αυτή τη στιγμή δεν επαρκούν για να υποδεχθούν τις εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών που πρόκειται να λειτουργήσουν.
- Δημιουργία ενός τύπου αφορολόγητου αποθεματικού στις επιχειρήσεις, ειδικά για την αντιμετώπιση αυτών των έκτακτων καταστάσεων.
- Την παροχή δυνατότητας στις επιχειρήσεις για αποπληρωμή των λογαριασμών που έχουν ήδη εκδοθεί με τις αυξημένες τιμές από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, σε διάστημα έξι μηνών, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η ήδη επιβαρυμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
- Άμεση εφαρμογή των μέτρων κατά της αύξησης της ηλεκτρικής ενέργειας και στήριξης των επιχειρήσεων αντίστοιχα με αυτά που εφάρμοσαν με ορατή ελάφρυνση άλλες χώρες του Νότου όπως η Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου
- ΔΕΗ: Γιατί οι αναλυτές την τοποθετούν στις κορυφαίες επιλογές τους το 2025
- FT: Γιατί το Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη
- FT-Σύμβουλοι Τραμπ: Αποχώρηση από τον ΠΟΥ «από την πρώτη μέρα»