ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ανάδειξη της Ελλάδας σε στρατηγική, γεωπολιτική και εμπορική πύλη προς την Ευρώπη για την Ινδία, την πολυπληθέστερη χώρα σε κατοίκους και μια από τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, δημιουργεί μια επένδυση της χώρας μας στο παρόν και το μέλλον.
Το γεγονός αυτό, άλλωστε, επισφραγίζεται με την ανταπόδοση της επίσημης επίσκεψης στην Ινδία του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που προσέλαβε ιδιαίτερης σημασίας για τις σχέσεις Ελλάδας-Ινδίας.
Η αναθέρμανση μιας ιστορικής σχέσης και η αναβάθμιση μιας στρατηγικής σημασίας συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών αποτελεί ορόσημο και επιβεβαιώνει τη βούληση και των δύο πλευρών να επανεκκινήσουν, να διευρύνουν και να εδραιώσουν τις Eλληνο-Iνδικές σχέσεις στο ανώτατο επίπεδο.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ινδίας στην Ελλάδα, από το 2022, στήριξε και στηρίζει κάθε προσπάθεια, με στόχο μια ευρύτερη διμερή, εμπορική και οικονομική συνεργασία της Ελλάδας με την Ινδία, καθώς θεωρεί ότι το φάσμα, όπως και οι προοπτικές της συνεργασίας και των συνεργειών είναι ευρύτατο. Τα μνημόνια συνεργασίας που υπεγράφησαν αποτελούν ένα ακόμη θετικό βήμα προς την επίτευξη του διττού στόχου της προσέλκυσης επενδύσεων στην Ελλάδα, καθώς η ινδική οικονομία αναπτύσσεται ταχύτατα τα τελευταία χρόνια, και της ανάπτυξης των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων σε μια τεράστια αγορά. Η Ινδία είναι η πέμπτη οικονομία του πλανήτη και η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο, με 1,43 δις πληθυσμό, ξεπερνώντας, για πρώτη φορά, την Κίνα.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και τον συνημμένο πίνακα*, οι διμερείς εμπορικές σχέσεις εμφάνισαν σημαντική αύξηση, ιδιαίτερα των ελληνικών εξαγωγών προς την Ινδία την διετία 2022-2023, με 1,58 δις δολάρια ΗΠΑ, οι οποίες μπορούν να διπλασιαστούν μέχρι το 2030. Δεν πρέπει, επίσης, να μας διαφεύγει το γεγονός ότι απευθυνόμαστε σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία δεδομένου ότι, το πρώτο τρίμηνο του 2023, το ΑΕΠ της Ινδίας αυξήθηκε σε 3,7 τρις δολάρια ΗΠΑ στα υψηλότερα των προβλέψεων επίπεδα, κατά 6,1% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022 και έναντι 4,5% και 4,8% αυξήσεων του ΑΕΠ των αμέσως προηγουμένων τριμήνων, με συνέπεια, η οικονομία της Ινδίας να αναπτυχθεί με ρυθμό 7,2% και με το δημοσιονομικό έτος 2022-2023 να κλείνει υψηλότερα από το 7% της αρχικής πρόβλεψης.
Τα κύρια είδη εξαγωγής από την Ινδία στην Ελλάδα είναι το αλουμίνιο, τα οργανικά χημικά, ψάρια, σίδερο και ατσάλι, πλαστική ύλη, κλωστοϋφαντουργικά είδη, βρώσιμα φρούτα και ξηροί καρποί, εσπεριδοειδή, κρεμμύδια, σουσάμι, μπαχαρικά, καφές, τσάι, καρύδια, κάσιους, ηλεκτρικά μηχανήματα, εξοπλισμός και ανταλλακτικά, λέβητες, μηχανήματα και μηχανικές συσκευές, ένδυση και αξεσουάρ ένδυσης, οπτικά, ιατρικά και χειρουργικά όργανα, αυτοκίνητα και εξαρτήματα αυτοκινήτων, χαλιά και άλλες επενδύσεις δαπέδου, χαρτί και χαρτόνι, δερμάτινα είδη και τσάντες. Τα κύρια είδη εισαγωγής από την Ελλάδα είναι το φύλλο αλουμινίου, ορυκτά καύσιμα, ορυκτέλαια και προϊόντα απόσταξης, θείο, ασβέστη και τσιμέντο, πυρηνικοί αντιδραστήρες, λέβητες, μηχανήματα και μηχανικές συσκευές, βαμβάκι, χημικά προϊόντα, βρώσιμα φρούτα και ξηροί καρποί, εσπεριδοειδή, πεπόνια, ακτινίδια, θραύσματα χαλκού, ηλεκτρικά μηχανήματα και εξοπλισμός, οικοδομικές πέτρες, μάρμαρο, πλοία, βάρκες και πλωτές κατασκευές.
Η ελληνική επιχειρηματικότητα, με την καθολική υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών και με τη σημαντική βοήθεια του οργανισμού Enterprise Greece, πρέπει να εστιάσει στην εντατικοποίηση των επαφών ελληνικών και ινδικών επιχειρήσεων, ώστε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη παρουσία ινδικών επενδυτικών ομίλων στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στους τομείς των υποδομών, της υψηλής τεχνολογίας, των ΑΠΕ, του τουρισμού, αλλά και να ενισχύσει, αντίστοιχα, την παρουσία ελληνικών εταιρειών στην Ινδία, ιδιαίτερα στους τομείς του εμπορίου, της βιομηχανίας τροφίμων, φαρμάκων, και, βεβαίως, της ισχυρής παγκοσμίως ναυτιλίας μας. Η επίσημη πρόσκληση του Ινδού πρωθυπουργού, Narendra Modi, στον ομόλογό του Κυριάκο Μητσοτάκη, ως κεντρικό ομιλητή στο «9th Raisina Dialogue 2024», σε συνδυασμό με την παρουσία του Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, καθώς και του υφυπουργού Κώστα Φραγκογιάννη με την πρόεδρο του EG, Μάιρας Μυρογιάννη, ανέδειξαν τη σημασία και το κύρος των 60 ελληνικών επιχειρήσεων και φορέων που συμμετείχαν στην αποστολή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα μείωσε το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ινδίας κατά, 6,7% και 4,89% αντίστοιχα, με τις Ινδικές εξαγωγικές επιχειρήσεις να ανησυχούν ότι εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί. Δεδομένου ότι τα πλοία κάνουν τον περίπλου της Αφρικής κατευθυνόμενα προς την Ευρώπη και οι αυξημένες τιμές διαμετακόμισης ώθησαν τους Ινδούς εξαγωγείς να συγκρατήσουν περίπου το 25% των εξερχόμενων φορτίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα. Η αναγκαστική «αποφυγή» του Σουέζ κοστίζει στην Ινδία εξίσου ακριβά με την Ευρώπη και πλήττει το Ινδικό εξαγωγικό εμπόριο, που δείχνει μία δυναμική και προσπαθεί να διατηρηθεί ακόμα και με οδικές μεταφορές.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς χαιρέτισε το ενδιαφέρον της Ινδίας να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά, ως βασική πύλη διέλευσης των εμπορευματικών ροών προς την Ε.Ε., που καταδεικνύει για μια ακόμη φορά τον στρατηγικό ρόλο του Πειραιά και τη γεωπολιτική σημασία του στο πεδίο της διαμόρφωσης των θαλάσσιων εμπορευματικών ροών από και προς την Ευρώπη. Το Ε.Β.Ε.Π., έχοντας ως επιχειρήσεις-μέλη του, μεγάλες εταιρίες του τομέα των Logistics, προτείνει στο πλαίσιο της ανάπτυξης των διμερών εμπορικών σχέσεων, πέραν του λιμένα του Πειραιά, τη χρήση και άλλων περιφερειακών λιμανιών, αλλά και την αξιοποίηση ενός «αεροδρομίου-cargo» στην Ελληνική επικράτεια, ως hub, για τα εξαγόμενα προς την Ευρώπη ινδικά προϊόντα, καθώς και την μετέπειτα μεταποίηση και πιστοποίηση τους σε επιχειρηματικά πάρκα στον ευρύτερο χώρο των εμπορικών λιμένων και αεροδρομίων.
Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά:
«Η αναθέρμανση μιας ιστορικής σχέσης και η αναβάθμιση μιας στρατηγικής σημασίας συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών ανοίγει νέους ορίζοντες, τους οποίους ατενίζουμε με αισιοδοξία, για την περαιτέρω αναβάθμιση των διμερών εμπορικών σχέσεων. Ελλάδα και Ινδία είναι δύο χώρες στις οποίες αναβιώνει ο ναυπηγικός τομέας, σε μία χρονική συγκυρία όπου η χωρητικότητα των ναυπηγείων στην Ασία αντιμετωπίζει, επί του παρόντος, περιορισμούς λόγω του μεγάλου αριθμού παραγγελιών για νεότευκτα. Η συγκυρία των επιπτώσεων από τις αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί, μάλιστα, να φέρει πιο κοντά Ελλάδα και Ινδία για την ανάπτυξη συνεργειών και αμφίδρομων επενδύσεων στον τομέα των θαλασσίων και αερομεταφορών με τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών, που θα οδηγήσουν και τις δύο πλευρές σε μία σχέση win–win, αλλά, κυρίως, θα αποτελέσουν τη βάση για την περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων. Η Ελλάδα, ανοίγοντας την εμπορική πύλη της Ευρώπης στην Ινδία, επενδύει στο παρόν και το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας».
Διαβάστε επίσης:
Η Δόμνα Μιχαηλίδου στη Ναυτιλιακή Λέσχη – Της έθεσαν θέμα μη εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας
Πήτερ Γ. Λιβανός: Τι συμβαίνει με τον ναυτιλιακό όμιλο GasLog
Euroseas (Αριστείδης Πίττας): Έσοδα 189,4 εκατ. δολάρια και 16,53 δολάρια κέρδη ανά μετοχή