ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Στην κυκλοφορία δόθηκε, πέντε μήνες νωρίτερα από το αναμενόμενο, από τον Όμιλο Mytilineos η παράκαμψη Αμφιλοχίας, η οποία αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία συνολικού μήκους 49 χιλιομέτρων.
Πρόκειται για ένα έργο που έχει περάσει από σαράντα κύματα, καθώς παρουσιάστηκε πλήθος εμποδίων με αποτέλεσμα να υπάρξουν έκπτωτοι ανάδοχοι, να μπλοκάρει η υλοποίησή του ενώ ανοικτό ήταν και το ενδεχόμενο για τη διακοπή χρηματοδότησης.
Παρόντες στην εκδήλωση παράδοσης ήταν Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, ο Υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Mytilineos, Ευάγγελος Μυτιληναίος, τόνισε πως το έργο παραδόθηκε νωρίτερα από το αναμενόμενο και πως ο τομέας έργων βιώσιμης ανάπτυξης (πρώην ΜΕΤΚΑ) διατηρεί ηγετική θέση στον κλάδο των κατασκευών.
Πιο συγκεκριμένα, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος τόνισε πως ο Όμιλος ανέλαβε το Άκτιο-Αμβρακία το 2020 υπό δύσκολες συνθήκες. Το έργο αντιμετώπιζε ήδη σημαντικές δυσκολίες, ενώ έχουν ξεσπάσει την τελευταία διετία ιδιαίτερες κρίσεις, όπως το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού και εν συνεχεία ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Οι εξελίξεις αυτές είχαν σαν αποτέλεσμα ο Όμιλος να έρθει αντιμέτωπος με το κλείσιμο των εργοταξίων, το μπλοκάρισμα της εφοδιαστικής αλυσίδας και την εκτίναξη του κόστους των κατασκευαστικών υλικών.
Πρόσθεσε, δε, πως δεν υπήρξε ούτε μια αμφιβολία για την έγκαιρη παράδοση του έργου, καθώς η Mytilineos παραδίδει με συνέπεια τα έργα που αναλαμβάνει τηρώντας υψηλές προδιαγραφές ποιότητας.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε:
«Το έργο Άκτιο-Αμβρακία συνδυάζει τη δέσμευσή για τη σύνδεση λόγων και έργων. Είναι αλήθεια πως κληρονομήσαμε μεγάλες εκκρεμότητες σε έργα που είχαν κολλήσει στην εθνική και ευρωπαϊκή γραφειοκρατία. Πρόκειται για έργα που ο Υπουργός Υποδομών, ο Υφυπουργός και οι Γραμματείς ξέμπλεξαν. Πλέον τα παραδίδουμε και έχουμε ξεφύγει από τις μακέτες.
Ελπίζουμε να παραδοθεί και το υπόλοιπο έργο νωρίτερα από ότι έχουμε συμφωνήσει με την Mytilineos. Στο δρόμο μου προς την εκδήλωση είδα πολύ ζωντανά εργοτάξια και είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος».
Στη συνέχεια ο Κώστας Αχ. Καραμανλής επισήμανε:
«Πριν από ακριβώς τρία χρόνια, στις 22 Ιουλίου 2019 κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της Νέας Δημοκρατίας είχα αναφερθεί σε τρία εμβληματικά έργα που έχουν μπλοκάρει και σε αυτά περιλαμβάνεται και το Άκτιο-Αμβρακία.
Το συγκεκριμένο έργο υπέφερε από μία απίστευτη ταλαιπωρία, ενώ μπλέχτηκε και σε περιπέτειες, καθώς κινδύνευσε με διακοπή της χρηματοδότησης.
Το 2019 δεσμεύτηκε να δώσουμε λύση και τα φέραμε εις πέρας με τη καίρια συμμετοχή του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος έχει επέμβει και έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση για εμβληματικά μπλοκαρισμένα έργα.
Το Άκτιο-Αμβρακία είναι έτοιμο 150 ημέρες νωρίτερα από το αναμενόμενο. Αυτό οφείλεται στην επιμονή του Υπουργείου αλλά και τη συνέπεια του αναδόχου».
Ενώ ο Γιώργος Καραγιάννης τόνισε:
«Τα έργα γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές. Το σημερνό έργο είναι από τα πρώτα έργα που ασχοληθήκαμε με τον Κώστα Καραμανλή όταν αναλάβαμε το Υπουργείο Υποδομών για να ξεμπλέξουμε το κουβάρι των δικαστικών διενέξεων.
Να σας θυμίσω πως το Άκτιο-Αμβρακία ξεκίνησε το 2009 και κινδύνευσε με δημοσιονομική διόρθωση.
Το Νοέμβριο του 2020 υπογράψαμε με την Mytilineos της σύμβαση και το έργο ξεκίνησε. Από τότε άλλαξαν πολλά, αλλά δεν άλλαξε η δέσμευση για έγκαιρη παράδοση του έργου.
Σήμερα παραδίδουμε τα πρώτα 17 χλμ του πολύπαθου αυτού οδικού άξονα. Μάλιστα το έργο παραδόθηκε πέντε μήνες νωρίτερα από το αναμενόμενο, κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά σπάνιο για τον κόσμο των κατασκευών».
Το ταραχώδες ιστορικό του έργου
Η παράκαμψη Αμφιλοχίας μήκους 17,4 χιλιομέτρων εντάσσεται στον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία, η αξία του οποίου ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023 και υλοποιείται από την Mytilineos.
Αναλυτικότερα ο Όμιλος Mytilineos αναμένεται πλέον να παραδώσει μέσα στα καλοκαίρι του 2023 ένα τμήμα 17 χλμ. Θα ακολουθήσει ένα χιλιόμετρο που θα ενώνει το αεροδρόμιο του Ακτίου με το τμήμα που έχει αναλάβει ο όμιλος Ελλάκτωρ (διπλή σύνδεση Λευκάδας με Ιόνια Οδό).
Το έργο ξεκίνησε το 2008, αλλά πέρασε από αρκετές περιπέτειες, μέχρι να το αναλάβει το Νοέμβριο του 2020 η Mytilineos.
Υπενθυμίζεται, ότι το Άκτιο-Αμβρακία αποτελούταν αρχικά από τέσσερις εργολαβίες, αλλά στην πορεία προσέκρουσε σε ένα πλήθος προβλημάτων που αντιμετωπίζουν συχνά τα δημόσια έργα, όπως οι απαλλοτριώσεις, τα αρχαιολογικά, ενώ η κατάσταση έγινε ακόμα πιο δύσκολη όταν ξεκίνησαν οι εκπτώσεις αναδόχων.
Το έργο προχώρησε κατ΄ αυτόν τον τρόπο για μία σχεδόν δεκαετία απορροφώντας πόρους αξίας 120 εκατ. Ευρώ και είχαν ήδη ολοκληρωθεί τα πρώτα 15 χιλιόμετρα (Άκτιο-Βόνιτσα).
Στη συνέχεια έγινε ένας διαγωνισμός που αφορούσε τις υπολειπόμενες εργασίες, στον οποίο ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ, αλλά και αυτός προσέκρουσε στο στάδιο των προσφυγών. Αυτό συνέβη, καθώς η ιταλική GD Infrastructure, προσέφυγε νομικά στο ΣτΕ πετυχαίνοντας να μην κατακυρωθεί το έργο.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να εισέλθει σε ένα νέο πόλεμο προσφυγών μεταξύ των ενδιαφερομένων και εν τέλει το Υπουργείο Υποδομών επαναπροκήρυξε το διαγωνισμό το 2020.
Τι παραδίδεται σήμερα
Στο τμήμα του έργου που παραδίδεται σήμερα περιλαμβάνεται η απευθείας σύνδεση των αυτοκινητοδρόμων Ακτίου-Αμβρακίας και Ιόνιας Οδού, ο ανισόπεδος κόμβος Κ11, οκτώ τεχνικά άνω και κάτω διαβάσεων και σύνθετα γεωτεχνικά έργα σταθεροποίησης των ορυγμάτων.
Επίσης, ενεργοποιήθηκε και η προαίρεση για το επιπλέον έργο μήκους 400 μέτρων που αφορά το τμήμα που διέρχεται από τα όρια της λίμνης Αμβρακίας αξίας επιπλέον 6,3 εκατ. Ευρώ
Η σημασία του έργου
Η παράκαμψη Αμφιλοχίας είναι έργο πνοής για την Δυτική Ελλάδα, καθώς θα δώσει τις απαραίτητες λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
Επισημαίνεται πως σήμερα πως περνούν μέσα από την πόλη όλα τα οχήματα που κινούνται από και προς τις ακτές του Ιονίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη κίνηση κυρίως κατά το καλοκαίρι.
Επιπλέον εκτιμάται πως η διαδρομή προς Λευκάδα και Πρέβεζα θα μειωθεί κατά 20 λεπτά, διότι παρακάμπτεται η Αμφιλοχία.
Επίσης, θα αυξηθούν σημαντικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας, καθώς θα αποσυμφορηθεί το κορεσμένο κυκλοφοριακά επαρχιακό δίκτυο της περιοχής.
Διαβάστε επίσης:
Μητσοτάκης: Εγκαινιάζουμε ένα από τα πολλά αναπτυξιακά έργα σε μία Ελλάδα που αλλάζει
ΒΟΑΚ: Προχωρά το έργο αξίας 1,6 δισ. ευρώ που θα κατασκευάσουν και διεκδικούν οι μεγάλοι Όμιλοι