Νέες επενδύσεις και άνθιση στην ελληνική οικονομία αναμένεται να φέρει στη χώρα ο ποδηλατικός τουρισμός, μέσω των ευρωπαϊκών ποδηλατικών διαδρομών Eurovelo, του μεγαλύτερου δικτύου ποδηλατικών διαδρομών στην Ευρώπη που αγγίζουν τα 90.000 χλμ., με την ποδηλασία να προβλέπεται ότι θα φέρει οικονομικά οφέλη ύψους 150 δισεκατομμυρίων ευρώ σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με σχετικές έρευνες.
Οι ίδιες μελέτες αναφέρουν ότι σε περίπτωση που οι διαδρομές αναπτυχθούν πλήρως και το ποδήλατο προωθηθεί ως ευρωπαϊκό μέσο μεταφοράς και τουριστικού δικτύου, η ποδηλασία θα επιφέρει οικονομικά οφέλη στους τομείς της υγείας, του περιβάλλοντος, του ποδηλατικού τουρισμού, της ποδηλατικής αγοράς, της κινητικότητας, όπως επίσης και της εξοικονόμησης καυσίμων. Να σημειωθεί δε, ότι μόνο ο ποδηλατικός τουρισμός προβλέπεται ότι θα επιφέρει έσοδα άνω των 40 δισεκατομμυρίων ευρώ για την Ευρώπη.
![](https://www.mononews.gr/wp-content/uploads/2025/02/250211163431_EuroVelo-oikonomika-ofeli.jpg)
Η Ελλάδα μέλος του ευρωπαϊκού ποδηλατικού χάρτη
Το Eurovelo αποτελείται από 17 ποδηλατικές διαδρομές, με την Ελλάδα να παίρνει μέρος στον ποδηλατικό χάρτη μέσω τριών διαδρομών: της Μεσογειακής (διαδρομή 8), της Ανατολικής Ευρώπης (διαδρομή 11) και της Iron Curtain Trail (διαδρομή 13).
Όσον αφορά στο στάδιο των έργων στο οποίο βρίσκονται οι 3 διαδρομές, η Ιωάννα Βαγγέλη, υπηρεσιακή υπάλληλος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων της Ελλάδας, (ΚΕΔΕ) που συμμετέχει στην ομάδα εργασίας για την Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο, εξηγεί στο mononews:
«Υπάρχουν τρεις διαδρομές. Η μία ακολουθεί την Ιονία Οδό. Δηλαδή, πηγαίνει από Ηγουμενίτσα, περνάμε το Ρίο-Αντίρριο. Όλες ουσιαστικά θέλουμε να καταλήγουν στην Αθήνα. Η άλλη διαδρομή ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη, κατεβαίνει στη Θεσσαλία και φτάνει πάλι στην Αθήνα. Η 8 και η 11 είναι σε διάφορα στάδια. Υπάρχουν δήμοι που έχουν ξεκινήσει να κάνουν εργασίες, όπως τον ποδηλατόδρομο, αλλά δεν έχουν φτάσει στο σημείο της σηματοδότησης και δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο για να δοθεί προς χρήση, καθώς υπάρχουν πολλές υποδομές που πρέπει να ολοκληρωθούν.
Η διαδρομή 13 επίσης, είναι η διαδρομή που καλύπτει τον Δήμο Σιντικής, το Κάτω Νευροκόπι και τον Δήμο Ορεστιάδας. Σε αυτό το κομμάτι έχουν γίνει οι περισσότερες εργασίες και αποτελεί πρότυπο καλής πρακτικής για τους υπόλοιπους δήμους. Στην ουσία αυτή η διαδρομή σύντομα θα δοθεί προς χρήση. Υπάρχουν κι άλλα πράγματα που πρέπει να γίνουν. Συζητείται η σύνδεση με Τουρκία. Στην ουσία το Eurovelo είναι η σύνδεση της Ελλάδας με τις ευρωπαϊκές χώρες. Οι διαδρομές λοιπόν είναι υπό κατασκευή. Ο κάθε δήμος, ανάλογα με τις δυνατότητές του βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο ή χρειάζεται παραπάνω χρόνο για να πραγματοποιήσει περαιτέρω εργασίες».
![](https://www.mononews.gr/wp-content/uploads/2025/02/250211165213_2024_EuroVeloSchematicMap.png)
Νέες επενδύσεις στην αυτοδιοίκηση
Η αυτοδιοίκηση επωφελείται άμεσα από τις τρεις ευρωπαϊκές διαδρομές, γιατί εκτός από τη βελτίωση ή και τη δημιουργία νέων υποδομών, θα σημειωθεί σημαντική άνοδος στα έσοδα των τοπικών κοινωνιών λόγω της μεγαλύτερης εισροής τουριστών, της ίδρυσης νέων επιχειρήσεων γύρω από την ποδηλασία και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
«Οι δήμοι έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν το έργο. Το έργο είναι ευρωπαϊκό, με συντονιστή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το υπουργείο Τουρισμού και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι δήμοι καλούνται να υλοποιήσουν τη μελέτη του ΥΠΕΝ. Φυσικά η τοπική αυτοδιοίκηση θα καρπωθεί διάφορα οφέλη από τους ποδηλατοδρόμους. Ο κόσμος θα γνωρίσει την αυτοδιοίκηση. Ο τουρισμός θα βοηθήσει πάρα πολύ και την τοπική κοινωνία, με τις νέες επενδύσεις, που θα αυξήσουν τις θέσεις εργασίας. Απ’ την άλλη, οι επαρχιακές πόλεις που σίγουρα χρίζουν κάποιας βελτίωσης και αναβάθμισης, θα βοηθηθούν με τις νέες υποδομές», υποστηρίζει η κα. Βαγγέλη και συνεχίζει:
«Επίσης, εξίσου σημαντική θα είναι και η εισροή περισσότερων τουριστών. Μόνο και μόνο η είσοδος τουριστών σε οποιαδήποτε τοπική κοινωνία, θα βοηθήσει και τον υπόλοιπο επιχειρηματικό τομέα. Οι χώρες με αναπτυγμένο ποδηλατικό τουρισμό έχουν πάρα πολλά έσοδα. Ο ποδηλατικός τουρισμός είναι ένας εναλλακτικός τρόπος τουρισμού, που βοηθά στην ανάπτυξη κάποιας περιοχής. Είναι μία επένδυση, μία υποδομή η οποία σε άλλες χώρες έχει 100% οφέλη. Η Ελλάδα είναι μία τουριστική χώρα. Ο τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία. Βοηθώντας τον τουρισμό, βοηθάμε 100% την ελληνική οικονομία».
![](https://www.mononews.gr/wp-content/uploads/2025/02/250211173042_eurovelo-03.jpg)
Ασφαλείς διαδρομές – νέα έσοδα
Ο Σπύρος Παπαγεωργίου, Διευθυντής της ΜΚΟ «Πόλεις για το Ποδήλατο» εξηγεί ότι το Eurovelo έχει χαρακτήρα συμβολικό και πρακτικό, με στόχο να συνδέσει όλη την Ευρώπη με ασφαλείς διαδρομές. «To Eurovelo είναι ένα δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών και όχι ποδηλατοδρόμων. Έχει χαρακτήρα περισσότερο και πρακτικό και συμβολικό. Δηλαδή, διασυνδέει όλη την Ευρώπη με ασφαλείς διαδρομές.
Η ιδέα δεν είναι να ξεκινήσει κάποιος από την Πορτογαλία και να έρθει σε εμάς στην Ελλάδα, αλλά να κάνεις για παράδειγμα 30 χιλιόμετρα σήμερα, 20 χλμ. αύριο. Να κινηθείς δηλαδή στην Ελλάδα με ασφάλεια. Αν θες να φτάσεις στην Πορτογαλία σε 3 μήνες μπορείς να το κάνεις. Όταν λέμε δηλαδή, ότι είναι μία γραμμή που ενώνει την Πορτογαλία με την Ελλάδα, δεν εννοούμε να ξεκινήσεις ένα πρωί να πας στην Πορτογαλία, εννοούμε ότι σε μία κάθετη γραμμή, όλες αυτές οι ευρωπαϊκές χώρες που διασχίζει αυτή η γραμμή, έχουν δημιουργήσει ασφαλείς υποδομές και τουρισμό».
Παράλληλα, ο κ. Παπαγεωργίου αναφέρει παραδειγματικά ότι το 2023 η Ιταλία είχε έσοδα περίπου 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ από τον ποδηλατικό τουρισμό, σημειώνοντας άνοδο 35% σε σχέση με το 2022. «Οι χώρες αυτή τη στιγμή επενδύουν στον ποδηλατικό τουρισμό. Το Eurovelo είναι μία τεράστια ευκαιρία, διότι με πολύ λίγα χρήματα μπορούν να φέρουν πολλά έσοδα, και χωρίς να κάνουν κάποιες παραχωρήσεις, όπως συμβαίνει για να υποδεχθούν μία κρουαζιέρα». Αντιστοίχως, η Δανία είχε έσοδα 2,8 δισεκατομμύρια μόνο από τον ποδηλατικό τουρισμό.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο του 2025, ανανεώθηκε το Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του Υπουργείου Τουρισμού, καθώς και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της ΜΚΟ «Πόλεις για Ποδήλατο», με στόχο τη συνεργασία για την ανάπτυξη των διαδρομών EuroVelo στην Ελλάδα και του Ποδηλατικού Τουρισμού μέσω του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου EuroVelo (ΕΣΚΕ).
![](https://www.mononews.gr/wp-content/uploads/2025/02/250211173119_eurovelo-04.jpg)
Διαβάστε επίσης:
Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο: Πετάλι προς την πράσινη αστική κινητικότητα
Διπλώματα σε ηλικιωμένους: Ο ηλικιακός ρατσισμός και μία ολιστική προσέγγιση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τα άνθη του κακού που οφείλουν να αντιμετωπίσουν οι Μητσοτάκης, Ανδρουλάκης, Φάμελλος
- Mediobanca για Τράπεζα Πειραιώς: Premium μερισματικές αποδόσεις με φθηνή αποτίμηση
- Χρηματιστήριο: Τι δείχνει το «πάρτι» σε Alpha, Πειραιώς και Mυτιληναίο
- Ρεκόρ κατανάλωσης φυσικού αερίου-Εκτοξεύτηκαν οι εισαγωγές LNG- Στα 204 ευρώ η τιμή ενέργειας
![](https://www.mononews.gr/wp-content/themes/mononews2025/assets/icons/google-news-icon.png)