Σε συνεννόηση με συνεταιρισμούς της βόρειας Ελλάδας για τη δημιουργία εγκαταστάσεων αγροτικών logistics στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ..

Στο ραντάρ της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. είναι περιπτώσεις για οργανωμένους υποδοχείς στο Λιτόχωρο Πιερίας, στην Εορδαία Πτολεμαΐδας και στο Βελεστίνο Βόλου, με τη διοίκηση να θεωρεί πως εκτός από την οργανωμένη χωροθέτηση σε κεντρικούς παραγωγικούς πόλους όπως είναι τα μητροπολιτικά κέντρα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, «η ανάπτυξη άλλων υποδοχέων σε άλλους παραγωγικούς νομούς της επικράτειας, αποτελεί μια ευκαιρία περιφερειακής τόνωσης του ΑΕΠ».

1

Ειδικό βάρος στο αναπτυξιακό πρόγραμμα της εταιρείας έχει η επέκταση της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης καθώς αποτελεί τη μεγαλύτερη ΒΙΠΕ της επικράτειας, με έκταση 9.500 στρεμμάτων, ωστόσο είναι κορεσμένη. «Πρόκειται για έργο κομβικής σημασίας, ειδικά εφόσον συνδυαστεί με έργα logistics καθώς η μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης μπορεί να αποτελέσει κέντρο επιχειρηματικότητας με ολοκληρωμένο σχεδιασμό και βιώσιμο χαρακτήρα», αναφέρουν τα στελέχη της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., στην έκθεση των οικονομικών καταστάσεων του 2021.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η προσπάθεια της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. να ωριμάσει, σε συνεργασία με τους αγροτικούς συνεταιρισμούς της βόρειας Ελλάδας, την ιδέα της δημιουργίας μιας πρότυπης αγρο-αποθηκευτικής μονάδας εντός της ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης που φιλοδοξεί να καλύψει το 10-15% της αγοράς. Ήδη από το 2020, η εταιρεία σχεδιάζει τη δημιουργία αποθηκευτικών ψυχόμενων χώρων σε έκταση 50 στρεμμάτων στην ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης.

Η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. έχει ήδη εγκαινιάσει το Βιομηχανικό Πάρκο της Κοζάνης – για την αδειοδότηση του οποίου χρειάστηκαν τέσσερις δεκαετίες –, που θα δημιουργήσει έκταση 680 στρεμμάτων. Στόχος της εταιρείας είναι η δημιουργία νέας βιομηχανικής γης άνω των 1.000 στρεμμάτων με συνολική αξία 20 εκατ. ευρώ, ενώ όπως έχει δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θάνος Ψαθάς, κλειδί για το επενδυτικό πρόγραμμα αποτελεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τα βιομηχανικά πάρκα, καθώς μπορεί να ανοίξει το δρόμο για έργα ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ. Στο μεσοπρόθεσμο πλάνο ανήκει η προσθήκη τουλάχιστον 10.000 στρεμμάτων νέας βιομηχανικής γης σε περιοχές με ζήτηση, στην επόμενη τριετία.

Θυμίζουμε ότι η εταιρεία έχει μειώσει το ποσοστό της στο Εμπορευματικό Πάρκο Θριασίου, από 80% σε 60%, μεταβιβάζοντας τη συμμετοχή στη συνεπενδύτριά της στο Θριάσιο, Goldair, έναντι 4,5 εκατ. ευρώ. Το κέρδος από τη μεταβίβαση των μετοχών στη ΘΕΚ (όπως λέγεται η α.ε. που ελέγχει την επένδυση στο Θριάσιο) υπολογίστηκε σε 1,2 εκατ. ευρώ.

Εκτός από την πώληση ποσοστού περί του 20% της ΘΕΚ, αλλαγές σημειώθηκαν το 2021 και στη μετοχική σύνθεση της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., τον έλεγχο της οποίας έχει πλέον η Blantyre. Συγκεκριμένα, η συμμετοχή της Tράπεζας Πειραιώς στην εταιρεία εισφέρθηκε σε είδος στη Strix Holdings LP που ιδρύθηκε στην Ιρλανδία. Σημειωτέον ότι η τράπεζα ίδρυσε μία εταιρεία διαχείρισης ακίνητης περιουσίας, με επωνυμία Strix Asset Management Ltd, η οποία παρέχει εξειδικευμένη επαγγελματική διαχείριση των συμμετοχών που κατέχει η Πειραιώς στο πλαίσιο της συναλλαγής Mayfair. Η Τράπεζα Πειραιώς μεταβίβασε στη Blantyre Capital το 75% της συμμετοχής της στην Strix Asset Management Ltd, διατηρώντας ποσοστό 1% στην ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., το 35% της οποίας κατέχει το δημόσιο μέσω του Υπερταμείου.

Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές της επιδόσεις, η εταιρεία διπλασίασε τις πωλήσεις γης την τελευταία πενταετία. Το 2021, ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 46% στα 13 εκατομμύρια και εμφάνισε κέρδη προ φόρων 8,8 εκατ. από 1,4 εκατομμύρια το 2020, ενώ και τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 9 εκατ. από 1 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν. Στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, τα ταμειακά διαθέσιμα της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. ανέρχονταν στα 55,4 εκατ. ευρώ, ποσό που μπορεί να εξυπηρετήσει αφενός βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις ύψους 21 εκατ., αφετέρου το σχέδιο για εννιαψήφιες επενδύσεις μέσω μόχλευσης, δηλαδή μέσω δανεισμού από το Ταμείο Ανάκαμψης και συμμετοχής στο πρόγραμμα της Δίκαιας Μετάβασης, του προγράμματος αξιοποίησης των εδαφών που θα προκύψουν από την απολιγνιτοποίηση στη δυτική Μακεδονία, που δρομολογεί επίσης το υπουργείο Ανάπτυξης.