Έσοδα υψηλότερα από κάθε άλλη χρονιά περιμένουν περισσότερο από τα 2/3 των Ελλήνων ξενοδόχων για το 2023, παρόλο που οι προσδοκίες για το προσεχές εξάμηνο είναι χαμηλές.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγε η Booking, σε συνεργασία με τη Statista, το ενεργειακό κόστος, οι φόροι και η δυσκολία πρόσβασης σε κεφάλαια είναι οι μεγαλύτεροι πονοκέφαλοι για τους Έλληνες ξενοδόχους, ενώ σε υψηλά επίπεδα παραμένει ο προβληματισμός σχετικά με τον αντίκτυπο της κυβερνητικής πολιτικής.

1

Η Ελλάδα καταγράφει το μικρότερο ποσοστό (34%) σε ό,τι αφορά θετικές προοπτικές του επόμενου εξαμήνου (πρώτη έρχεται η Πορτογαλία), το παράδοξο όμως είναι ότι κατά 70% οι ξενοδόχοι πιστεύουν σε μια χρονιά – ρεκόρ. «Μια φαινομενική αντίφαση, η οποία μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τις αναδυόμενες προκλήσεις (π.χ. αύξηση του κόστους, εισόδημα καταναλωτών, φορολογία) με περισσότερο σκεπτικισμό από οποιαδήποτε άλλη χώρα», αναφέρει η έρευνα.

Παρά τις «γκρίνιες», θετική είναι η εικόνα για την πληρότητα, με το 61% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι τα ποσοστά πληρότητας αυξήθηκαν το τελευταίο εξάμηνο αν και το ποσοστό αυτό τοποθετείται χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Επιπλέον, μόλις το 41% των Ελλήνων managers καταλυμάτων αξιολόγησε την τρέχουσα συνολική οικονομική τους κατάσταση ως καλή, αρκετά χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (61%).

Πονοκέφαλος η δυσκολία πρόσβασης σε κεφάλαια

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους Έλληνες ξενοδόχους είναι η δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση και κεφάλαια, καθώς αυτό απάντησε το 43% όσων συμμετείχαν στην έρευνα. Παρόλο που έχει σημειωθεί αξιόλογη βελτίωση σε σύγκριση με τον περσινό δείκτη, χρειάζεται να διανυθεί μεγάλη απόσταση για να αμβλυνθεί το πρόβλημα, τονίζουν οι ερευνητές.

Αυτό μπορεί επίσης να εξηγήσει γιατί μόνο το 34% των Ελλήνων πιστεύει ότι η οικονομική κατάσταση της επιχείρησης του θα βελτιωθεί εντός του επόμενου εξαμήνου.

Η φορολογία είναι επίσης μία βασική πρόκληση για τους Έλληνες ξενοδόχους – συγκεκριμένα για το 68% αυτών –, που φαίνεται να ανησυχούν για αυτό περισσότερο από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους.

Το ενεργειακό κόστος είναι πονοκέφαλος για 8 στους 10 επιχειρηματίες, ενώ η ανταπόκριση των πελατών στις αυξημένες τιμές για το 61% και κατ’ επέκταση οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά απασχολούν το 58% των ξενοδόχων.

Περισσότερο από 25% των ξενοδόχων θεωρούν τις κυβερνητικές πολιτικές επιζήμιες για τις επιχειρήσεις τους. Αυτό το ποσοστό αυξάνεται στο 37% για καταλύματα με λιγότερους από 10 υπαλλήλους.

Εξάλλου, το 54% θεωρεί ζωτικής σημασίες τις κυβερνητικές αποφάσεις, αν και το ποσοστό αυτό δεν ανήκει στα υψηλότερα της Ευρώπης.

Στροφή στον εσωτερικό τουρισμό

Ενδιαφέρον συμπέρασμα είναι ότι μαζί με τους Γάλλους και τους Γερμανούς, οι Έλληνες πιστεύουν ότι ο εσωτερικός τουρισμός είναι καλύτερη πηγή μελλοντικής ανάπτυξης.

Το 64% των Ελλήνων ερωτηθέντων λέει, μάλιστα, πως η προσέλκυση ταξιδιωτών εσωτερικού είναι μία ευκαιρία που πρέπει ο κλάδος να εκμεταλλευτεί το προσεχές εξάμηνο.

Με περίπου 70.000 θέσεις εργασίας στον τουρισμό να μένουν φέτος κενές, η μεγαλύτερη ανησυχία των ξενοδόχων σε ό,τι αφορά τη στελέχωση είναι, όπως αναμενόταν, η μισθοδοσία, με την Ελλάδα να βρίσκεται στη λίστα των χωρών που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα ως μείζον (65%), μαζί με την Ισπανία και τη Γερμανία.

Το ωράριο (για το 58%) και η στρεσογόνα φύση της εργασίας (για το 50% των ερωτηθέντων) ερμηνεύονται ως κύριες αιτίες για την έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων στη φιλοξενία.

Ως κορυφαίες ευκαιρίες που πρέπει να εκμεταλλευτούν το επόμενο εξάμηνο θεωρούνται η έκρηξη της ταξιδιωτικής κίνησης (91%), καθώς και το αυξημένο ενδιαφέρον για βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες (69%).

Η Ελλάδα είναι, τέλος, ουραγός στις επενδύσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, καθώς μόνο το 16% σχεδιάζει περισσότερα έργα προς αυτή την κατεύθυνση το επόμενο εξάμηνο.

Σε ανάλογη θέση βρίσκεται η χώρα και σε σχέση με έργα βιωσιμότητας και απανθρακοποίησης των ξενοδοχειακών μονάδων, με το 23% να προγραμματίζει επενδύσεις μεγαλύτερες από αυτές του περασμένου εξαμήνου.

Μάλιστα, οι ‘Ελληνες ξενοδόχοι νιώθουν ανέτοιμοι για την ανταπόκρισή τους στους κανόνες βιωσιμότητας, αφού μόνο το 26% φέρεται να έχει εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του.

Διαβάστε επίσης:

Η HIG Capital ρίχνει επιπλέον 200 εκατομμύρια στον ελληνικό τουρισμό

Σκρέκας: Στηρίζουμε με €8 εκατ. τον κλάδο γούνας

Real Consulting: Αποκτά το 60% της Advanced Management Solutions