Αύξηση των εισαγόμενων ναυτιλιακών κεφαλαίων στη χώρα μας  διαπιστώνει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξος για το επόμενο διάστημα, καθώς εκτιμά ότι η θετική πορεία δύναται να βελτιωθεί περαιτέρω.

Και από την πλευρά του ελληνικού εφοπλισμού υπάρχει αντίστοιχη αισιοδοξία με την προϋπόθεση όμως πως θα υπάρξουν μία σειρά διευθετήσεων στο τραπεζικό σύστημα και στα capital controls.

Αυτά προέκυψαν από το γεύμα που έκανε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, τον κ. Γιάννη Στουρνάρα.

Ο κ. Στουρνάρας τόνισε πως μετά την επιβολή των capital controls υπήρξε σημαντική πτώση των εισερχόμενων κεφαλαίων στη ναυτιλία και αυτό είχε ως αντίκτυπο την μείωση της εμπιστοσύνης στις ελληνικές τράπεζες κάτι που με τη σειρά του οδήγησε στην εκτροπή των ναυτιλιακών εισπράξεων σε ξένες τράπεζες.

Όμως υπογράμμισε πως πλέον το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι πλήρως ανακεφαλαιοποιημένο καθώς έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για τη μερική άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, μερικά από αυτά στοχευμένα προς τον κλάδο της ναυτιλίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την γρήγορη αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Επίσης, όπως είπε, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία για το εννεάμηνο Ιανουαρίου -Σεπτεμβρίου, το 2017 καταγράφεται ήδη μερική επάνοδος στην προ του 2015 κατάσταση.

Η θετική πορεία δύναται να βελτιωθεί περαιτέρω, αφενός λόγω της αναμενόμενης χαλάρωσης των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και, αφετέρου, λόγω των υψηλότερων ναύλων στις διεθνείς ναυλαγορές, πρωτίστως στον κλάδο του ξηρού/χύδην φορτίου. Σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ, την περίοδο 2002-2014 τα έσοδα από ναυτιλιακές υπηρεσίες ανήλθαν κατά μέσο όρο σε σχεδόν 44% των συνολικών εισπράξεων από υπηρεσίες και αντιστάθμισαν το 43% περίπου του εμπορικού ελλείμματος της χώρας. Όμως καταγράφηκε σημαντική μείωση των εισερχόμενων ποσών από το δεύτερο εξάμηνο του 2015. Η πτώση αυτή οφείλεται πρωτίστως στους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων και συνεπώς δύναται να αναστραφεί με την οριστική άρση τους. Έτσι το 2016, λόγω των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και των χαμηλών ναύλων, οι εισπράξεις από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών αντιπροσώπευσαν μόνο το 23% των συνολικών εισπράξεων του ισοζυγίου υπηρεσιών, κάλυψαν δε το 35% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου, ενώ οι καθαρές εισπράξεις (εισπράξεις µείον πληρωµές) αντιστοιχούσαν στο 29% του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών. Όπως προαναφέρθηκε ήδη, η εικόνα αυτή τείνει να αλλάξει.

Ωστόσο, η αναμενόμενη χαλάρωση και η επακόλουθη οριστική άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, σε συνδυασμό με την άνοδο της παγκόσμιας οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου, θα μπορούσαν να αυξήσουν τη συμβολή της. Επίσης ο κεντρικός τραπεζίτης αποκάλυψε ότι η χρηματοδότηση της ποντοπόρου ναυτιλίας από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα τα τελευταία επτά χρόνια μειώθηκε κατά 10 δισ. ευρώ. Σήμερα τα υπόλοιπα δανείων προς τη ναυτιλία ανέρχονται πλέον σε 8,2 δισ. ευρώ, όταν στα μέσα του 2010 ξεπερνούσαν τα 18 δισ. ευρώ. Ο διοικητής της ΤτΕ έσπευσε να διευκρινίσει, ότι και στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουν καταγραφεί σημαντικές μειώσεις στα χαρτοφυλάκια τραπεζών που παραδοσιακά χρηματοδοτούσαν τη ναυτιλία. Μέρος αυτού του κενού κάλυψαν, με διάφορες μορφές χρηματοδότησης, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Ασίας.

Ο διοικητής της TτΕ χαρακτήρισε μοναδικό επίτευγμα για μια χώρα του μεγέθους της Ελλάδας να έχει γίνει παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ναυτιλίας και αναφέρθηκε σε μια σειρά προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία της χώρας μας, μεταξύ των οποίων είναι η πορεία των ναυλαγορών, το φορολογικό καθεστώς, οι περιορισμοί στην ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων.

Ειδικά για το φορολογικό καθεστώς και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του ελληνικού ναυτιλιακού φορολογικού συστήματος, αποκάλυψε ότι σήμερα, και ύστερα από πολλές προσπάθειες, έχει βρεθεί αμοιβαίως αποδεκτή και επωφελής λύση για τη μεγάλη πλειοψηφία των ανοικτών θεμάτων, ενώ και για τα υπόλοιπα οι διαπραγματεύσεις βαίνουν καλώς.

Στο σημείο αυτό ο κ. Στουρνάρας αναφέρθηκε στην οικειοθελή συνεισφορά της ναυτιλιακής κοινότητας με στόχο τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας στα χρόνια της κρίσης, σημειώνοντας ότι το συνυποσχετικό έχει παραταθεί δύο φορές, το καλοκαίρι του 2014 και του 2017, καθιστώντας πλέον τη διάρκειά του πενταετή (2014-2018), με τα πρόσθετα έσοδα για το 2018 να εκτιμώνται σε 107 εκατ. ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Γιώργος Καραγεωργίου: Νέο τεράστιο deal από την ναυτιλιακή του Ιδρύματος Ωνάση

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Προκοπίου: Οι τρεις παράγοντες που οδήγησαν σε πτώση τα κέρδη της Dynagas Partners

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Αυτό είναι το πρώτο πλοίο που καίει υδρογόνο – Σχέδια για επέκταση και στα φορτηγά μέχρι το 2019