Ακόμα μία σημαντική μάχη για τη χρηματοδότηση ενός μεγάλου πακέτου έργων υποδομών θα κληθεί να δώσει στις αρχές του 2023 επί ευρωπαϊκού εδάφους η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και της ΕΡΓΟΣΕ.

Πρόκειται για το πακέτο σιδηροδρομικών έργων, που δημοπρατείται αυτό το διάστημα με διεκδικητές ηχηρά ονόματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, και αφορά στη διασύνδεση του σιδηρόδρομου με τους λιμένες μείζονος σημασίας.

Σύμφωνα με πηγές της ΕΡΓΟΣΕ γίνεται προσπάθεια για την ένταξη των πιο «ακριβών» έργων του πακέτου αυτού στο πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility-CEF IΙ) που εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και οι σχετικές διαπραγματεύσεις αναμένεται να ξεκινήσουν τον ερχόμενο Ιανουάριο.

Τα έργα που επιδιώκεται να χρηματοδοτηθούν κατά 50% από τα ευρωπαϊκά κονδύλια αφορούν την Πελοπόννησο και τη Βόρεια Ελλάδα και αφορούν το μεγαλύτερο μέρος των υπό δημοπράτηση έργων, καθώς συνολικά η αξία τους ανέρχεται στα 4,3 δισ.ευρώ. Αναλυτικότερα τα προς χρηματοδότηση έργα είναι τα εξής:

Η διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ

Η διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. Ευρώ

Η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. Ευρώ

Οι έξι «χρυσές» συμβάσεις

Ο εν εξελίξει διαγωνισμός αφορά στην κατασκευή έξι νέων σιδηροδρομικών γραμμών και με την ολοκλήρωση τους αναμένεται να αναβαθμιστεί ο ρόλος της χώρας μας ως διεθνής διαμετακομιστικός κόμβος εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων (logistics) στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Τόσο η διοίκηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όσο και της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγω για ένα project πνοής που προάγει και ταυτόχρονα τις πράσινες μετακινήσεις, ενώ αδιαμφισβήτητα έχει προσελκύσει μεγάλους εγχώριους και διεθνείς ομίλους, καθώς έχουν δημιουργηθεί οι εξής συμμαχίες:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens,
  • Ελλάκτωρ – Mytilineos
  • ΑΒΑΞ – Alstom

Τα παραπάνω σχήματα αναμένεται να δώσουν σκληρές μάχες για τα εξής έργα:

Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ

Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ

Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ

Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ

Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. ευρώ

Ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ

Ο εν λόγω διαγωνισμός αφορά έξι έργα και προκηρύχθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Η δημοπράτηση πραγματοποιείται μέσω της μεθόδου του ανταγωνιστικού διαλόγου, δηλαδή το αντικείμενό του θα καθοριστεί από τις προτάσεις των ενδιαφερομένων σχημάτων.

Προς το παρόν ο διαγωνισμός βρίσκεται στο στάδιο Β1, κατά τη διάρκεια του οποίου τα σχήματα, που διεκδικούν τα έργα, έχουν λάβει από την ΕΡΓΟΣΕ τις προμελέτες και για τα έξι έργα με στόχο να προτείνουν τις βέλτιστες χαράξεις.

Το συγκεκριμένο στάδιο έχει ξεκινήσει από τα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου και οι ίδιες πηγές εκτιμούν πως θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη Νοεμβρίου.

Από εκεί και έπειτα η ΕΡΓΟΣΕ σε συνεργασία με τον τεχνικό σύμβουλο που έχει επιλέξει, η οποία είναι η OBERMEYER, θα καταλήξει στη βέλτιστη χάραξη για το κάθε έργο και θα καλέσει τα ενδιαφερόμενα σχήματα να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.

Πρόκειται για το στάδιο Β2, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει από τα τέλη του τρέχοντος έτους ή τις αρχές του επομένου και στόχος της εταιρείας είναι οι πρώτοι ανάδοχοι να έχουν επιλεγεί τον Μάρτιο του 2023. Αυτό σημαίνει πως είναι αρκετά πιθανό οι σχετικές συμβάσεις να έχουν υπογραφεί στο σύνολό τους εντός του 2023 και να ξεκινήσουν τα έργα την ίδια χρονιά.

Σημειώνεται πως αυτή την περίοδο η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται να «τρέξει» έναν ακόμη διαγωνισμό αξίας άνω των 200 εκατ. Ευρώ για την επιλογή project manager για κάθε μία από τις έξι συμβάσεις. Ο διαγωνισμός αυτός αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από την επιλογή των σχημάτων για τα κυρίως έργα, δηλαδή πριν από τον επόμενο Μάρτιο, καθώς ρόλος των project manager θα είναι η υποστήριξη της ΕΡΓΟΣΕ κατά τη διάρκεια της κατασκευής των γραμμών από τους αναδόχους.

Διαβάστε επίσης

Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Καραμανλής: Από τις πολλές «αυταπάτες», φαίνεται ότι ο κ. Τσίπρας ξεχνά αλλά οι πολίτες θυμούνται

Γεωργιάδης: Από αύριο προστίθεται στον e-Kαταναλωτής η e-food με δικό της «καλάθι του νοικοκυριού»